Pagina 1 van 2

"Volvo krimpt dealernetwerk in"

Geplaatst: 08.12.2010 - 17:11
door Jan W
Zojuist gelezen op automotive-online.nl:

'Volvo Nederland krimpt dealernetwerk in'
(release 08-12-2010)

Importeur Volvo Nederland gaat in de komende vijf jaar het aantal contractpartners verminderen van 33 naar 25. Een inkrimping die gedeeltelijk op een natuurlijke manier gaat verlopen (geen opvolging en/of overnames) en gedeeltelijk gedwongen (door opzegging). Dat vertelt Ad van Batenburg, directeur van Volvo Nederland in een interview in Automotive.

Nu heeft het merk nog 100 salesoutlets, dat moeten er 60 worden. Daarnaast is dan nog ruimte voor zo’n 30 aftersalesvestigingen.

Volgens Ad van Batenburg, directeur van Volvo Nederland, zijn de verkopen per vestiging reden om actie te ondernemen. Vorig jaar werden gemiddeld 146 nieuwe auto’s per outlet verkocht. “Dat zijn er te weinig. Er zijn bedrijven die daarmee winst kunnen maken, maar gemiddeld is het niet voldoende voor een gezonde bedrijfsvoering."

Lees het hele interview met Ad van Batenburg in de laatste Automotive van dit jaar, die komende vrijdag verschijnt.


146 nieuwe auto's per verkooppunt is natuurlijk wel mager om zo'n vestiging of filiaal draaiend te houden. Ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen! Wordt ongetwijfeld vervolgd.....

Greetz,
JanW

Geplaatst: 08.12.2010 - 21:55
door casper
Het is spijtig vast te stellen dat Volvo Nederland blijkbaar berust in de lage verkoopcijfers.
Volvo terug hip maken zou de prioriteit moeten zijn...

Geplaatst: 08.12.2010 - 21:59
door Msuidgeest
Als ze Jacob Schaap maar met rust laten ...

Geplaatst: 08.12.2010 - 22:49
door John Vermeulen
Op zich gaat in Automotive land al veel langer de discussie - niet Volvo specifiek - of er niet te veel verkooppunten zijn, met vestigingen met een relatief klein verzorgingsgebied en een relatief bescheiden omzet aan nieuw verkochte wagens per jaar. De in- en verkoop van occassions staat hier helemaal buiten, neem ik aan.
Klanten zijn door het internet over het algemeen veel beter geinformeerd, men kan dit thuis doen, dus het fysieke bezoek van de showroom van een vestiging is veel gerichter.
Zie ook: http://www.telegraaf.nl/autovisie/av_go ... ken__.html
Als ik in en rond mijn woonplaats kijk dan zijn er in een betrekkelijk kleine straal al zeker 5 Volvo dealers.

Ik ben erg benieuwd hoe men dit gaat aanpakken. De termijn van 5 jaar om te komen tot een inschikking van het dealernetwerk lijkt mij persoonlijk erg lang. De wereld kan er over een paar jaar al weer heel anders uitzien.
De laatste jaren was al een sterke concentratie en dus schaalvergroting in dealergroepen met meerdere vestigingen zichtbaar. Zonder volledig te zijn en iedereen kent ze wel: Mobility Center (Rotterdam e.o.), Van Roosmalen/De Beemd (Tilburg, Eindhoven e.o.). Schaap (Dronten, Lelystad, Emmeloord), Van Kuyk (Noord-Holland), Furness (Amsterdam, oosten van het land), Scholten (Gelderland), Bleukens (Westelijk Brabant), Vos (Oostelijk Brabant, Gorinchem), Niham (Den Haag), Hooftman (Alphen aan den Rijn, Waddinxveen, e.o.), Broekhuis (Noorden), Verkerk (Utrecht e.o.), Rutten (Limburg) en zo verder. Ook zijn er nog stand alone dealers met 1 vestiging, niet noodzakelijkerwijs van een kleine omvang.
Op Volvocars.nl staat het complete lijstje, compleet met landkaartje:
http://www.volvocars.com/nl/footer/page ... cator.aspx

Dit zal achter de schermen nog een behoorlijk "getouwtrek" worden, waarbij Beesd neem ik aan scherp naar de gerealiseerde verkoopaantallen (omzet), marge, klanttevredenheid e.d. zal kijken. Belangrijk is ook hoe groot de spreiding ten aanzien van de landelijk gemiddelde verkoopaantallen tussen de dealers zal zijn (wie zit fors daarboven, wie zit daar fors onder). Daarnaast zal toch ook gekeken moeten worden naar de geografische speiding.

Geplaatst: 08.12.2010 - 23:29
door sbv
Ik weet dat binnen de Renault organisatie hetzelfde gaande is. Men wil naar een aantal grote dealers, de kleine dealers(voor zover die er nog zijn)mogen wat bij grotere en anders erkend reparateur en klaar.

Geplaatst: 09.12.2010 - 09:27
door kmser
Stel hypotetisch dat ze onze volvogarage in de buurt zouden sluiten (wat nooit wal gebeuren en ik woon in België) zouden we overstappen naar een ander merk met een officiële lokale dealer en dan komt alleen Audi in aanmerking.

Geplaatst: 09.12.2010 - 11:04
door Morgenstond
Als het product op minder locaties verkrijgbaar is, zal het ook niet meer verkocht worden, eerder minder.

Geplaatst: 09.12.2010 - 12:07
door v70bio
Morgenstond: Is maar de vraag. Kijk maar eens naar Audi.

Geplaatst: 09.12.2010 - 12:08
door v70bio
Er zijn al diverse onderzoeken geweest waaruit blijkt dan in NL de dealerdichtheid heel hoog is dit in vergelijk met andere omringende en ook verder weg gelegen landen. Dit is merkonafhankelijk. We moeten wennen denk ik aan het idee om de auto verder weg te halen.

Geplaatst: 09.12.2010 - 14:16
door sanco
Enerzijds begrijp ik het wel, anderzijds vind ik klantenbinding door persoonlijk contact erg belangrijk. Is in mijn geval zelfs een heel belangrijke drijfveer om juist zaken te doen met een kleine locale dealer, waar je zaken doet met de "eigenaar" zelf.
Vaak zijn dit vrij platte organisaties, waardoor de kosten, hoewel over weinig nieuwe auto's uitgesmeerd, toch best meevallen tov de grote ketens. En houd goed in de gaten, occasions over een paar jaar, zijn nieuwe auto's die nu moeten worden verkocht. Het valt dus niet mee om je als "onderhoudspunt" te handhaven.

Volvo zou zich eens moeten afvragen of men hun eisen ten aanzien van de dealers qua pand etc niet eens tegen het licht zou moeten houden. Ook dit soort eisen maakt het relatief kostbaar voor een kleine vestiging. Niet iedere Volvo rijder is gediend van grote spiegelpaleizen. Doe dit eventueel daar waar het kan, maar houd in de minder dicht bevolkte gebieden toch een bepaald serviceniveau in stand door ook de kleine dealer te blijven ondersteunen.

Ik heb de afgelopen 10-15 jaar al meerdere keren ervaren hoe de als laatste overgebleven grote centrale Audi vestiging in deze regio mij als potentiele klant benadert omdat ik in eerste instantie niet voldoe aan het uiterlijke "profiel" van de potentiele audi rijder..(wat dat ook moge zijn overigens, maar ik ben niet echt van het snelle type ;-) ) : beneden alle peil en dus reden genoeg daar geen zaken te willen doen.

We zullen zien hoe "vrijwillig" e.e.a. zijn beslag gaat krijgen. Minder keuze en concurrentie komt ons als consumenten op den duur ook niet ten goede.

Geplaatst: 09.12.2010 - 15:51
door 945i
Dealerbedrijven komen sowieso de laatste jaren steeds meer in handen van grotere organisaties.
En voeren meerdere merken.

Geplaatst: 09.12.2010 - 16:44
door mad
Msuidgeest schreef:Als ze Jacob Schaap maar met rust laten ...
Drie vestigingen: Lelystad, Dronten, Emmeloord.... Flevoland en de NOP zijn vergeven van de Volvo's; je kunt de hoek niet om gaan of daar gaat er weer een... wat denk je? Die blijft écht wel zitten! :lol:

Geplaatst: 09.12.2010 - 17:30
door Battlecruiser
Een vervelende eigenschap van mensen is dat ze zich niet aan de theorie houden.

Minder dealers lijkt bedrijfstechnisch leuk, maar klanten gaan dan toch vaak zoeken naar alternatieven in de onmiddellijke omgeving.

Kijk maar eens in dorpen: als er een Renaultgarage o.i.d. staat, rijdt zowat het hele dorp in een Renault.
Oftewel: heel erg veel klanten laten zich niet door de theorie leiden dat grote verre dealerbedrijven prachtige aantrekkelijke tempels zijn om naar auto's te lonken, maar mensen gaan voor een internetkeuze of juist voor een dichtbije dealer die ze kennen.

Geplaatst: 09.12.2010 - 18:15
door Battlecruiser
Daarom denk ik dat in verstedelijkte gebieden de geplande verandering wél succes zou kunnen hebben (in de grote steden kan er nog wel een dealer af), zeker gezien het feit dat mensen daar niet zo eenkennig zijn + wat meer met internet werken.

In plattelandsgebieden echter ga je klanten verliezen met verschraling van het dealernetwerk. Daar wordt meer gedacht in reistijd + persoonlijke relatie.

Geplaatst: 09.12.2010 - 19:58
door John Vermeulen
Ik denk dat het klopt dat de drijfveren in het koopgedrag (van de autoconsument) behoorlijk verschillen van regio tot regio. Ik werk zelf in Amsterdam en woon meer in het Zuiden, dus ik kan de cultuurverschillen dagelijks aardig vergelijken.
In de Randstad zijn de klant-verkoper relaties over het algemeen veel zakelijker en losser, is de binding met een bepaalde, vaste dealer niet zo belangrijk en wisselt men gemakkelijker van dealer. Het dealernetwerk in de Randstad is ook dicht, dus dat kan ook.
In het Zuiden, Oosten/Noorden en in mindere mate het Midden van het land wordt over het algemeen meer waarde gehecht aan een bepaalde dealer. De schaalgrootte van de vestigingen is kleiner, je kent je verkoopadviseur goed, het is niet anoniem, maar juist vrij persoonlijk en men heeft ook gewoon meer tijd voor je.
Uiteraard zijn dit allemaal zwart-wit typeringen en zijn er veel nuanceringen.

Ik ben het ook eens met de constatering hiervoor dat het neerzetten van glimmende paleizen een achterhaald idee is, dat het voor de gemiddelde klant niet hoeft en dat het bepaald niet kosteneffectief is. Laten we wel zijn: in elke Volvo vestiging kan ik elk nieuw model kopen met de specificaties zoals ik dat wil. Er zijn anders dan bij Albert Heijn bijvoorbeeld geen A, B en C vestigingen, waarbij de grootste vestiging het grootste assortiment heeft. Dit relativeert sterk het nut en noodzaak van een glimmend paleis (zoals langs de A2 bij Best, ik bedoel er verder niets mee).

Los van dit alles denk ik dat Automotive land er binnen 10 jaar wezenlijk anders uitziet, met inderdaad veel dealers die meerdere merken zullen aanbieden; de zgn. multimerkenstrategie. Dealers komen hierdoor in een totaal andere relatie te staan tot 1 bepaalde importeur.
http://www.autoverkoopster.nl/documente ... 202010.pdf

Geplaatst: 09.12.2010 - 20:12
door Battlecruiser
Helemaal mee eens!

Geplaatst: 09.12.2010 - 20:46
door DawnBlueED
Ik verwacht dat ergens in de toekomst een systeem van merkonafhankelijke proefrit-, reparatie-, onderdelen- en aflevercentra zal ontstaan, terwijl de auto's zelf on-line zullen worden gekocht. Bosch Car Service is hier al een voorbeeld van waar het om onderhoud gaat.

Door de informatie/communicatie revolutie lopen de informatielijnen nu anders, het is voor een dealer moeilijker om iets unieks qua informatie toe te voegen. Als een auto welke niet via een dealer word aangeschaft goedkoper is zullen veel kopers daar voor kiezen. Mogelijk zal de fabrikant die het eerste voor zo'n systeem kiest en het voordeel doorgeeft aan de kopers er een leuk marktaandeel aan over houden.

Geplaatst: 09.12.2010 - 22:21
door Msuidgeest
mad schreef:
Msuidgeest schreef:Als ze Jacob Schaap maar met rust laten ...
Drie vestigingen: Lelystad, Dronten, Emmeloord.... Flevoland en de NOP zijn vergeven van de Volvo's; je kunt de hoek niet om gaan of daar gaat er weer een... wat denk je? Die blijft écht wel zitten! :lol:
Ik wil hier nog aan toevoegen dat vader Jacob al enkele jaren in Lelystad een Land Rover dealerschap heeft. En inmiddels hoort Suzuki Lelystad ook bij het Schaap-concern. Overigens is er in Emmen geen Schaap te vinden.

JS zal inderdaad niet echt verdwijnen uit Flevoland.

Geplaatst: 09.12.2010 - 23:09
door Johann
Volgens mij hebben heel wat dealers de afgelopen twee jaar hun showroom moeten verzieken met de nieuwe koelkast stijl. Ging om tig duizenden Euro's per vestiging terwijl de verkopen al in de dalende lijn zaten. Denk niet dat ze er ook meer 1 auto meer om verkocht hebben.

En dan is er nu het aanbod MY2011..

Geplaatst: 09.12.2010 - 23:59
door casper
Voor 2010 zullen we op volgende cijfers landen voor Volvo (bij benadering):
  • Nederland : 14600 verkochte Volvo's bij 100 dealers
  • Belgie : 17600 verkochte Volvo's bij 66 dealers
Het is duidelijk dat er een probleem is.
En dat probleem ligt in het feit dat Nederland voor het overgrote deel kleine en goedkope autootjes koopt, en laat Volvo dat zo niet in zijn gamma hebben...