Pagina 1 van 2

hybride v60

Geplaatst: 10.12.2010 - 14:39
door drowel
Net verschenen op Autoblog:





Volvo oefent al geruime tijd met alternatieve brandstoffen en plug-in concepten. Zo kwamen de Zweden reeds in 2007 met een C30 plug-in op de proppen, met een motor die op bio-ethanol liep. In 2009 sprak het bedrijf de ambitie uit in 2012 met een plug-in hybride te komen, en dat lijkt te gaan lukken.

En toch is er sprake van een verrassingselement: waar de wereld eigenlijk een V70 had verwacht, gaat de eerste plug-in hybride telg een V60 worden, zo vertelt het Zweedse Teknikens Varld ons. Navraag bij Volvo leverde een bevestiging op dat de hybride V60 in 2012 ten tonele verschijnt. Het model krijgt waarschijnlijk de naam V60 H6. Uitgerust met een 205 pk sterke D5-krachtbron (en dus geen 1.6D), die is gekoppeld aan een 70 pk sterke elektromotor moet dit tot aansprekende cijfers leiden.
De sprint van 0-100 kan je namelijk in 6,9 seconden afleggen, maar dan haal je niet zulke goede verbruikscijfers. Doe je het rustiger aan, dan is een gemiddeld verbruik van 1,9 liter/100 km mogelijk, hetgeen resulteert in een Co2-uitstoot van 49 gr/km. 14% bijtelling, here we come!
Met behulp van de elektromotor kan er 50 km zelfstandig worden gereden, hierna moet de zelfontbrander bijspringen om de rijdende massa in beweging te houden. Het opladen van de lege lithium-ion batterijcellen neemt tussen de vier en zes uur in beslag. De ontwikkeling vindt plaats in de Volvo-fabriek in Hisingen, Zweden.



http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/ ... el-hybride

Geplaatst: 10.12.2010 - 17:22
door Paul
Klopt, heb hem al gespot in nederland.

Geplaatst: 10.12.2010 - 18:27
door jds
Paul,

Heb je hem dan ook horen(zien) voorbijrijden, normaal maakt de hybride dan minder lawaai. Heb je dit ook ondervonden?

Al iets bekend over de meerprijs van deze hybride?

Geplaatst: 10.12.2010 - 18:33
door Autogek
Klinkt heel erg goed! 1,9ltr op de 100km wow!!

Geplaatst: 10.12.2010 - 19:13
door ZX10r
Die cijfers heb ik ook als ik rustig rij.


1 op 9.1

Geplaatst: 10.12.2010 - 19:44
door Hans
Interesting!!!

Geplaatst: 10.12.2010 - 20:42
door menjo
De elektromotor drijft alleen de achteras aan en de ICE alleen de vooras, dus de eerste 50km is het een puur achterwielaangedreven auto (met 70pk).

Die 1.9l/100km is natuurlijk alleen als je de eerste 50km puur op batterijen rijdt, de 2e 100km zullen dan ~3.8l nodig hebben, nog steeds niet veel natuurlijk.

Geplaatst: 10.12.2010 - 21:04
door 945i
Een D5 die 3.8L verbruikt :?

Ik zeg dat de motor normaal gesproken gewoon loopt en die batterij motor meehelpt.
je kan ook kiezen voor alleen elektrisch desgewenst.
het systeem dat andere fabrikanten ook al toepassen.

Geplaatst: 10.12.2010 - 21:57
door Paul
jds schreef:Paul,

Heb je hem dan ook horen(zien) voorbijrijden, normaal maakt de hybride dan minder lawaai. Heb je dit ook ondervonden?

Al iets bekend over de meerprijs van deze hybride?
Ja kwam geen geluid uit, auto was al gelanceerd dus was beetje vreemd zo'n test vehicle... (heb er een foto van geplaatst somewhere)

Geplaatst: 11.12.2010 - 08:41
door ZX10r
staat bij ik zag een v60

Geplaatst: 11.12.2010 - 09:57
door 945i
Was dat die auto op de Utrechtsebrug? Was dat een H6?

Geplaatst: 11.12.2010 - 10:17
door Paul
Hij maakte geen geluid en waarom rijden met allemaal aparatuur als de auto er al is.
Verder was het wel echt een V60 en niet iets anders wat eronder zat.

Geplaatst: 11.12.2010 - 10:22
door 945i
Nou ja, ik hoor meestal van andere auto's niet echt de motor lopen als die langsrijden.. Maar het kan natuurlijk. ;)

Geplaatst: 11.12.2010 - 10:25
door Paul
Nou toen ik VAN de utrechtsbaan was en op de Amsteldijk reed, had ik mijn raam open om te kijken en duimpje omhoog te doen, reed hij iets van 10km/u en toen hoorde je niks, reden ook nauwelijks andere auto's. Vandaar maar goed kan ook gewoon uitgevallen zijn of een nieuw start/stop systeem geweest zijn. Je ne sais pas.

Geplaatst: 12.12.2010 - 08:07
door NielsPHEV
zou het kunnen dat ze bij d opgave van het CO2 vebruik de bijdrage van de electro motor meenemen zonder dat hier CO2 tegen over zou staan. Zogenaamd zero emission alsof electriciteit zonder gebruik van fossiele brandstoffen gegenereerd kan worden..?

Anders kan ik de lage CO2 emissie niet verklaren.

Geplaatst: 12.12.2010 - 22:38
door VolvoRob
Een verwijderingsbijdrage van 45 Euro voor een hybride is belachelijk. Over 15 jaar is die accu echt niet voor 45 Euro af te voeren, laat staan de hele auto. Wie een hybride koopt moet veel hoger aangeslage worden, opdat ook de afvoer van de accu over enkele decennia gegarandeerd is. Of mogen onze kinderen dat betalen?

Geplaatst: 07.09.2011 - 18:52
door Discovery

Geplaatst: 07.09.2011 - 19:03
door 945i
Wat ik mij afvroeg, kan je zeggen dat een auto 285 pk heeft als er 215 aan vooras sleuren en 70 achter?
Volgens mij gaat hij er geen klap harder van. Het enige dat je kan opvangen is wat wielspin bij de start, door achter wat meer te geven en voor te knijpen.

Geplaatst: 07.09.2011 - 19:37
door dutch-v
Fantastische techniek !

Maar ik begrijp niet helemaal waarom niet gekozen is voor de 2-liter 163 PK D3. Die is 13 KG lichter en verbruikt net een drupje minder - en het gaat nu eenmaal om gewicht & verbruik.

Dit zou m'n volgende wel eens kunnen worden, en dan graag met Business Line pakket :P

Groet, dutch-v

Geplaatst: 07.09.2011 - 20:32
door Discovery
De keuze voor de D5 is vrij logisch, aangezien het meergewicht van de motor verwaarloosbaar is en de resulterende CO2 emissie al zo laag is dat een D5 makkelijk kan. Volvo wil een "sportieve" hybride neerzetten en kiest dus voor de meest zware motor die mogelijk is.