Pagina 1 van 1

Startmotor; de 1,1 of 1,4 kW versie

Geplaatst: 11.12.2010 - 17:42
door Ghia
Hallo,

De solenoid van mijn startmotor wordt slecht.
Nu kan ik een nieuwe kopen, maar voor 100 Euro heb je ook een hele nieuwe startmotor.

Dan heb je wel niet de 1,1 kW versie van Bosch maar een 1,4 kW versie (geen idee wat voor een merk).

Wie heeft meer info over deze twee type startmotoren.

BvD

Geplaatst: 11.12.2010 - 20:42
door Msuidgeest
Het hangt een beetje van je motortype af. Een 2 benzine liter heeft minder vermogen nodig om aan te slaan dan een 6-in-lijn-diesel.

Geplaatst: 11.12.2010 - 23:28
door Grijze144
Voor 20-40 euro heb je een andere, keuze zat op Marktplaats. De 1.1 is de oudere dikke, de 1.4 iets dunner en lichter, beide van Bosch, passen op alle redblocks in de 240.
De diesel had een veel sterkere 2.2 kW starter, niet dat je daar wat aan hebt want die zit aan de andere kant.

Geplaatst: 12.12.2010 - 08:23
door Ghia
Hallo,

Bedankt voor jullie info.

Het gaat om een B23A van 1983 automaat.

In een automaat wil je graag een goede startmotor.
Ik heb het bij een andere auto gehad, dat het probleem na twee 2dehans startmotoren het euvel bleef.

Later heb ik een gereviseerde besteld via Ebay, dat was één en al ellende.
Gelukkig had ik van dat bedrijf op een gegeven ogenblik twee motoren liggen.
Daarvan kon ik één goede maken.

Ik heb gemerkt dat de solenoid het meeste slijt, immers deze moet alle energie van de accu doorgeven naar de startmotor.
Als daar weerstanden in opgebouwd worden (door vonkerosie etc.) dan doet ie het soms wel, soms niet.

Reviseer ze dus nu liever zelf, een solenoid komt al snel op 35-50 Euro.
Als je dan voor 100 een cpl. hebt, doe ik liever geen concessies.

Als ze beide van Bosch zijn, dan probeer ik eens de 'kleinere' versie.

Geplaatst: 12.12.2010 - 09:21
door Grijze144
Dus omdat de starter van je andere auto kuren had ga je deze van de Volvo vervangen?
De reden dat er zoveel startmotoren te koop zijn is dat ze de auto verre overleven, het is met afstand het meest betrouwbare elektrische onderdeel v.d. Volvo, deze Bosch.

Geplaatst: 12.12.2010 - 10:20
door ferdy
Ghia schreef:Hallo,

Bedankt voor jullie info.

Het gaat om een B23A van 1983 automaat.

In een automaat wil je graag een goede startmotor.
Ik heb het bij een andere auto gehad, dat het probleem na twee 2dehans startmotoren het euvel bleef.

Later heb ik een gereviseerde besteld via Ebay, dat was één en al ellende.
Gelukkig had ik van dat bedrijf op een gegeven ogenblik twee motoren liggen.
Daarvan kon ik één goede maken.

Ik heb gemerkt dat de solenoid het meeste slijt, immers deze moet alle energie van de accu doorgeven naar de startmotor.
Als daar weerstanden in opgebouwd worden (door vonkerosie etc.) dan doet ie het soms wel, soms niet.

Reviseer ze dus nu liever zelf, een solenoid komt al snel op 35-50 Euro.
Als je dan voor 100 een cpl. hebt, doe ik liever geen concessies.

Als ze beide van Bosch zijn, dan probeer ik eens de 'kleinere' versie.
had je een gereviseerde gekocht met een defecte solonoid/startrelais? Dan is ie niet goed gereviseerd :D

Geplaatst: 12.12.2010 - 18:13
door Ghia
Nee, omdat de startmotor van de Volvo dezelfde kuren kreeg als mijn andere auto.
Na 25-30 jaar geven die dingen ook wel eens problemen en aangezien we hier spreken over zweedse auto's, dat red je vaak niet met één startmotor,al helemaal geen automaat.
Wat je dan vaak tweedehands koopt heeft er ook al wat jaartjes opzitten en voor die 50 Euro extra heb je meteen een nieuwe.

De startmotor moet bij een automaat meer werken.
Een automaat kun je niet aanduwen, dus moet de startmotor probleemloos zijn.

De laatste tijd heb ik veel problemen met een solenoid gehad, aangezien dat het zwakste onderdeel is en vaak gemist wordt bij een diagnose.

Een startmotor reviseren doen de meeste bedrijven door de startmotor te reinigen en een nieuwe kap op de solenoid te zetten.

Was alleen benieuwd of iemand ervaringen had met de 'kleinere' bosch.

Het probleem bij Ebay was, dat ik eerst een hele mooie nieuwe kreeg, maar voor een ander type.
Daarna kreeg ik een nette gereviseerde, maar daar hadden ze weer een verkeerde 'kop' op zitten.
Daarna kreeg ik er één die al behoorlijk oud was en voor het geld dat ik toen al kwijt was dus niet voldeed.
Gelukkig had ik die andere nog en heb ik er van twee één goede gemaakt.

Geplaatst: 15.12.2010 - 16:22
door Henk 760 Hausser
By-pass.Via een relais de plus er rechtstreeks op zetten.
Is dat geen oplosing?

Geplaatst: 15.12.2010 - 17:51
door Ghia
Hoi,

dat zou op zich kunnen.
Echter zijn zulke relais ook prijzig.

Een losse solenoid komt al op 60 Euro.
Ik heb nu een startmotor (nieuw) besteld voor 100 Euro incl verz. kosten.

Voor een auto die nog makkelijk 6 ton mee kan, kun je zo iets nog wel investeren ... :wink:

Geplaatst: 18.12.2010 - 14:32
door Henk 760 Hausser
Hé hallo
Ik bedoel zo,n 12 Volt relais van (bv.) Hella of een org. Volvo relais uit een sloper (voor bv.aansturing van de mistlampen)
dan ben je voor ong.€ 10,-- klaar......

Geplaatst: 20.12.2010 - 12:43
door Ghia
Hoi,

Dan kun je evt. de spanning verhogen op de solenoid.
Maar aangezien deze toch al 'versleten' is en ik dan niet weet hoe lang het duurt voordat ie weer gaat 'storen'.

Nu gewoon een nieuwe en nieuw model, ben benieuwd ...