Pagina 1 van 2
stotteren bij het starten en te laag koelvloeistofpeil
Geplaatst: 11.12.2010 - 19:34
door RVF
hallo allemaal,
de laatste tijd doet mijn 2.4T nogal raar. ondertussen is de vrieskou voorbij, maar na een nachtje of een dag buiten stilstaan merk ik dat bij het starten (wat overigens meteen lukt) één of twee cilinders een tijdje niet meewillen. na een seconde of 5 draait de motor soepel, dus nog voor hij overschakelt op LPG.
dat is nu een drietal keer na elkaar gebeurd, ik wilde het wat aanzien.. maar deze avond, nagenoeg 24u na de vorige rit, kreeg ik na het starten ook nog de melding dat het koelvloeistofniveau te laag was. ik heb de motor stilgelegd en heb in het reservoir gekeken.. toen ik het dopje er af draaide, hoorde ik heel wat aanzuiggeluid en geborrel en was het niveau inderdaad laag. toen ik opnieuw startte was er geen melding meer.
tijdens het rijden was er nog steeds geen melding, en ook de temperatuur ging niet pijlsnel de hoogte in (hoewel de rit misschien te kort was om écht op temperatuur te komen). ik heb nu net opnieuw heel voorzichtig willen kijken (rustig opendraaien, toen de temperatuur zelfs maar één streepje hoog meer was), maar de vloeistof loopt gewoon uit het reservoir en ik hoorde weer wat geborrel.
hoe kan dit? heb ik een probleem? ik heb zelf al wat rondgekeken op dit forum, maar echte antwoorden vind ik niet.
de auto heeft 165.000 kilometers, circa 5000 km geleden is de distributieriem vervangen.. inclusief waterpomp.
dank je om mee te denken.
Geplaatst: 11.12.2010 - 20:37
door mattijsw
Eerst maar eens (laten) kijken of er niet ergens een slang/koppeling vd koelvloeistof los zit of lekt. Gebeurt vaker en is vrij onschuldig, mits op tijd verholpen. Witte aanslag van verdampte vloeistof zie je meestal snel genoeg. Bijvullen en blijven checken natuurlijk.
Hou ook je olie in de gaten en je motortemperatuur. Als die snel oploopt (in het rood) kan het een lekke koppakking zijn, maar dat is wel echt een doemscenario.
Geplaatst: 12.12.2010 - 04:09
door Niels_#
Ik zou naar de garage gaan om te checken of de koppakking niet lek is. De combinatie van minder goed starten en het missen van vloeistof past namelijk bij een lekke koppakking.
Wat voorkomt is dat de pakking lekt en er een beetje koelvloeistof in de cilinder komt. Vanzelfsprekend doet die cilinder dan ook net ff minder snel mee omdat de bougie vochtig is geworden. Hierdoor zal ook je niveau lager worden.
Wat ze dan doen om te controlere of de pakking lekt is met een "snuffelaar" meten of er geen uitlaatgassen in de koelvloeistof zit.
Het is niet te hopen natuurlijk maar beter ben je er vroeg bij voordat de pakking doorslaat en je een waterslag riskeert (ik weet niet of de Volvo motor er gevoelig voor is maar bij sommige merken gebeurt dat nog wel eens).
Geplaatst: 13.12.2010 - 20:29
door RVF
ik zal het eens laten nakijken met zo'n 'snuffer'.
een lekke koppakking heb ik al meermaals gehad (toch een voordeel van ooit een fiat te hebben gehad is dat je nadien toch op wat ervaringen kan terugblikken).. vandaar dat ik eens goed keek naar de koelvloeistof, ziet er toch niet vreemd uit, toch (vooral links kijken voor de juiste kleur, rechts is wat reflectie door de flash waardoor het bruiniger lijkt dan het is)? de motortemperatuur blijft ook zoals het hoort, de uitlaasgassen zijn niet uitbundiger dan anders.. het stotteren is trouwens ook verdwenen.
Geplaatst: 13.12.2010 - 20:48
door RVF
plus, misschien ook niet onbelangrijk.. ik heb nog geen nieuwe koelvloeistof moeten toevoegen. het geheel lijkt sterk onder druk te staan. als ik de dop voorzichtig verwijder, komt de koelvloeistof vanzelf naar boven.
in ieder geval, 'snuffen' is de boodschap

Geplaatst: 13.12.2010 - 20:52
door SuperKnutsel
Koelvloeistof checken altijd als deze koud is, als hij heet is komt hij altijd omhoog als je de dop eraf draaid...............(staat ook op de dop geloof ik).
Verder een apart verhaal, maar ook daar ken ik er nog wel een paar van (uit eigen ervaring).
Succes verder.
Geplaatst: 17.12.2010 - 01:52
door RVF
omdat dat 'snuffen' blijkbaar toch wat tijd in beslag neemt en de garage me er niet zomaar kon tussen nemen, ben ik toch nog aan het verder rijden. het probleem is nog steeds hetzelfde.. de koelvloeitstof duikt na een tijd onder het minimumniveau, maar komt na stilstand en dergelijke vanzelf weer op peil. het stotteren bij het starten is volledig weg.
intussen blijft de temperatuur mooi stabiel en heb ik geen vreemde rookontwikkeling.
maar wat me ook opviel, is dat precies het lang geleden is dat ik de radiator nog heb horen draaien.. ik weet eigenlijk niet of dat nodig is met dit weer, maar zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
Geplaatst: 17.12.2010 - 23:46
door Gast
Na het vervangen van de waterpomp wil het wel eens voorkomen dat je nog een keer bij moet vullen.
Kijk het nog even aan.
Geplaatst: 24.12.2010 - 17:16
door RVF
okeej, intussen zijn we weer wat verder en is het probleem er nog steeds. bij de garage hebben ze een zogenaamde druktest uitgevoerd en die gaf een normaal resultaat.. geen lek dus, ook niet visueel. en ook geen menging koelvloeistof met olie.
het koelvloeistofniveau werd aangevuld tot het correcte niveau. na circa 13 kilometer sprong het lampje weer aan toen ik moest stoppen voor een rood licht. en inderdaad, als ik dan kijk, zit het weer onder het minimum.
de auto blijft intussen goed starten, ook na lang in de koude stilstaan. de temperatuur loopt normaal op en blijft mooi. wat me deze ochtend ook wel opviel, was dat de temperatuurmeter op een bepaald moment plots een half streepje daalde om dan weer dat halve streepje in te halen (sneeuw tegen de radiator?).
ik heb net de auto eens een kwartiertje stationair laten draaien. geen rook, mooi op temperatuur, ventilator schiet aan. het koelvloeistofniveau heb ik niet zien dalen... wel zie ik af en toe een bubbeltje ontstaan, maar echt heel licht en weinig.
ik lees intussen dat er ook zoiets is als een expansievat, waaruit eventueel koelvloeistof uit kan (bij hoge druk?). maar waar zit dat? of kan de thermostaat stuk zijn?
Geplaatst: 24.12.2010 - 19:25
door Gast
Heb je toevallig een standkachel?
Geplaatst: 24.12.2010 - 21:20
door RVF
ehm.. ik heb geen enkel benul. hoe weet je dat?
Geplaatst: 24.12.2010 - 21:23
door Gast
Linksvoor achter de bumper moet hij dan zitten. Duitse importers hebben dat veelal.
Geplaatst: 24.12.2010 - 21:52
door RVF
als het op dezelfde plek zit links als waar rechts het ruitensproeiervloeistofreservoir zit, dan nee.. ik heb ook geen reset knop op mijn linker hendel zoals in het boekje. gek genoeg zit er wel een zekering in het eerste gaatje in het motorcompartiment.
nu is de motor koud geworden, en is het niveau weer ruim onder het minimum gezakt. tijdens het stationair draaien zat het er nog boven.
Geplaatst: 25.12.2010 - 00:29
door Gast
Tjonge, wordt een raar verhaal.
Begrijp ik nu goed dat voor dat de distributieriem + waterpomp is vervangen je geen problemen had?
Ik zou toch eens aan de onder/achterzijde gaan kijken waar de waterpomp zit en kijken of je een lekkage kan ontdekken.
Blijf maar gewoon bijvullen.
Geplaatst: 25.12.2010 - 11:46
door RVF
inderdaad, alexv70, maar het vervangen van distributieriem en waterpomp is intussen toch een 4000 km geleden gebeurd. of circa drie maand geleden. zou het kunnen dat de waterpomp toch defect is (misschien door de kou)? hoe uit zich dat dan?
ik kijk verder in ieder geval verder naar mogelijke 'lekken', gelukkig moet ik niet echt veel bijvullen. eerst zal ik met koude motor eens aanvullen tot het correcte niveau en dan nog eens stationair laten draaien.
trouwens, alexV70 en anderen, dank je om zo met me mee te denken.
Geplaatst: 25.12.2010 - 14:22
door RVF
na de voorbije nacht is het niveau ver tot beneden het minimum-peil gezakt, net tot de bodem van het vatje (heet dat het expansievat misschien?). ik heb eerst aangevuld (met échte volvo-koelvloeistof, dus volgens het boekje) tot een centimetertje boven het minimum-niveau. dan heb ik de motor gestart. en de motor heeft circa 25 minuten stationair staan draaien, wel op benzine en niet op LPG.
de motor warmt gestaag op, het koelvloeistofniveau steeg even gestaag. de temperatuurmeter (wat meet die eigenlijk? motortemp, koelvloeistoftemp, beide?) bleef perfect in het midden hangen, de ventilator begon mooi te draaien op dat moment, het koelvloeistofniveau bleef dan perfect op het max-lijntje, geen witte rook en last but not least.. binnenin is de auto ook warm (schijnt niet te lukken bij een lekke koppakking is me gezegd).
verder geen lekken visueel te bespeuren. mag ik trouwens aannemen dat een druktest van het koelvloeistofcircuit hetzelfde kan aantonen als een CO2-snuffeltest?
Geplaatst: 25.12.2010 - 22:48
door Gast
Ik kan eigenlijk niets meer bedenken, dus deze ook maar.
Zijn je vloermatten nog droog?
Re: stotteren bij het starten en te laag koelvloeistofpeil
Geplaatst: 26.12.2010 - 09:10
door abbabak1
RVF schreef:circa 5000 km geleden is de distributieriem vervangen.. inclusief waterpomp.
dank je om mee te denken.
Nog een poging: Indien het systeem druk opbouwd zou je de thermostaat verdenken. De temp.meter geeft te weinig speling om hem helemaal te vertrouwen ën de waterpomp is vervangen.
- controle thermostaat
- temp controle (openen themostaat) met IR meter.
- Wat is er los geweest en zit dat goed vast ?
Tenslotte: aan het blok is een lek onder druk bijna niet te zien, vloeistof verdampt daar zeer snel.
Een, zeker goiedkope maar geenpermanente oplossing is een koudere themostaat monteren. Dan het je minder druk opbouw.
Stotteren in de winter: Controleer je bougiekabels op lekken. Zout is een goede geleider...
Re: stotteren bij het starten en te laag koelvloeistofpeil
Geplaatst: 26.12.2010 - 10:37
door WimS60
abbabak1 schreef:RVF schreef:circa 5000 km geleden is de distributieriem vervangen.. inclusief waterpomp.
dank je om mee te denken.
Nog een poging: Indien het systeem druk opbouwd zou je de thermostaat verdenken. De temp.meter geeft te weinig speling om hem helemaal te vertrouwen ën de waterpomp is vervangen.
- controle thermostaat
- temp controle (openen themostaat) met IR meter.
- Wat is er los geweest en zit dat goed vast ?
Tenslotte: aan het blok is een lek onder druk bijna niet te zien, vloeistof verdampt daar zeer snel.
Een, zeker goiedkope maar geenpermanente oplossing is een koudere themostaat monteren. Dan het je minder druk opbouw.
Stotteren in de winter: Controleer je bougiekabels op lekken. Zout is een goede geleider...
Bougiekabels heeft ie niet, bobines zitten direct op de bougies.
Geplaatst: 26.12.2010 - 18:29
door RVF
vandaag heb ik een wat langere rit gemaakt van circa 2 keer 30 km (deels autosnelweg, deels stadsverkeer). bij het vertrek zat het niveau netjes 1 cm boven het minimumniveau (of dus hetzelfde sinds gisterenochtend toen ik met koude motor had aangevuld). onderweg nog eens gekeken, precies hetzelfde niveau. daar toegekomen iets minder maar nog steeds erboven. daar is de motor koud geworden en zakte het niveau tot 1 cm onder het minimum. als ik dan het dopje verwijderde steeg het niveau tot 1 à 2 cm boven het minimum. dan heb ik de motor laten draaien, en toen de temperatuur ongeveer twee streepjes aangaf sprong de ventilator aan (veel te vroeg)?! en toen ik op dat moment de dop er weer afnam kwam de koelvloeistof er bijna uit?! in de terugrit geen problemen gehad, en het niveau zit weer op 1 cm boven het minimum.
het begint er meer en meer op te lijken dat er eerder een probleem is met het circuleren van de koelvloeistof.. kan het zijn dat de monteur die de waterpomp heeft vervangen water heeft toegevoegd in plaats van koelvloeistof, en dat er verstoppingen optreden in het circuit (blokjes ijs)? het zou ook die tijdelijke drukopbouw kunnen verklaren, en de plotse temperatuurverlaging als er opeens terug een circulatie is. of kan een kapotte thermostaat dit ook veroorzaken? of teveel lucht in de circulatie (moet dat dan niet opvallen bij die druktest)?
ik ga de thermostaat in ieder geval eens (laten controleren) en misschien ook de koelvloeistof vervangen.