Pagina 1 van 1

Licht geratel uit dashboard

Geplaatst: 12.12.2010 - 08:32
door bjacobs
Het is me tijdens de kou opgevallen dat als ik mijn XC70 2.5T Geartronic start dat er dan vanuit achter het dashboard lijkt dat er iets mechanisch geblokkeerd wordt. Wellicht de mechaniek van het beeldscherm van de RTI, die standaard uit staat....? Komt jullie dit fenomeen bekend voor en kan het kwaad ?

Geplaatst: 12.12.2010 - 08:47
door toppertje
kan het ventilatorretje van je ecc zijn,staat veel over geschreven
op het forum.
even zoeken dus.

Geplaatst: 12.12.2010 - 17:29
door Frederik Welvaert
Bij het starten van mijn V50 komt er ook soms een ratelend, bijna kreunend geluid uit m'n dashboard. Heeft volgens mij te maken met mechaniek van de ventilatie. Ik maak me er geen zorgen om, de auto doet het al 3 jaar zo, en nog geen problemen mee gehad :p

Geplaatst: 13.12.2010 - 20:45
door bjacobs
ik hoor het ook net nadat de achterdeuren dicht worden gedaan. Heeft misschien toch te maken met iets van de deurvergrendeling...?

Geplaatst: 13.12.2010 - 20:58
door Oceanracer
Je gegeven info is wat summier. Het probleem doet zich dus voor bij koude, komt uit het dashboard als de achterdeuren worden gesloten.

Hoor je het geluid ook als je net bent ingestapt, dus voordat de motor is gestart?
Waar komt het geluid ongeveer vandaan?
Wanneer houdt het geluid op?

Geplaatst: 13.12.2010 - 22:03
door bjacobs
Ik hoor het geluid als ik de auto net gestart heb bij kou en ook als de achterdeuren worden dichtgemaakt (bij draaiende en warme motor). Het geluidje (kleine ratel) duurt iets van 3 seconden en komt vanuit het dashboard.

Geplaatst: 13.12.2010 - 22:05
door abbabak1
Bij het starten sowieso beter even de ventilator uit of vol aan. Als hij zacht moet draaien kan dat bij kou/zwakke accu/interne vorst de weerstand zo groot worden dat je of de motor of-zoals bij mij- de voorschakelweerstand opblaast.

Geen van beide is met dit weer aan te bevelen.... :/

Geplaatst: 15.12.2010 - 19:05
door Oceanracer
Het dashboard is nogal groot bij een V70. Heb je ook een preciezere locatie?

Geplaatst: 15.12.2010 - 20:19
door jpwg001
Het klinkt alsof het de lamellen van de airco zijn...

Geplaatst: 15.12.2010 - 20:38
door abbabak1
Of zelfs de klep die reageert op vieze lucht...als die dicht/open wil en hij is vies/vastgevroren/vol met droog blad ?

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:14
door Oceanracer
Zit ik ook aan te denken. Makkelijk te controleren door ECC uit te schakelen voor het afzetten van de motor en de volgende dag te controleren of ie dan stil blijft.

Geplaatst: 22.01.2011 - 20:52
door bjacobs
Ben er nu achter ! Het lichte geratel vanuit het dashboard werd veroorzaakt door het geluid van de stuurbekrachtigingspomp waar het vloeistofniveau van het reservoir net onder het minimum lag. Bijvullen loste het probleem op.

Geplaatst: 22.01.2011 - 23:17
door Oceanracer
Verrassend!

Geplaatst: 29.01.2011 - 18:16
door bjacobs
Klopt toch niet..dat was het geratel bij het insturen wat verdween door het bijvullen van de stuurbekrachtigingsvloeistof...
Het geratel kan ik gelukkig oproepen..door de ECC van manual naar automatic te zetten. Dus toch de ECC..

Geplaatst: 29.01.2011 - 18:35
door Oceanracer
Bedoel je de knop "auto" bovenaan of de knop "aut" links boven op het paneel?

Geplaatst: 29.01.2011 - 21:48
door bjacobs
Ik bedoel de knop links waarbij je de ECC van Manual naar Auto kunt zetten. Heb ik het dan bij het rechte eind dat het geratel door de bewegingen van de lamellen van de ECC veroorzaakt kan worden ? Is hier iets tegen te doen of moet ik het als normaal zien ?

Geplaatst: 29.01.2011 - 22:39
door Oceanracer
Nee, met die knop regel je de recirculatieklep. Afhankelijk van jouw model heeft deze 2 of 3 standen. Open, dicht of (als ie op aut staat) half open. Die regelklep wordt weliswaar aangestuurd door de ECC, maar ik denk dat de stelmotor zelf zijn werk niet goed meer doet, wat het geklepper veroorzaakt. Je kunt geluk hebben en door de ECC te laten calibreren, er voor zorgen dat alle stelmotoren weer de juiste beginwaarden krijgen toebedeeld. Helpt dit niet, blijven er twee opties over. Om te beginnen de stelmotor zelf, maar ook de air-quality-sensor zelf kan defect zijn. Maar dan moet je wel de eerder genoemde 3 standen hebben en niet alle auto's zijn daarmee voorzien. Die van mij wel, zie daarom onderstaande afbeelding:

Afbeelding

Geplaatst: 30.01.2011 - 09:21
door bjacobs
ik kan de man-aut knop ook op 3 standen zetten. AUT (groen lampje brandt), MAN (oranje lampje brandt) en uit (geen lampje brandt).

Wat zou het vervangen van de stelmotor eigenlijk kosten ?

Geplaatst: 30.01.2011 - 10:14
door Oceanracer
Ik zou eens moeten kijken wat ik daar voor kwijt was... Mijn ervaring is wel dat gedoe met de ECC gelijk een hoop geld kost.