Pagina 1 van 1

melding versnellingsbak service vereist

Geplaatst: 12.12.2010 - 22:22
door polleboer
Beste mensen,

Ik heb sinds een half jaar een XC 70 D5, bj 2002 en 200.000 op de klok. Hij bevalt me uitstekend.
Gisteren opeens een soort 'bloenk" van de geartronic en sinds die tijd een melding "versnellingsbak service vereist".
De auto loopt overigens niet anders dan voor de bloenk.
1. Wat kan het zijn waardoor de melding is ontstaan?
2. Kan het schadelijk zijn er mee door te rijden?

Bij voorbaat dank voor je reaktie.

Rik

Geplaatst: 12.12.2010 - 22:23
door bart simpson
ja en ja

Geplaatst: 12.12.2010 - 22:43
door VolvoRob
@Bart: ''ja'' op vraag 1?

Geplaatst: 12.12.2010 - 22:49
door bart simpson
"bloenk" kan een schade veroorzaakt hebben of dit gaan doen, ermee doorrijden is niet verstandig

Geplaatst: 13.12.2010 - 07:46
door Paul
Even verplaatst naar de juiste rubriek.

Geplaatst: 13.12.2010 - 18:58
door polleboer
Bedankt heren voor de snelle reakties.
Ik heb hem uit laten lezen en het schijnt een software matige melding te zijn. Het geluid dat ik gehoord heb zal een abrupte schakelactie van de bak zijn geweest door een hobbel in de software. Afijn, de melding is er uit en ik hoop dat het zo blijft.

Groeten,
Rik

Geplaatst: 11.04.2011 - 08:38
door jelleeelco
Beetje late reactie van mijn kant, maar mijn XC70 uit 2001 (101.000km) staat momenteel bij de garage met dezelfde melding in de BC. Bij mij geen harde klap in de automaat, maar simpel de melding en daarna de automaat in de noodloop. Naar de dealer, uitgelezen: sensor op de automaat die toerental moet registreren geeft geen signaal, waardoor de regelunit denkt dat er geen toeren gedraaid worden.

Wordt vandaag gerepareerd; ik hoop dat het echt de sensor is (monteur heeft met auto gereden en geconstateerd dat alle versnellingen goed werken, dus...goede hoop!).

Geplaatst: 21.04.2011 - 09:27
door jelleeelco
Even een korte update. Bij mijn XC70 zijn de snelheids- en toerental sensoren op de automaat vervangen. Kosten waren rond de 300,- (niet-volvo dealer). Daarna waren klachten verholpen.

Helaas stond ik een paar dagen later stil; dynamo kapot...vervangen a 713,-

Maar rijdt nu weer perfect!

Geplaatst: 21.04.2011 - 14:13
door polleboer
Dank voor je reaktie.
Mijn XC70 staat nu bij de garage en wordt de olie en het filter van de geartronic vervangen. (Heb dus nu tijd voor de mail na te kijken)
Volgens de garageboer kan dat ook een oorzaak zijn. Moest toch een keer gebeuren.

Houdt hem aan de praat want de kosten lopen zo aardig op, de benzineprijs moeten we maar vergeten

Geplaatst: 24.04.2011 - 11:06
door Ronald Janssen
Ik heb een soort gelijk probleem, maar mijn garage krijgt het niet opgelost.
Vorig jaar kreeg ik op vakantie ook de melding Service vereist, bij het trekken van de caravan op een tamelijke hete dag. De versnellingbak schoot in een soort veiligheidsmodus. Na een stop van een half uur reed de wagen weer normaal.

De garage heeft bij thuiskomst de wagen uitgelezen en er kwam een melding van een sensor en de 'Zolinoide' klep?! De wagen heeft toen nieuwe software gekregen en de geartronic leek weer goed te werken. Echter, bij een kickdown van 5 naar 4 krijgen we een flinke schok + de 'bloenk'. Alle andere versnellingen werken prima, dus ook van 4 naar 5. Daar je niet zo vaak een kickdown van 5 naar 4 hebt, rijden we al bijna een jaar zo. Onbelast terugschakelen van 5 naar 4 gaat wel prima. Het probleem wordt niet erger, maar ook niet minder.


Heeft iemand een idee wat het achterliggende probleem zou kunnen zijn?

geartronic

Geplaatst: 22.06.2011 - 21:54
door polleboer
jelleeelco schreef:Even een korte update. Bij mijn XC70 zijn de snelheids- en toerental sensoren op de automaat vervangen. Kosten waren rond de 300,- (niet-volvo dealer). Daarna waren klachten verholpen.

Helaas stond ik een paar dagen later stil; dynamo kapot...vervangen a 713,-

Maar rijdt nu weer perfect!
Hallo Jelleeelco,

Je laatste bericht was van 21 april dus al een paar maand geleden.
Heb ik de vraag of je nu nog steeds probleemloos zonder storing hebt gereden.
Mijn XC70 blijft af en toe, zeg eens per 1 -2 maanden een storing vermelden, de ene keer is service aan de motor vereist, de andere keer service aan de versnellingsbak. De melding van motorservice gaat vanzelf weer weg, is bij een nieuwe start verdwenen, de versnellingsbakmelding blijft staan tot resetten. De melding van de versnellingbak komt wel na een soort misschakeling van de automaat, als de bak 'vergeet' te schakelen, en met een 'bloenkje' in de andere versnelling schiet.
Afgezien van de af-en-toe storingsmeldingen rijdt de Volvo als een speer.

Groet Polleboer