Pagina 1 van 3
kantelen wiebelen motorblok
Geplaatst: 13.12.2010 - 11:52
door nauticbluepearl
Mijn motorblok in v70 2001 2.4 170pk handbak kantelt bij fileverkeer.
Over kantelen en wiebelen van het motorblok is denk ik veel geschreven. Mijn vraag is wat specifieker
Oorspronkelijk had mijn motor een bovenste motorsteun met het ronde rubber. Die heb ik drie jaar geleden al een vervangen door een 'vernieuwd ontwerp' met vierkant rubber.
Die (vond ik) was nu ook al weer erg slap. Het nieuwe ontwerp kan niet stuk gaan, maar hij was volgens mij wel op.
Ik heb nu de 'ipd strut brace conversion' kit gekocht. hiermee word de motorsteunbalk star gemaakt.
verder een nieuwe volvo OEM steun bovenste motorsteun gekocht en gemonteerd.
Mijn ervaring: iets meer trilling, vooral in de versnellingspook. prima draaglijk. kantelen is minder, maar niet genezen. lijkt ook verandert in 'wiebelen' (3-4 keer heen en weer ipv 1-2 keer)
Mijn vraag heeft iemand anders al ervaring met de strut-brace conversion?
is de oude topmount (ronde rubber) toch beter dan het nieuw ontwerp?
welk polyurethaan rubber (IPD, poweflex) is het fijnst in dagelijks gebruik?
Kan de onderste versnellings bak steun (reactiearmpje) helpen tegen kantelen?
Kunnen de onderste motorsteunen versleten zijn, dat ik daardoor 'demping' mis in de motorophanging?
ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Geplaatst: 13.12.2010 - 12:03
door V70 T5 assen
Ik had begin dit jaar ook de bovenste steun defect , en op het forum gelezen, en uiteraard ook zelf gezien dat het ontwerp slijtagegevoelig is.
Bij mij viel heb op als ik eens wat hard over een drempel reed (zo,n drempel die je wel eens over het hoofd ziet) dat het motorblok behoorlijk kantelde.
Ik heb deze vervangen door 1 van powerflex toen die erin zat en de auto starte trilde ik de auto uit met stationair toerental, heb de powerflex erweer uitgehaald en deze soepeler gemaakt doormiddel van een aantal gaten erin te boren .
Nu is het weer zogoed als trillingsvrij, en het blok kantelt minder.
Geplaatst: 13.12.2010 - 15:46
door FrankS60
Die onderste baksteun is ook redelijk gevoelig voor slijtage en kan ook het kantelen tot gevolg hebben. Sluit ook je andere steunen niet uit en laat ze desnoods even checken door een garage.
Geplaatst: 13.12.2010 - 21:18
door elianmars
Ik ben voor 90% zeker dat je versnellingsbaksteun gaar is. Ik heb hetzelfde gehad, namelijk.
Geplaatst: 13.12.2010 - 21:27
door FrankS60
Bij een kapotte baksteun gaat de bovenste steun ook weer eerder stuk. Verklaard ook de snelle slijtage van de nieuwe bovenop.
Geplaatst: 13.12.2010 - 21:59
door nauticbluepearl
Mooie aanbevelingen, Ik heb de versterkte baksteun met ipd rubber al in huis, die moet er dus ook vlot in!
Dat de powerflex te stug is had ik al gelezen. het ronde ipd rubber heeft 'sleuven' maar ik had inderdaad ook al het zelf bewerken van een masief pu rubber in gedachten
iig bedankt voor het meedenken. update volgt als de baksteun erin zit (krijg de bouten\moeren niet los, en wil ze niet aan snot draaien met steeksleutels )
Geplaatst: 13.12.2010 - 22:13
door FrankS60
Even een paar dagen achter elkaar goed in de WD40 zetten. Als dat niet helpt kun je nog proberen om de zaak een beetje warm te stoken. Succes en we zijn benieuwd!
Geplaatst: 13.12.2010 - 22:21
door elianmars
Hopelijk is de IPD steun wat minder hard dan met powerflex bussen. Ik heb de versnellingsbaksteun met powerflex bussen er onderuit gehaald en vervangen door een nieuwe originele. De powerflex gaf veel te veel trillingen door. Ik dacht er wel aan te kunnen wennen, maar niet dus.
Geplaatst: 14.12.2010 - 09:50
door Frumpy
Het schijnt dat je de trilling bij die IPD spullen voor een groot deel kunt ondervangen door bij een automaat bij draaiende motor de versnelling in te leggen en dan de baksteun vast te zetten (wel even flink de handrem aantrekken

), bij een handbak de versnellingsbak met een steun iets op te lichten.
Zelf ga ik liever voor het originele spul, dan maar eens in de zoveel jaar vervangen.
Geplaatst: 14.12.2010 - 10:31
door piotrV70
Zelfde symptomen hier, bovenste motorsteun heb ik al vervangen (origineel), hoeveel werk is het vervangen van de versnellingsbaksteun (handbak) ?
Geplaatst: 14.12.2010 - 10:49
door Frumpy
Als de handbaksteun niet wezenlijk anders is dan de automatensteun, dan kun je het binnen een minuut of 10 a 15 vervangen. Als je geen bodemplaat hebt zelfs nog sneller. Zit maar met twee moeren en een bout/moer vast.
Geplaatst: 14.12.2010 - 13:49
door nauticbluepearl
In theorie 10 minuten werk inderdaad.
praktijk soms niet, zorg dan voor wd40, een doppendoos (geen chinese), en spierballen.
ik ben even gestopt omdat ik alleen steeksleutels en chinese doppendoos had, en een boutje daar niet erg van onder de indruk is.
kan natuurlijk ook aan mijn spierballen liggen
Geplaatst: 14.12.2010 - 15:01
door Carfreak
Herkenbaar. Bij mijn was de flensbout uit de koppelarm geschoten (bovenste motorsteun). Gevolg: kantelende motor.
Kosten: nieuwe koppelarm + flensbout en nieuwe draagarmbussen onder, want die hadden door al die speling veel te lijden gehad. Totaal: +/500 euro.
De auto rijdt wel weer als nieuw moet ik zeggen. Het kantelende blok zorgde ook voor moeizaam soepel wegrijden waardoor ik i.e.i. dacht aan koppelingsplaten of de bak.
Geplaatst: 14.12.2010 - 20:34
door piotrV70
Leuk klusje voor als de sneeuw weer weg is. Wat mag zo'n steun kosten trouwens ?
Geplaatst: 14.12.2010 - 20:44
door Frumpy
Om en bij de 50 Euro.
Geplaatst: 14.12.2010 - 20:48
door edraket
De baksteun zorgt voro het grootste gedeelte van het absorberen van de trillingen. Ik heb dat zelf ondervonden door de baksteun tijdelijk te repareren. Bij mij was deze namelijk ook helemaal los gescheurd en ik had de ruimt eopgevuld met rubberen O-ringen. Met deze constructie, die iets stugger is als origineel kwamen de trillingen van de motor en bak erg hard door in het interieur. Heb het snel vervangen voor een nieuw rubber en toen ws het weer stil.
Geplaatst: 15.12.2010 - 11:44
door nauticbluepearl
bovenste motorsteun 59 euro bij de dealer, 50,58 bij een webshop.
de baksteun bij dezelfde webshop 57,36 met rubber rubbers,
tegenover 89 euro voor de steun met ipd pu rubber.
Geplaatst: 15.12.2010 - 11:46
door M@rcel
nauticbluepearl schreef:bovenste motorsteun 59 euro bij de dealer, 50,58 bij een webshop.
de baksteun bij dezelfde webshop 57,36 met rubber rubbers,
tegenover 89 euro voor de steun met ipd pu rubber.
Welke shop?
Geplaatst: 15.12.2010 - 11:47
door nauticbluepearl
Met deze constructie, die iets stugger is als origineel kwamen de trillingen van de motor en bak erg hard door in het interieur. Heb het snel vervangen voor een nieuw rubber en toen ws het weer stil.
Ik houd mijn hart vast voor het effect van ipd pu baksteun
Geplaatst: 15.12.2010 - 12:12
door nauticbluepearl
Welke shop?
motorsteun prijs:
http://www.volvo-parts.nl/
er is zelfs keuze tussen oud (52,50) en nieuw (50,58 ) ontwerp
of lekker goedkoop een los rubbert: 18,33 dat je er vervolgens noooit ingeperst krijgt
voor dat geringe prijsverschil ben ik zaterdag gewoon even naar de dealer gereden
ipd baksteun heb ik van
http://www.europeantuning.nl/
(en nu de reclamecodecommissie afwachten) :?