Pagina 1 van 2
b20f onzuinig
Geplaatst: 13.12.2010 - 23:14
door sleutelaar
ik heb een b20f met g3 dampgas die momenteel zeer onzuinig rijdt. iemand een idee? het weer?
Geplaatst: 13.12.2010 - 23:29
door Ramon&Ramon
Dampgas?
Leuke benaming voor LPG wel.
Misschien keertje kleppen stellen,dat scheelt altijd wel en zeker als het nog niet eerder gedaan is.
Is zeer belangrijk bij die motoren.
Koude speelt natuurlijk ook mee in het verbruik.
Geplaatst: 14.12.2010 - 09:28
door Iroll
Zou de lambda kunnen zijn. Lees de storingscodes eens uit in socket 2, wie weet levert dat wat op. Maar zoals ramon&ramon al aangeeft, de kou en veel korte stukjes rijden doen het verbruik omhoog schieten.
Geplaatst: 14.12.2010 - 14:01
door Shockwave
Enig idee wat de onderhoudshistorie is? Ik heb een tijdje geleden mijn ontsteking vernieuwd (nieuwe bougies, bougiekabels, rotor en verdeelkap) en dat heeft volgens mij wel geholpen met net ietsje zuiniger lopen. Kan een placebo effect zijn hoor, maar het idee heb ik wel, omdat ik de laatste tijd toch mijn eigen zuinigdheidsrecords verbreek

Geplaatst: 14.12.2010 - 14:49
door chrisje
LPG instalatie ff opnieuw laten afstellen, wil ook wel eens helpen
Geplaatst: 20.12.2010 - 12:39
door sleutelaar
heb de foutcodes uitgelezen. over injectiesysteem alleen 2-1-2 = oxygensensor. dat lijkt me de lambda sensor. zoals iroll aangaf.
heb ook eerder een keer het lamdalampje zien oplichten.
Vanochtend gereset en 45km gereden. lijkt ook alsof ie weer iets beter trekt. hij geeft nog steeds 1-1-1 daarna. niets dus. wat kan zoiets veroorzaken? een wankelcontact?
ben benieuwd wat het verbruik wordt. uiteraard kan het weer opnieuw optreden en weer opnieuw gereset worden.
maar oorzaak? misschien door de lpg installatie?
Geplaatst: 20.12.2010 - 13:13
door Iroll
De foutcode geeft aan dat er ooit iets is loos geweest met de lambda. Maar de code opzich is opgeslagen, niet de storing. Als er een code is opgeslagen wil niet zeggen dat de lamda niet werkt. Kan een oude code zijn terwijl de lambda wel zijn werk doet. Kan komen door een slecht contact of de lamda begint het te begeven. Even in de gaten houden dus. Bij twijfel kan je de lambda vrij makkelijk doormeten aan de connector met een multimeter.
Geplaatst: 22.12.2010 - 19:12
door sleutelaar
200km verder en nog steeds 1-1-1.
het verbruik is nog steeds 1 op 7 op gas. ik vind dat dramatisch moet ik zeggen. t lijkt wel een amerikaan. het luchtfilter ziet er nog prima uit. mijn 1.8i 460 haalde makkelijk 1 op 9, maar dat was een handbak. zelfs in de winter.
kan het zijn dat de lamdasonde onterecht "goed mengsel" rapporteert? terwijl het te rijk is?
ik ga maar eens een onderwerp starten over gemiddeld lpg verbruik.
misschien maar eens een 4 gasmeting doen.
Geplaatst: 22.12.2010 - 20:38
door Iroll
Waarom meet je de lambda niet even door met een multimeter? Dat kost je niets en is vrij eenvoudig. Mijn ervaring is dat lang niet altijd een defecte lambda het lampje in het dash laat branden of dat hij een foutcode geeft.
Testing your Lambda Sensor
Geplaatst: 22.12.2010 - 21:09
door sleutelaar
dank voor je reactie. Ik heb het verhaal op het engelse 480 forum gelezen en de tekst is heel duidelijk moet ik zeggen.
Ik weet alleen niet wanneer ik er op korte termijn tijd voor heb om het na te kijken. Misschien pas in het nieuwe jaar. Maar ik zal zeker de lambda sonde eens testen. Ben zeer benieuwd!
de aansluiting van de lamdasonde zit meestal ergens op de kabelboom bij de akku las ik. Dat wordt waarschijnlijk toch even zoeken.
Geplaatst: 26.12.2010 - 17:55
door sleutelaar
de lamda stekkers van deze phase II zitten voor de accu bij de chassisbalk bij de radiator.
de lambda sensor geeft continu 0,07 volt. dat kan niet goed zijn. nu kan de waarde beinvloed worden door de lpg computer die eraan hangt.
zal binnenkort nog eens losgekoppeld meten.
wel raar dat dit niet weer direct leidt tot een foutmelding.
Geplaatst: 26.12.2010 - 18:04
door sleutelaar
ik heb trouwens niet op benzine gemeten. het kan ook zijn dat de lpg computer niet goed op het signaal reageert en hij op gas continu veel te rijk rijdt, en zo de waarde van steeds ong. 0,07v klopt.
Geplaatst: 26.12.2010 - 21:58
door sleutelaar
heb overigens net op ebay gekeken. lambda sonde merk:
ngk = 70euro
bosch =80e
nimpsch (?) = 50e
welke zouden anderen aanschaffen?
Geplaatst: 26.12.2010 - 23:17
door Iroll
Ga voor de originele Bosch. Andere merken geven vaak problemen en/of gezeur met verkeerde connectoren. Goedkoop is in dit geval duurkoop. En de lpg computer of de eigen ecu beinvloeden de werking van de lambda niet, de lambda beinvloed nl de ecu's en niet andersom.
Geplaatst: 29.12.2010 - 12:34
door sleutelaar
Nu toch wel weer een rare bevinding.
Vanochtend de lambda op benzine gecontroleerd: de spanning switcht nu wel en ziet er normaler uit. Ongeveer tussen de 0,7 volt en 0,34.
Volgens de discussie op het 480 forum zou dit wijzen op een lambda sonde die nog wel werkt, maar op zijn retour is.
Toch roept bij mij dit de vraag op of er niet toch (ook?) iets in de LPG afregeling/afstelling niet goed is.
Vanavond ga ik sowieso de sonde vervangen. ben ook benieuwd wat voor waardes ik ga uitlezen zowel op benzine als lpg.
Geplaatst: 30.12.2010 - 16:10
door telegraphroad
lambda sonde is vaak de reden dat een B20f veel brandstof verbruikt,
momenteel loopt mijn 480 b20f automaat ook een op 9 รก 10 en dat op benzine.
Geplaatst: 30.12.2010 - 17:58
door sven-
Maar is bij jou dan iets mis met de lambdasonde? (gezien die 1 op 9 a 10 ?) Of kan het zelfs met goed werkende lambdasonde voorkomen dat je 1 op 9 a 10 rijdt?
Geplaatst: 30.12.2010 - 19:18
door telegraphroad
de combinatie van tweeeliter en een automaat kost veel benzine, lange afstanden haal ik 1 op 13.
ik heb reeds een nieuwe lambdasonde laten monteren, kleppen etc zijn gesteld, al met al maar weinig verschil.
een defecte lambdasonde laat de motor in noodloop draaien en het verbruik ligt dan op 1 op 8.
De wegen in duitsland zijn ook erg gunstig voor het verbruik.
Geplaatst: 31.12.2010 - 12:27
door sleutelaar
de nieuwe lambdasonde zit erin. in mijn geval dus een 2.0 met automaatbak.
In duitsland met vrij constant ong. 125 a 130 km per uur nu een
1op9 op LPG en een ruime 1op12 op benzine.
dat vind ik wel aanmerkelijk acceptabeler moet ik zeggen.
dit was een lambdasonde die van aankoop van de auto tot nu 160dkm gelopen had. Kan dus iedereen een vervanging aanbevelen. een rekensom leerdere dat je het bedrag in kosten ongeveer in 10dkm terug verdient...
detail: de motortemperatuur wordt warmer nu, ong. 8 graden. door schonere, hetere verbranding lijkt me.
Geplaatst: 31.12.2010 - 14:07
door Iroll
Mooi, dat scheelt aanmerkelijk aan de pomp! Kreeg je de oude er een beetje makkelijk uit? Ze kunnen behoorlijk vastgerot zitten in de downpijp.