Pagina 1 van 2

Loopt niet meer op LPG (hete verdamper)

Geplaatst: 14.12.2010 - 01:24
door mr.borrie
Zoals de titel zegt, mijn 144 op gas wilt niet meer lopen op gas.
Dit kwam nadat ik de tank had leeg gereden, merkte dat de kickdown niets meer deed en zou officeel nog 50Km hebben (rij ongeveer 300KM op een tank) toch maar naar een parkeerplaats gepakt en op benzine gezet.

Dat vond ie helemaal niet leuk maar ging uiteindelijk wel met stoten, toen maar LPG gescoord (17 liter, meer geld had ik niet bij me) en toch doet ie niets.

Als ik hem op gas zet hoor ik wel netjes gas lopen en dan weer klick van het relays dus tot zover gaat het blijkbaar goed. maar starten ho maar.

Uiteindelijk na een half uur rommelen en een zeer goede accu godzijdank starte ze op benzine en liep heel mooi.. snel naar huis gereden en weer gas geprobeerd zonder positief resultaat.

Wel viel mij dus op dat de verdamper erg heet was geworden, miss te weinig koelvloeistof?

Alle tips zijn welkom want ik ben een enorme LPG noob :D

Geplaatst: 14.12.2010 - 05:46
door biadman
hmmm heb je in je reservoir gekeken?

Geplaatst: 14.12.2010 - 08:09
door laptoprob
Als je te weinig koelvloeistof hebt, bevriest je vedamper. De verdamper heeft warmte uit je koelvloeistof nodig. Dat is dus niet het probleem. Misschien iets stuk met membranen in de verdamper? Heb ik geen kaas van gegeten.

Geplaatst: 14.12.2010 - 08:36
door admiral
Bij gebrek aan een led indicatie om te zien hoeveel gas ik heb rij ik mijn tank altijd leeg en schakel al rijdend op benzine (B21 injectie). Maar je verdamper is warm dus warm koelvloeistof loopt erdoor heen. Er stroomt gas zeg je dan zou je haast denken aan de ontsteking maar op benzine draait ie weer wel. Klikt het relais op de verdamper.

Geplaatst: 14.12.2010 - 11:18
door mr.borrie
Klopt eigenlijk lijkt alles het te doen. ik hoor gas stromen en dan het relays klikken zoals hij altijd deed als ik hem op gas zetten, soort voorinjectie denk ik.. het is een carb wagen overigens.

Ik dacht ook onsteking maar na een lange tijd stotterd hij dan toch aan op benzine. Op gas stopt hij er meteen mee. een half jaar geleden "nieuw" blok in deze wagen gezet en toen meteen alles vervangen , rotor,verdeelkap, bougies, puntjes.
Eigenlijk alleen niet de kabels bedenk ik mij nu.

Naja zal eens kijken voor nieuwe kabels anders, vreemd probleem dit

Geplaatst: 14.12.2010 - 12:04
door Botje
Ik zou gewoon ff ruiken bij de carb of je gas kan ruiken als je hem inschakeld. Want er zitten meerdere relais tussen je tank en de toevoer naar je carb dus het kan zijn dat er 1 niet werk.

Geplaatst: 14.12.2010 - 12:14
door ferdy
Het zou kunnen hoor dat je een van je bougie kabels slecht is, ik heb het wel eens meegemaakt niet willen starten op LPG door rotte kabels. Alleen liep de motor uiteindelijk wel. op LPG nadat hij eenmaal rond draaide. Als je op benzine rijdt en overschakeld op LPG valt hij dan ook stil?

Geplaatst: 14.12.2010 - 12:40
door mr.borrie
Ja van benzine naar gas werkt dus niet. en het naar gas ruiken bij de motor is een goede inderdaad vaak is het wel te ruiken, gisteravond volgens mij niet.

Als ik niet weer tot 6 uur op school blijf hangen kijk ik er vandaag nog even na.
Tot die tijd is de full option 960 van me vader ook geen straf hoor :D

Geplaatst: 14.12.2010 - 16:43
door biadman
hmmm doe je idd niet verkeerd!

hoe is je condensator?

Geplaatst: 14.12.2010 - 17:07
door mr.borrie
condensator ook vervangen toen, net weer even geprobeerd en sloeg na het schoonmaken van de zekering bij de verdamper gewoon weer aan?
ga nu ff testrondje maken maar lijkt nu gewoon weer te lopen..

Geplaatst: 14.12.2010 - 17:51
door mr.borrie
Niet echt problemen gehad op testrit. Aanslaan duurde iets langer dan ik gewend ben maar liep uiteindelijk vrij direct.. maar op de kou gooien?

Geplaatst: 14.12.2010 - 19:12
door admiral
het zijn de kleine dingen die het doen

Geplaatst: 15.12.2010 - 05:49
door biadman
,oo dat hij het weer doet!

kan je vader ook weer in z'n eigen autp rijden... ;)

Geplaatst: 16.12.2010 - 11:32
door mr.borrie
haha mijn vader is heel releaxed hoor ik mag altijd wel zijn auto's pakken.
Wagen loopt weer prima ik denk dat de volle tank ook uitmaakt met de kou hij was echt leeg-leeg.

Overigens slaat hij soms even een slagje over als ik in drive voor het stoplicht sta. nooit echt iets achter gezocht maar wellicht is dat hikje toch te weiten aan de kabels.. ga denk ik toch maar nieuwe bougiekabels halen. zijn er nog plekken waar je die het beste kan halen of gewoon de 1e beste partcenter

Geplaatst: 26.12.2010 - 22:27
door Zescilinder
Met het leegrijden van de tank heeft het niets te maken, dat mag geen enkel probleem opleveren. Maak alle elektr contacten van de gasinst onder de kap maar eens schoon en monteer de stekkers weer met wat zuurvrije vaseline. Wat er ook aan de hand kan zijn is dat je beveiligingsrelais wat gammel begint te worden. Dit is het relais waarvan er 1 draadje naar de bobinekabel loopt en er met een aantal wikkelingen omheen zit.
De bougievonk wordt inductief opgepikt en dat geeft de zaak vrij waardoor je op gas kunt rijden.
Lpg heeft ook een hogere ontsteekspanning nodig dan benzine, onsteking moet dus tip top zijn.
Bougies kun je ev van 0,7 naar 0,6 mm verkleinen. hiermee "simuleer" je een krachtiger vonk en kon de auto ook wel eens wat mooier stationiar draaien.

grt, zescilinder.

Geplaatst: 03.01.2011 - 23:01
door mr.borrie
Potverdorrie vandaag weer hetzelfde maar nu gewoon hikken en afslaan terwijl ik aan het rijden was! niet meer aan te krijgen midden op de weg.

Gelukkig was in nog in de binnenstad dus kon ik mijn vader optrommelen om me weg te slepen met zijn 940.

Dan toch maar alle contacten nalopen en die bougiekabels vervangen... lijkt dus vocht gerelateerd te zijn.

Geplaatst: 05.01.2011 - 19:24
door mr.borrie
Vandaag gewoon weer starten en lopen, toch apart.

Geplaatst: 05.01.2011 - 20:09
door Iroll
Heb je de sludge al eens afgetapt van de verdamper? Tenminste dat was jaren geleden de oorzaak dat mijn Saab 900 dit gedrag vertoonde schiet me net te binnen.

Geplaatst: 06.01.2011 - 15:25
door mr.borrie
Ik ben een totale LPG noob.. aftappen van je verdamper?

Geplaatst: 06.01.2011 - 15:32
door Iroll
Onderaan de verdamper zat er een grote ronde aftapplug. Deze heb ik er toen uitgedraaid en een half kopje vol vieze dikke drap liep er toen uit en het Saabje liep weer prima op lpg.