Pagina 1 van 2
Waar wordt op gelet bij APK 440?/Goedkope nieuwe koppeling?
Geplaatst: 14.12.2010 - 19:06
door Guidooo
Hallo,
Ik ga morgen een 440 halen (zo goed als gekocht),
maar de apk loopt de 19e af.
Nu hoorde ik dat je een boete kunt krijgen als je hem niet schorst
in de tijd dat hij geen apk meer heeft? Wat moet ik daarvan geloven?
Maargoed, kan iemand mij een lijstje geven waar veel op gelet
wordt? Want de koppeling moet eerst vervangen, maar misschien laat ik
hem eerst wel keuren ivm kerst en oud & nieuw, veel dagen dat ze niet werken, is dat alvast klaar.
Heb wel wat algemene dingen gevonden, maar nog niet echt een lijst.
Ja alles moet werken wat met veiligheid te maken heeft, maar wat wordt daar allemaal onder verstaan?
En dan nog een vraagje, waar kun je het beste een nieuwe koppelingsset bstellen voor een 440? Tweedehands lijkt me ook niet zo strak eigenlijk,
maar nieuw zit er veel verschil in prijs. Sowieso een goed merk zoals LUK en (Sachs ofzo?) nemen?
Alvast bedankt, en morgen horen jullie of het doorgegaan is wat ik wel verwacht!
Groeten,
Guido
Geplaatst: 14.12.2010 - 21:03
door Shockwave
http://apkinfo.net/belangrijk.html
Of even op de site van de RDW de PDF's doornemen:
http://www.rdw.nl/nl/voertuigbranche/rd ... ei2009.htm
Ik kan zo snel even geen lijst vinden zoals je die meekrijgt na een (geslaagde) keuring, maar volgens mij staat in de bovenstaande links ook wel alles.
waar veel op gelet wordt?
Ze zouden overal evenveel op moeten letten...
Geplaatst: 14.12.2010 - 22:35
door sven-
Waarom denk je dat de koppeling gedaan moet worden?
Geplaatst: 14.12.2010 - 22:40
door chrisje
Als je hem hebt zou ik hem eerst naar de keuring sturen, mocht ie afgekeurd worden, dan heb je 2 weken de tijd om het allemaal te maken.
koppeling is geen afkeur punt
Geplaatst: 14.12.2010 - 22:42
door Oceanracer
Beter nog: Eerst laten keuren en als het meevalt pas de auto daadwerkelijk aanschaffen.
Geplaatst: 14.12.2010 - 23:03
door chrisje
Je zou hem kunnen schorsen, dan ben je voor een jaar iets van 22 euro kwijt, dan hoef je ook niet naar de APK.
Of doen wat Oceanracer zegt, dan weet je wat er allemaal mis is, dan kan je altijd nog beslissen wat je doet.
Suc6 in ieders geval
Geplaatst: 14.12.2010 - 23:20
door Ramon&Ramon
chrisje schreef:Als je hem hebt zou ik hem eerst naar de keuring sturen, mocht ie afgekeurd worden, dan heb je 2 weken de tijd om het allemaal te maken.
koppeling is geen afkeur punt
Als een koppeling erg slipt is het zeer zeker een afkeurpunt,als je gas geeft en hij komt amper van zijn plek is het dus afkeur.
Geplaatst: 14.12.2010 - 23:22
door Ramon&Ramon
Waarom geen Volvo gekocht die goed is en met een APK er op?
Je koopt ze tegenwoordig per kilo op Marktplaats:)
Voor rond de 800 euro koop je al een technies goeie!
Geplaatst: 15.12.2010 - 17:32
door chrisje
Ramon&Ramon schreef:chrisje schreef:Als je hem hebt zou ik hem eerst naar de keuring sturen, mocht ie afgekeurd worden, dan heb je 2 weken de tijd om het allemaal te maken.
koppeling is geen afkeur punt
Als een koppeling erg slipt is het zeer zeker een afkeurpunt,als je gas geeft en hij komt amper van zijn plek is het dus afkeur.
Heb het ff op gezocht en is geen afkeurpunt.
Zie de regels van de apk
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/74FD8E38 ... _0821b.pdf
Geplaatst: 15.12.2010 - 23:16
door Ramon&Ramon
Ik ga hier maar verder niet op in!
Geplaatst: 15.12.2010 - 23:31
door 945i
Als dat ding niet meer van zijn plaats komt kan een keurmeester wel degelijk afkeuren, als de koppeling een beetje slipt, niet.
Gewoon eerst vervangen, een week of 3-4 heb je echt wel tijd voordat er iets binnenkomt.
Geplaatst: 15.12.2010 - 23:32
door Ramon&Ramon
Bij een APK keuring moet de aandrijving goed functioneren,is het zo dat de koppeling dusdanig slipt, dat je bij een inhaalactie in de problemen zou kunnen komen,is het afkeur.
Mocht hij zo erg slippen dat je er de brug al niet mee op kunt rijden is hij bij voorbaat al afgekeurd.
Er staat nergens in de APK regels iets vermeld over de koppeling apart,dit is puur een veiligheids aspect en dat is waar de APK voor in het leven is geroepen.
Ben er dus toch weer op ingegaan:)
Geplaatst: 15.12.2010 - 23:36
door 945i
Precies, en daarom aan de keurmeester om te beoordelen ...
spatie 
Geplaatst: 16.12.2010 - 20:17
door Guidooo
Nou hij staat thuis sinds gisteravond!
Bedankt voor alle reacties.
Heb die lijstjes 'ns bekeken en nog 'ns gezocht, auto gecontroleerd, zo te zien erg weinig roest en morgen wordt hij gekeurd! Koppeling maakte niet uit.
Moet de boel binnen een week ongeveer fixen als hij wordt afgekeurd, maar verwacht dat eerlijk gezegd niet. Vorig jaar ook in 1x erdoor en er stond ook niks bij dat 'bijna aan vervanging toe is' zegmaar.
Waarom ik dat denk? Druklager is kapot had die man het over, en zodra ik de koppeling dus laat opkomen hoor je een heel hard krassend/krakend geluid. Komt wel zo'n bult herrie uit... Auto loopt verder prima en in de versnellingen wil ook best dus zodoende
@Ramon&Ramon, ik wilde deze bak omdat deze een LPG G3 installatie heeft

Rij best veel/ga best veel rijden dus scheelt voor mij nogal. En maar 3/4 van de 100 440's op marktplaats heeft dat...Verder stond deze me qua opties ook wel aan. Ook komt er een aanhanger achter soms en krijgt de koppeling ook wel 'ns wat te voorduren, dus zodoende!
Zal ff kijken of de foto's wat geworden zijn, anders komen ze morgen.
Maar heeft iemand leuke adressen voor onderdelen?
-Accu was leeg, en had tijdje stilgestaan dus accu of dynamo?
-Koppeling vervang ik denk ik alles maar, dus druklager, platen en drukplaat.
Geplaatst: 16.12.2010 - 23:47
door Ramon&Ramon
Ik weet niet wat je voor de auto moet betalen?
Geplaatst: 17.12.2010 - 00:07
door Ramon&Ramon
945i schreef:Precies, en daarom aan de keurmeester om te beoordelen ...
spatie 
precies,dus als ik hem de brug niet op krijg zet ik hem weer buiten en dan is hij niet gekeurd,zo simpel is het.
Een druklager of wat dan ook die lawaai maakt is niet belangrijk,maar je moet er wel fatsoenlijk mee kunnen rijden.
Geplaatst: 17.12.2010 - 00:17
door 945i
Zo is het, dat zeg ik ook altijd, je moet er wel mee kunnen rijden!
Je hebt auto's waar je weet waar je het eerste moet kijken, bij een Twingo de voorveren, een oude benz eerst de trekhaak opmeten enz.enz.

Dan is het soms in 2 min. gefixt.
Geplaatst: 17.12.2010 - 00:19
door Ramon&Ramon
Op
www.volvo-plaza.nl staan mooiere voor weinig geld,waar je niets of weinig aan hoeft te doen!
Geplaatst: 17.12.2010 - 11:48
door Guidooo
Als je ff leest, ik wou er een op LPG

Anders was ik er niet aan begonnen.
Die zijn er bijna niet, en ik wou ABS en Airbags erop. Elektrische ramen, stoelverwarming, airco, halflederen bekleding enz. enz.
350e. 280.000 gelopen.
Boekjes enz er wel bij.
Ik schat dat hij in totaal zo'n 800 in totaal gaat kosten als die helemaal goed is.
Dan heb ik wel een auto op lpg wat me zo'n 50/60 euro p/maand bespaart,
veiligheid wel aardig voor elkaar, trekhaak erop, nieuwe APK en een nieuwe koppeling. Scheelt dat ik de tijd er voor heb en zo weet je iig hoe het in elkaar zit..
Geplaatst: 17.12.2010 - 12:02
door Ramon&Ramon
Ok,succes met sleutelen dan..
Stel ook de kleppen gelijk voor je ermee gaat rijden,dat wordt nog al is vergeten bij een 440 op LPG,maar wel zeer belangrijk.