Pagina 1 van 2

spook auto

Geplaatst: 14.12.2010 - 19:24
door hammsanders
sind vandaag lijkt het of er iemand met de dimmer zit te spelen dashbordverlichting gaat van zwak naar sterk , radio valt spontaan uit en weer spontaan aan , lampen zelf zie je ook van sterk naar wat zwakker gaan , wie weet wat er aan de hand is .


volvo 440 HT

Geplaatst: 14.12.2010 - 19:58
door Msuidgeest
Dat klinkt als enkele rotte draadverbindingen.

Begin eens met de aardverbindingen (massadraden) te controleren of ze wel vast zitten. Daarna zou je eens spanning kunnen meten op de zekeringen van de verlichting en radio.

Geplaatst: 14.12.2010 - 20:27
door wpee
aardverbindingen checken naar chassis, vooral onder dashboard even kijken.

Geplaatst: 14.12.2010 - 20:50
door Shockwave
En mocht dat allemaal niet lukken dan zul je echt een exorcist in moeten huren... :D

Geplaatst: 14.12.2010 - 22:42
door chrisje
Accu of dynamo is langzaam aan het overleiden

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:21
door kip88
Misschien spanningsregelaar dynamo stuk. Hoeveel volt meet je met draaiende motor en met de motor uit?

Geplaatst: 15.12.2010 - 20:06
door duracell-konijntje
kip88 schreef:Misschien spanningsregelaar dynamo stuk. Hoeveel volt meet je met draaiende motor en met de motor uit?
mijn auto had last van hetzelfde fenomeen..en daar was inderdaad dit het probleem..

Geplaatst: 15.12.2010 - 20:50
door hammsanders
even wat gecheckt in ieder geval moet er op de koplamp een nw stekkertje de verbinding daarvan is weggesmolten , maandag wordt de dynamo doorgemeten . accu is het probleem niet dat is een bijna nwe , bedankt voor de tips

Geplaatst: 15.12.2010 - 22:19
door chrisje
dynamo kan je ook zelf ff testen, gewoon ff de + pool los halen, als ie blijft lopen dan is de dymano nog in orde. slaat ie af dynamo kaduuk.

Geplaatst: 15.12.2010 - 23:12
door Ramon&Ramon
chrisje schreef:dynamo kan je ook zelf ff testen, gewoon ff de + pool los halen, als ie blijft lopen dan is de dymano nog in orde. slaat ie af dynamo kaduuk.

Jij gelooft ook nog in Sinterklaas zeker?
Wel is gehoord van een opgeblazen diode in de dynamo,het is een wisselstroom dynamo,die moet spanning hebben om spanning te kunnen geven,op jou manier is de kans groot dat je de regeleenheid ook op blaast.

Die truuk ging vroeger op bij een gelijkstroomdynamootje,maar dat was in de jaren 60.

Geplaatst: 16.12.2010 - 09:03
door Iroll
Idd, nooit oftenimmer je accu loskoppelen terwijl de motor loopt. Dikke kans op mooie rookpluimjes en een lekker BBQ geurtje vanonder de kap!
En als je de accu loskoppeld, uiteraard met de motor uit haal dan de min pool los. Dat is veiliger omdat je zo veel minder kans op vonken en kortsluiting hebt. Je wilt niet dat de sleutel waarmee je de plus losdraait per ongeluk de carrosserie raakt als de min er nog opzit.

Geplaatst: 20.12.2010 - 21:02
door hammsanders
vandaag nw stekker op de koplamp gesoldeerd , accu doorgemeten 14,3 dynamo doorgemeten plus alle massa kabels ook 14,3 nu gewoon ff afwachten of ie nog spookt al met al 45 min garage gestaan kosten nada niks , service he

Geplaatst: 20.12.2010 - 21:15
door chrisje
Nu maar hopen dat het is opgelost dan ::wink:

Geplaatst: 20.12.2010 - 23:34
door Schilder
Ramon&Ramon schreef:
chrisje schreef:dynamo kan je ook zelf ff testen, gewoon ff de + pool los halen, als ie blijft lopen dan is de dymano nog in orde. slaat ie af dynamo kaduuk.

Jij gelooft ook nog in Sinterklaas zeker?
Wel is gehoord van een opgeblazen diode in de dynamo,het is een wisselstroom dynamo,die moet spanning hebben om spanning te kunnen geven,op jou manier is de kans groot dat je de regeleenheid ook op blaast.

Die truuk ging vroeger op bij een gelijkstroomdynamootje,maar dat was in de jaren 60.
Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar Chrisje mag best in Sinterklaas geloven, en zijn verhaal klopt in het geheel, we praten hier over dynamo`s, gelijk of wisselstroom, en over het algemeen zijn ze allemaal wisselstroom-leveranciers tot op vandaag toe..de vroegere dynamo`s waren allemaal doorverbonden naar de gelijkrichter, en die zat altijd op een andere plek gemonteerd, bij de huidige dynamo`s zit de gelijkrichter al direct op de achterkant gemonteerd ( Diode`s etc. ).

Alleen de boordcomputers en sensoren die de boel zogenaamd regelen, kunnen weleens de geest geven ivm overspanning/capaciteit, want de accu fungeert ook als een stabilisator voor deze gevoelige apparatuur.

Dus de test wat Chrisje voorstelt is best begrijpelijk, en werkt in principe ook, buiten deze apparatuur om, en ook ik zou het er op gokken als ik niet zou kunnen meten met een multimeter.

Geplaatst: 21.12.2010 - 09:29
door Iroll
Alleen de boordcomputers en sensoren die de boel zogenaamd regelen, kunnen weleens de geest geven ivm overspanning/capaciteit, want de accu fungeert ook als een stabilisator voor deze gevoelige apparatuur.

Dus de test wat Chrisje voorstelt is best begrijpelijk, en werkt in principe ook, buiten deze apparatuur om, en ook ik zou het er op gokken als ik niet zou kunnen meten met een multimeter.
Daar is echt over nagedacht, tegen het advies van een ervaren monteur ingaan. Ook in alle Volvo manuals wordt expliciet gewaarschuwd om nooit de accu lostekoppelen met draaiende motor. Gokken moet je in 't casino doen, niet met gevoelige electronica. Hieronder staat de waarschuwing uit het brandstofmanual, zo'n beetje elk manual opent daarmee.

Geplaatst: 22.12.2010 - 00:27
door Schilder
Iroll schreef:
Alleen de boordcomputers en sensoren die de boel zogenaamd regelen, kunnen weleens de geest geven ivm overspanning/capaciteit, want de accu fungeert ook als een stabilisator voor deze gevoelige apparatuur.

Dus de test wat Chrisje voorstelt is best begrijpelijk, en werkt in principe ook, buiten deze apparatuur om, en ook ik zou het er op gokken als ik niet zou kunnen meten met een multimeter.
Daar is echt over nagedacht, tegen het advies van een ervaren monteur ingaan. Ook in alle Volvo manuals wordt expliciet gewaarschuwd om nooit de accu lostekoppelen met draaiende motor. Gokken moet je in 't casino doen, niet met gevoelige electronica. Hieronder staat de waarschuwing uit het brandstofmanual, zo'n beetje elk manual opent daarmee.
Als je citeer, doe dan het hele antwoord wat ik plaatst en niet alleen wat je lezen wilt, ik geef duidelijk aan dat ik dat zou uitproberen/gokken als ik geen app bij de hand zou hebben.

Als er daadwerkelijk een ervaren monteur op deze fora zou zijn, had ik ook wel een tip verkregen op m`n vraag van de homokineet die ik ooit geplaatst heb.

Geplaatst: 22.12.2010 - 00:32
door Ramon&Ramon
Schilder schreef:
Ramon&Ramon schreef:
chrisje schreef:dynamo kan je ook zelf ff testen, gewoon ff de + pool los halen, als ie blijft lopen dan is de dymano nog in orde. slaat ie af dynamo kaduuk.

Jij gelooft ook nog in Sinterklaas zeker?
Wel is gehoord van een opgeblazen diode in de dynamo,het is een wisselstroom dynamo,die moet spanning hebben om spanning te kunnen geven,op jou manier is de kans groot dat je de regeleenheid ook op blaast.

Die truuk ging vroeger op bij een gelijkstroomdynamootje,maar dat was in de jaren 60.
Ik wil geen olie op het vuur gooien, maar Chrisje mag best in Sinterklaas geloven, en zijn verhaal klopt in het geheel, we praten hier over dynamo`s, gelijk of wisselstroom, en over het algemeen zijn ze allemaal wisselstroom-leveranciers tot op vandaag toe..de vroegere dynamo`s waren allemaal doorverbonden naar de gelijkrichter, en die zat altijd op een andere plek gemonteerd, bij de huidige dynamo`s zit de gelijkrichter al direct op de achterkant gemonteerd ( Diode`s etc. ).

Alleen de boordcomputers en sensoren die de boel zogenaamd regelen, kunnen weleens de geest geven ivm overspanning/capaciteit, want de accu fungeert ook als een stabilisator voor deze gevoelige apparatuur.

Dus de test wat Chrisje voorstelt is best begrijpelijk, en werkt in principe ook, buiten deze apparatuur om, en ook ik zou het er op gokken als ik niet zou kunnen meten met een multimeter.

Volgens mij ben je zelf ook zo slim om het homokineetprobleem op te lossen ,gezien je antwoord op het dynamo verhaal!

Geplaatst: 22.12.2010 - 00:51
door Schilder
Daar zal het wel moet op uitkomen, maar gelukkig dat het niet mijn werk elke dag is, ik ben blij dat je het mee eens ben met het dynamo verhaal.

;-)

Geplaatst: 22.12.2010 - 14:23
door Iroll
Als je citeer, doe dan het hele antwoord wat ik plaatst en niet alleen wat je lezen wilt, ik geef duidelijk aan dat ik dat zou uitproberen/gokken als ik geen app bij de hand zou hebben.
Dat is ook precies wat ik geciteerd heb en waar ik antwoord op heb gegeven. Waar gaat dit over?
Als er daadwerkelijk een ervaren monteur op deze fora zou zijn, had ik ook wel een tip verkregen op m`n vraag van de homokineet die ik ooit geplaatst heb.
Welke vraag deze? Vermeld er dan wel bij dat het om een Subaru gaat. Beetje kinderachtig om alleen de details te vermelden die jou van pas komen.

Geplaatst: 23.12.2010 - 00:27
door Schilder
Nee, ik stop met commentaar dit gaat off-topic en word van kwaad tot erger ondervind ik, vind het prima zo dat ik de meeste problemen heb kunnen oplossen via de Volvo-fora, en wil dat zo behouden, er is veel kennis aanwezig, ik kan alles wel beantwoorden en wie weet maak ik het nog erger.

Schilder