Pagina 1 van 2

2,4T of 2,5T

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:07
door Marcel_VW
Ik kom op internet diverse V70 XC AWD's tegen van 1998/1999 en bij de ene staat 2,4T en de andere weer 2,5T. Nou dacht ik in eerste instantie aan een blokwissel voor 1999. Echter ik kom ze, nu ik er op let, door elkaar tegen. Zowel 98'ers als 99'ers staan erop met 2,4T en 2,5T blok.
Wat is hier nou de logica van en wat is het verschil in die blokken? Gezien ze beide 193pk produceren, zelfde cilinderinhoud, zelfde boring x slag etc. Het enige verschil wat ik kan ontdekken (www.autoweek.nl) is dat de 2,4T een intercooler heeft en een 5km/h hogere top en een fractie minder verbruik...?
En als je de keuze hebt, welke kies je dan?

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:14
door bart simpson
Het laatste jaar van de XC70/876 kreeg voor my 00 de 2.4T ook, dus dat kan wel.
Die 2.4T kreeg ook de adaptieve 5 traps automaat

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:19
door Marcel_VW
Hoe kan het dan dat er bij mij in de buurt een 2,4T uit 1998 staat? Die auto is van mei 1998.

Klik: http://link.marktplaats.nl/396175328

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:27
door 945i
Misschien een foutje...

Deze lijkt mij beter http://link.marktplaats.nl/402570617

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:28
door bart simpson
Dat is een 2.5T met een 4 traps automaat, deze is te herkennen aan de knopjes sport en economie voor de selectiehandel.

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:43
door Marcel_VW
bart simpson schreef:Dat is een 2.5T met een 4 traps automaat, deze is te herkennen aan de knopjes sport en economie voor de selectiehandel.
je bedoeld aan de kant van de handrem (achter de pook in mijn ogen dan) of echt vóór de pook bij de asbak? (als daar de asbak zit haha).

945i: waar baseer je jou mening op? Ik vind juist die advertentie afvallen omdat er al geen fatsoenlijke interieur foto bij zit.

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:49
door 945i
Fingerspitzengefuhl, onderbuik en een beetje ervaring, die zilveren vertrouw ik niet..

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:53
door Ramon&Ramon
Marcel_VW schreef:Hoe kan het dan dat er bij mij in de buurt een 2,4T uit 1998 staat? Die auto is van mei 1998.


Geen foutje dus!

Klik: http://link.marktplaat
Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GRIJS
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.625 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.130 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
s.nl/396175328

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:54
door Ramon&Ramon
945i schreef:Misschien een foutje...

Deze lijkt mij beter http://link.marktplaats.nl/402570617
dezelfde gegevens..


Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GROEN
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:55
door Ramon&Ramon
Je kunt het zelf checken op RDW,mooi is dat he?
Mits je de kentekens kunt lezen natuurlijk..:)

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:57
door 945i
Hoezo geen foutje?

Geplaatst: 14.12.2010 - 23:58
door Marcel_VW
Ramon&Ramon schreef:

Geen foutje dus!

Klik: http://link.marktplaat
Omschrijving van de inrichting stationwagen
Aantal zitplaatsen 5
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Kleur(en) GRIJS
Motor
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 5
Cilinderinhoud 2435 cm3
Vermogen 142 kW
Vermogen (brom/snorfiets) N.v.t.
Maximale constructiesnelheid (brom/snorfiets) N.v.t.
Massa & laadvermogen
Massa leeg voertuig 1.625 kg
Laadvermogen N.v.t.
Toegestane maximum massa voertuig 2.130 kg
Massa rijklaar Niet geregistreerd
Aanhangwagen
s.nl/396175328
want? zowel de 2,4 en de 2,5 hebben beide 2435cc motorinhoud en 142kw dus daar kan ik het niet aan zien. Vandaar mijn vraag. :mrgreen:

945i: het bedrijf heb ik zelf mijn twijfels bij :wink: , de auto nog niet per definitie. Als die onderhouden is bij Volvo Harry Arendsen zou je dat na moeten kunnen gaan.

Maar het ging mij vooral om de verschillen de beide blokken en de voor- en nadelen en hoe te herkennen :)

Geplaatst: 15.12.2010 - 09:26
door EVV
De 2.5T (en gewone 2.5) zijn op een gegeven moment hernoemd naar 2.4, aangezien het op die manier afronden (2435cc) niet meer mocht. De modernisering was toen al gedaan.
De zilveren is nog het oude blok, met hydraulische klepstoters, geen variabele kleptiming en geen etm, van die andere zou gezien het kenteken dezelfde motor kunnen hebben, maar zekerheid kan je pas krijgen door onder de kap te kijken.

Een echte 2.4 (waar dat dus op de achterklep staat en niet door iemand in een advertentie gezet) is altijd na de modernistatie (RN motor), een 2.5 kan beide zijn, of zelfs een mix (wel ETM en variabele kleptiming, meer nog wel hydrau stoters). Nadeel van een RN blok zijn de ETM en dat LPG wat meer problemen geeft, voordeel is dat ze zuiniger zijn.

Geplaatst: 15.12.2010 - 16:36
door den toerist
Het motorgeluid klikt ook iets mooier van een 2.5 in de plaats van een 2.4.
De motorblokken en versnellingsbakken zijn inderdaad gewijzigd in overeenstemming met de wijziging van 2.5 naar 2.4 dit in het laatste modeljaar van de S/V70

Geplaatst: 15.12.2010 - 16:48
door The Volvoboy
Als je een AWD systeem hebt klinkt een 2.5 ook ongeveer als een 2.4, omdat de uitlaat anders is (kun je ook zien, AWD heeft de uitlaat rechts, niet-AWD heeft de uitlaat links). Een XC heeft trouwens altijd AWD :wink:

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:11
door Marcel_VW
The Volvoboy schreef:Als je een AWD systeem hebt klinkt een 2.5 ook ongeveer als een 2.4, omdat de uitlaat anders is (kun je ook zien, AWD heeft de uitlaat rechts, niet-AWD heeft de uitlaat links). Een XC heeft trouwens altijd AWD :wink:
Dat weet ik, dat is ook een argument waarom ik over een tijd misschien een XC wil :wink: (alleen dan wel vlot een uitlaat L+R :mrgreen:) Maar je kunt het dus alleen zien aan de aanduiding op de klep of aan de sport/economie knoppen bij de automaat? Of zijn er onder de kap ook verschillen duidelijk zichtbaar? Ik ga t.z.t. uiteraard liever voor een 5-traps automaat als een 4-traps (of heeft deze een overdrive?)...

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:13
door bart simpson
die 4 traps is een recht toe recht aan 4 traps met sport/economystand, de 5 traps is een adaptieve 5 traps, die is echt lekkerder en zuiniger

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:19
door The Volvoboy
2.4T ziet er zo uit:

Afbeelding

2.5T ziet er zo uit:

Afbeelding

Geplaatst: 15.12.2010 - 21:31
door bart simpson
deels waar, die eerste is een V70/285 (2000/2007) waar de 2e een V70/875 (1997/2000) T5 is, en aan de kleur te zien een "R" van 250pk

Geplaatst: 15.12.2010 - 22:08
door Marcel_VW
Ja je kunt mij nu nog van alles wijsmaken qua Volvo blokken...Maar een 2,4 ziet er dus wel degelijk anders uit dan een 2,5. Thanks!