Pagina 1 van 2

Aardgas, Diesel, roetfilter en wegenbelasting

Geplaatst: 15.12.2010 - 13:09
door 360Degreez
Beste mede-forummers,

Ik vraag mij al enkele jaren het volgende af, wellicht haal ik een oude koe uit de sloot maar ik heb het volgende nog niet voorbij zien komen.

Mijn Volvo V50 2.0D uit 2005 is fabriek-af voorzien van een roetfilter, deze reduceert de C02 tot 152 gr/km. Voor deze vervuilende automobiel betaal ik een whopping € 1452 aan motorrijtuigenbelasting per jaar.

Een Volvo V50 2.4i uit 2010 (Willekeurig gechecked) komt uit op een whopping 217gr/km aan uitstoot. Deze automobiel echter kost slechts € 780,- aan belasting per jaar.

Dit is een verschil van € 672,- per jaar oftewel, € 56,- per maand.

Mij is "in den beginne" verteld dat de wegenbelasting te maken had met de slijtage aan het wegdek, en de belasting op het milieu.

Waarom betaal ik voor mijn "Schone" Diesel meer wegenbelasting dan een "Smerige" benzinemotor, en waarom is een auto op LPG met € 1528,- nog veel duurder? Door het extra gewicht van de gastank?

Hoe zit dit nou precies?!!! Op de website van de belastingdienst word er bar weinig vermeld over waarom je het betaalt.

Geplaatst: 15.12.2010 - 13:13
door bart simpson
Omdat je met een diesel wat minder accijnzen binnenbrengt knippen en scheren ze je langs de andere kant wat, dat is al een tijdje zo

Geplaatst: 15.12.2010 - 13:15
door 945i
Omdat jouw diesel wel fijnstof uitstoot ondanks dat filter en de benzine auto niet...
Ik vind het ook een "vreemde" constructie, maar we hebben er mee te dealen.

Geplaatst: 15.12.2010 - 13:18
door bart simpson
dat is te zeggen, een benzine leverde zijn deel aan de fijnstofuitstoot ook wel middels banden en remblokslijtage.
TNO had ooit aangetoond dat VW middels haar FSI benzinemotoren ook veel fijnstof uitstoot (meer dan een diesel)

Geplaatst: 15.12.2010 - 13:25
door VolvoRob
En dan hebben we het nog niet eens over die belastingtechnisch gunstige *kuch* hybrides, waar onze kinderen straks extra voor belast worden als die accu's afgevoerd moeten worden......

Geplaatst: 15.12.2010 - 13:39
door 360Degreez
En dan vergeet je ook dat het rendement van een vergelijkbare dieselmotor hoger is waardoor je verhoudingsgewijs nog minder uitstoot ;-)

De belastingdienst, leuker kunnen het niet maken eerlijker ook niet.....


Nee, dit dan..

Een moderne dieselauto rijdt op de snelweg schoner dan de met benzine- en elektromotor uitgeruste hybride varianten. Dat blijkt uit onderzoek van voorlichtingsbureau Milieu Centraal. Het is niet de eerste keer dat er vraagtekens worden gezet bij de milieuwinst van hybride autotechnologie.

Geplaatst: 15.12.2010 - 14:23
door 945i
Alles draait om geld 360 graden, verbruik je weinig en tank je relatief goedkoop, dan pakken ze je op een andere manier. (zoals Bart Simpson al opmerkte..)
De B.V. Nederland heeft je hard nodig! :)

Geplaatst: 15.12.2010 - 14:48
door bart simpson
zie die blauwe envelope nu eens als een kerstkaart waarin men je bedankt en het beste wenst

Geplaatst: 15.12.2010 - 15:10
door 945i
Ik zal het proberen... :^o

Geplaatst: 15.12.2010 - 15:13
door diesel01
We gaan nog even een beetje extra pensioen storten :twisted:

Geplaatst: 15.12.2010 - 15:14
door bart simpson
ga je tanken?

Geplaatst: 15.12.2010 - 15:16
door diesel01
Neuhh alles voor de belasting dienst, voor de zelfstandigen, storten kan tot 1 april.

Geplaatst: 15.12.2010 - 15:32
door 360Degreez
Kan ik ook mijn hart uitstorten bij de belastingdienst?

Bah, laat ze eerst eens de pijnlijke plekken aanpakken in plaats van deze voor zich uit te schuiven en de hardwerkende burger verder uit te knijpen. Ik noem JSF en talloze kansloze ICT projecten van onze belasting centen.

Ik zal ook eens weigeren belasting te betalen, dan geef ik als reden op dat ik mijn achtertuin compleet heb laten renoveren zodat de buren kunnen zien hoe goed ik het heb.....

Ik zou natuurlijk ook de V50 kunnen verkopen en een Amazon uit 78 op gas kunnen kopen, dan rij ik nog leuker ook....

Geplaatst: 15.12.2010 - 15:39
door 945i
Leuker zeker, maar als iedereen dat zou doen hebben "we" alsnog een probleem.

Om niet het gevaar te lopen al te zeer off-topic te raken, stel ik vast dat de LPG prijzen op het moment ook de pan uit vliegen zeg! :shock:

Geplaatst: 15.12.2010 - 15:42
door bart simpson
ach, het is vluchtig spul dus dat het een pan uitvliegt is niet zo gek

Geplaatst: 16.12.2010 - 11:46
door MDA
het feit dat je voor diesel meer eenmalig betaalt (wegebelasting) en daarna minder aan de pomp (accijnzen) is altijd al zo. Het heeft niets met milieu of fijnstof te maken.
Het heeft ermee te maken dat de transportsector niet onevenredig belast wordt aan de pomp. Dus als je heel veel kilometers maakt, heb je een voordeel bij diesel (en alle busjes / vrachtwagens etc rijden op diesel).
Het is natuurlijk niet de bedoeling om de gewone burger een korting op accijnzen te geven, dus de optelsom wegebelasting + accijnzen moet ongeveer gelijk blijven voor een gemiddelde bestuurder zodat ie vrij kan kiezen voor benzine diezel of LPG. reken maar uit voor 15.000 km per jaar, en je ziet dat de belastingdienst dat ongeveer hanteert als break-even point.

Maar nogmaals: het heeft helemaal niets met het milieu te maken. Het gaat puur om geld.

p.s. wist je dit echt niet toen je je diesel kocht?

Geplaatst: 16.12.2010 - 11:55
door 360Degreez
Thanks voor je uitleg MDA,

Natuurlijk was ik hiervan op de hoogte toen ik overging van benzine op Diesel (toen lag de prijs nog dik onder €1,- p/l) en nam het natuurlijk voor lief.

Ik ben pas verder na gaan denken toen mijn collega met zijn wegenbelastingvrije Skoda het terrein op kwam rijden en vertelde over de geringe uitstoot van de diesel in verhouding tot een benzinemotor.

Ach, over een jaar of 25 zet ik een windmolen in de tuin of kleine koude-fusiereactor in de kelder en laad ik daar mijn Volvo V160 mee op ;-)

Geplaatst: 16.12.2010 - 12:38
door MDA
Tja. Ik heb laatst in zo'n 14% / geen wegenbelasting dieseltje gezeten, en ik moet zeggen dat ik meteen snel in m'n hoofd uitrekende hoeveel goedkoper dat zou zijn dan mijn V40 2.0 benzine. En dat verschil is niet weinig inderdaad...

Ik ben alleen bang dat die wegenbelastingkoring wel eens niet zo heel lang stand zal houden. De maatregel is TE populair, en dat kost de schatkist in deze tijd van crisis en bezuinigen gewoon te veel geld...

Geplaatst: 16.12.2010 - 12:48
door bart simpson
mrb vrije dieseltjes zijn kleine zuinige hobbelschildpadjes, je moet er zin in hebben

Geplaatst: 16.12.2010 - 13:20
door 360Degreez
Mwoah, valt wel mee Bart.

De Skoda Fabia Combi Greenline (14%) van mijn collega is alles behalve een stuiterballetje en rijdt zelfs behoorlijk volwassen. Heeft zelfs MP3, Touch screen navi, Airco, mistlampen iPod dock.

Je moet niet verwachten dat je hiermee een dubbelasser kunt trekken, of....een stoplichtsprintje kan winnen van een V50 2.0D ;-)

Het is overigens geen mooie auto, de verhoudingen kloppen van geen kant.

Maar als dat je niets interesseert, en je iedereen wilt uitlachen qua kosten kan je er niet omheen.