Pagina 1 van 1
Radiateur vervangen
Geplaatst: 16.12.2010 - 12:53
door locus
Beste medeforummers,
Na afwezigheid van zeker 2 jaar, maar weer eens wat posten. Mijn Half omgebouwde V40 (P1>P2)heeft een lekke radiateur. Nou ben ik aan het overwegen om deze zelf te vervangen. Echter, het schijnt nog al nauw te komen welk exemplaar je moet hebben. Staat er ergens op de radiateur een typenummer/product nummer vermeld? Of kan iemand dat in vadis uitlezen eventueel met screenshot. Het gaat om een V40 1.9 TD (met airco) BJ 1997
Daarnaast nog een vraag: hoe moelijk / lastig is het om dit zelf te doen? Waar moet ik op letten & is er een speciale volgorde o.i.d.
Vanwege het ombouwen van de auto ben ik redelijk bekend met loshalen plaatdelen voorkant. Ik stel mij voor dat als de voorbumper eraf is, je redelijk eenvoudig de radiateur los kan draaien. Maar wellicht is dit simpel gedacht (?)
Geplaatst: 16.12.2010 - 12:55
door Ramon&Ramon
Bumper hoeft er niet af
Geplaatst: 16.12.2010 - 12:59
door Ramon&Ramon
Radiateur kost 150 euro bruto bij Car Parts
Is maar een type voor tot 1999
Voor een D1492 T motor
Geplaatst: 16.12.2010 - 13:00
door locus
Voor de duidelijkheid, ik heb dus een fase 2 voorkant (incl bumper), hoewel de auto voor de rest fase 1 is. Maar misschien maakt het voor het uitnemen geen verschil. En o ja, ik heb ook geen brug waar de auto op kan...
Genoeg sleutelruimte dus (?)
Geplaatst: 16.12.2010 - 13:08
door locus
Is dat dan een nieuw exemplaar of een gebruikte/gereviseerd model?
Overigens dank voor dit wel heel snelle antwoord.
Geplaatst: 17.12.2010 - 01:53
door Bart Giesen
Nee. Slangen ontkoppelen, 2x 2 bouten losdraaien die op de slotplaat zitten, beugels wegpakken en klaar.
Bumper hoeft er niet af en maakt niks uit dat het een F2 bumper is.
Geplaatst: 17.12.2010 - 11:28
door Ramon&Ramon
Is dus een nieuwe voor die 150 euro bruto
Geplaatst: 17.12.2010 - 14:44
door locus
Fijn dat de bumper mag blijven zitten. Hoe gaat het weer vullen van het systeem in zijn werk? Gewoon vullen in het expansievat tot dat niveau niet meer zakt? En hoe gaat ontluchten? zit er iets van een ontluchtings nippel op de radiateur of gaat dat via het expansievat.
Geplaatst: 17.12.2010 - 15:01
door Battlecruiser
1)Bijvullen via expansievat.
2)Slangetje van koudestartinrichting loshalen (ik weet niet zeker of jouw motor dat heeft).
3)Slangetje op de hoogte van het expansievat houden; daardoor ontlucht het systeem sneller.
4) Geen slangetje? Geen nood, maar dan wat meer geduld hebben
5) Motor 5 minuten laten draaien (versneld stationair)
6) Bijvullen indien nodig.
Geplaatst: 17.12.2010 - 19:34
door V70 titanium
Volgens mij zit er nog een airco koeler op, dus dat loshalen zal waarschijnlijk iets tegenvallen.
Geplaatst: 17.12.2010 - 22:54
door locus
Er zit inderdaad een airco koeler op. Is dat die ventilator die er gelijk achterhangt (?) Zo op het eerste gezicht zat die met slechts een kabelboom ergens aan vast. Of bedoel je iets anders?
Geplaatst: 18.12.2010 - 01:18
door Bart Giesen
Die koeler(s) zit(ten) toch op de condensor, en niet op de radiator?
Geplaatst: 18.12.2010 - 10:20
door V70 titanium
Bij de s40 1.8 van 1999, zit de koeler aan de voorkant op de radiateur geklemd.
Geplaatst: 21.12.2010 - 14:56
door locus
Gaat het om die fan aan de voorkant?
Uploaded with
ImageShack.us
Geplaatst: 22.12.2010 - 13:43
door V70 titanium
Nee, er zit dan gewoon een dubbelle radiateur.
Bij de benzine uitvoering van 1999 zitten er twee fans aan de achterkant,dus deze is anders.
Kijk eens of er leidingen van de airco zitten,dan zie je vanzelf waar die naartoe gaan.