Pagina 1 van 1
Rammeling onder de auto (S40)
Geplaatst: 16.12.2010 - 16:37
door wolterdh
Ik heb een S40 uit 1998 (2.0) waarvan de uitlaat zo nu en dan rammelt. Dat gebeurt vrijwel altijd als ik rond 2500 toeren zit en het gas wat loslaat. Als ik een dot gas bij geef dan verdwijnt het weer.
Na een zoektocht op dit forum lijkt het een probleem met een hitteschild of met de katalysator, iemand een idee wat het kan zijn?
Mocht het de katalysator zijn dan heb ik al begrepen dat het een duur geintje wordt, zo'n 700 euro. Is het in dat geval mogelijk om er een katvervanger onder te zetten en wat zou zoiets kosten? M'n apk loopt tot begin januari 2012 (net gekeurd) dus daar heb ik voorlopig geen last van.
Geplaatst: 17.12.2010 - 01:55
door Bart Giesen
Je geeft de antwoorden al

Veelal hitteschildjes
Geplaatst: 17.12.2010 - 11:30
door Ramon&Ramon
bij
www.autorima.nl
Die hebben wel een goeie gebruikte kat liggen voor je.
Geplaatst: 24.12.2010 - 15:27
door wolterdh
Het lijkt inderdaad de kat te zijn. Soms ruik ik een brandlucht in de auto en onder de auto rammelt het meer dan ooit tevoren. Kun je daar gewoon mee blijven rijden of is het einde oefening tot ik er een nieuwe kat onder heb geplaatst?
En is zoiets makkelijk zelf te doen? In de buurt staat een doe hetzelf garage en vanwege de leeftijd van de auto vind ik het wat teveel kosten om dat te laten doen.
En is een katvervanger een reele optie? Zoals ik al zei heb ik nog APK tot 4 januari 2012 dus een jaartje met een vervanger rijden vind ik niet zo erg.
Geplaatst: 24.12.2010 - 15:29
door Msuidgeest
Als die katalysator inderdaad niet goed zijn werk kan doen, heb je zomaar kans dat je teveel brandstof verbruikt. Stel je voor dat het om 10 % gaat op jaarbasis. reken maar uit ten opzichte van een nieuwe kat ...
Om het werk te doen, moet de auto omhoog en de uitlaat koud zijn. En dan gewoon met verstand beginnen te sleutelen.
Geplaatst: 24.12.2010 - 15:30
door wolterdh
En kan ik nog wel blijven rijden, ondanks de brandlucht en narokende uitlaat?
Geplaatst: 25.12.2010 - 01:47
door Bart Giesen
Msuidgeest schreef:Als die katalysator inderdaad niet goed zijn werk kan doen, heb je zomaar kans dat je teveel brandstof verbruikt. Stel je voor dat het om 10 % gaat op jaarbasis. reken maar uit ten opzichte van een nieuwe kat ...
Om het werk te doen, moet de auto omhoog en de uitlaat koud zijn. En dan gewoon met verstand beginnen te sleutelen.
Vergeet de hamer en slijptol niet
