Pagina 1 van 1

Motor heeft oppeens kuren

Geplaatst: 16.12.2010 - 18:38
door MartenS40
Zit je net een lovende review te schrijven over je betrouwbare S40, krijgt hij oppeens problemen.

Ik rijd zojuist van mijn werk naar huis, en ik begin altijd met rustig de motor op te warmen. Op het stuk naar de snelweg toe geef ik voor het eerst gas, is het net of trap ik het gaspedaal maar half in. Nauwelijks trekkracht.

Ik kijk eens even of misschien die 3000 toeren beveiliging is ingetreden, maar daar trekt hij wel voorbij, alleen heel rustig.
Uiteindelijk haalde hij ook gewoon 140 en ook 4000 toeren was geen probleem. Geen vreemde geluiden, geen foutmeldingen of andere rare verschijnselen, het was gewoon net of gaf ik geen vol gas.

Ik uiteindelijk bij een pompstation eraf, de tank was toch bijna leeg dus ik gooi hem even vol. Ik start weer, en alles is weer als vanouds.

Moet ik me zorgen maken?

P.S. ik kreeg voordat ik vertrok de melding Alarm actief controleer auto, dit omdat ik iemand op het werk heb laten zien waar dat kleine sleuteltje in de sleutel voor dient. Toen ging het alarm af. ik vertel het maar even, misschien heeft het er wat mee te maken.

Geplaatst: 16.12.2010 - 19:14
door Fredhead
Het alarm staat hier compleet los van.
Die melding is er alleen om je alert op te maken dat het alarm af is gegaan en er wellicht iets uit de auto is gestolen.

Het feit dat je tank bijna leeg was heeft er denk ik wel wat meer mee te maken

Geplaatst: 16.12.2010 - 19:22
door MartenS40
Ging 45L bij, dus zat nog 7 ltr in. ik rijd hem vrijwel altijd tot zo'n 30 รก 40 km resterend op de boordcomputer. Nooit geen problemen gehad. Het probleem was tot het opnieuw starten van de auto ook steeds geheel aanwezig, niet af en toe meer of minder. Zou het dan nog aan de geringe hoeveelheid brandstof kunnen liggen?

Geplaatst: 16.12.2010 - 23:27
door MartenS40
Ben vanavond nog 2x weg geweest, maar het lijkt een eenmalige storing geweest te zijn. Dat hoop ik dan ook van harte.

Geplaatst: 17.12.2010 - 09:21
door MartenS40
Vanochtend weer een prima rit, ben net even langs m'n monteur geweest. Gaan hem vanmiddag uitlezen. Hij verdenkt de lmm, en acht de kans groot dat het gewoon een eenmalige fout was. Ben benieuwd of de computer iets geregistreerd heeft, maar zal wel niet aangezien ik geen melding kreeg.

Geplaatst: 17.12.2010 - 09:34
door Bart
Ik heb het ook ooit een keer gehad met mijn V50 2.0D: starten, 400 rpm draaien, geen reactie op het gaspedaal. Paar keer opnieuw gestart, geen sjoege. Auto afgesloten en opnieuw geopend, gestart en nooit meer problemen gehad....

Geplaatst: 17.12.2010 - 10:24
door MartenS40
Appart... het blijven natuurlijk computers... hiervoor had ik een 106 1.5D die had de meest vreemde kuren altijd, maar die gingen ook altijd vanzelf weg.

Geplaatst: 17.12.2010 - 14:17
door MartenS40
Nou hij is uitgelezen.

Overigens kreeg ik de schrik van mijn leven, na het uitlezen werkte het volledige instrumentarium niet meer. Terwijl we het aan het oplossen waren en het contact 5 minuten uit had gestaan begon het gelukkig weer te werken, oef!

De foutcode die hij had opgeslagen was:
ladedruksensor signaal foutief

Is dit de sensor die de turbodruk meet? Is hij daardoor in een soort van noodloop gekomen? Hij wilde immers nog wel boven de 3000 toeren en gaf geen foutmelding. Of gaat alleen de turbo zelf in een soort noodloop?

kan dit nu vaker gaan gebeuren of is het wat viezigheid op de sensor of iets dergelijks geweest?


Wie kan hier zijn licht opwerpen?

Geplaatst: 17.12.2010 - 18:39
door Frederik Welvaert
Da's toevallig, ik heb eerder deze week exact hetzelfde gehad. Het leek alsof de auto in noodloop was gegaan. Totaal geen trekkracht, alsof de turbo niet meedeed. Maar kon wel toeren maken (tergend langzaam, maar 4000rpm was ook mogelijk) Motor af, starten -> probleem opgelost.
Kreeg ook geen melding, dus dan maar laten uitlezen bij de garage, de enige storing die opgeslagen stond (los van enkele andere meldingen die er altijd instaan) was een storing van de gaspedaalsensor. Alles gereset door dealer, maar 5km verder had ik het terug.
Echt een vreemd probleem, totaal onafhankelijk van motortemperatuur of omgevingstemperatuur (de ene keer bij -5, dan weer bij +5, soms bij koude motor al na 500m rijden, dan weer na 60km pas...)
Heb het de afgelopen week in totaal 6x meegemaakt, maar nu al 3 dagen geen problemen meer... Mocht het toch terugkomen ga ik nog eens langs bij de dealer.

Geplaatst: 18.12.2010 - 05:02
door 2.0
Bart schreef:Ik heb het ook ooit een keer gehad met mijn V50 2.0D: starten, 400 rpm draaien, geen reactie op het gaspedaal. Paar keer opnieuw gestart, geen sjoege. Auto afgesloten en opnieuw geopend, gestart en nooit meer problemen gehad....

Exact dit heb ik nu ook een al 2 keer gehad met mijn V50 2.0D. Dit kan erg schrikbarend zijn.
1 keer stond ik voor een stoplicht en liet ik hem afslaan. Dus ik start de auto opnieuw, en ik kon helemaal geen gas geven, gewoon niks. Ondertussen natuurlijk het stoplicht op groen, en ik kon niet wegrijden... Na een minuut ongeveer kon ik opeens weer gas geven en de hele rit niks meer ondervonden.

Andere keer was voor de deur, ook toen kon ik geen gas geven en sloeg de motor ook een keer af. Erg vervelend en het geeft je een onbetrouwbaar gevoel over de auto.

Geplaatst: 19.12.2010 - 20:09
door MartenS40
Heb je hem toen ook laten uitlezen? En zo ja, wat was de storing?

Geplaatst: 24.12.2010 - 19:22
door fbouma
Het niet reageren van het gaspedaal heb ik ook een keer of 8 meegemaakt, maar altijd met een koude motor. Een enkele keer spontaan bij gasloslaten voor een kruispunt (op een kruispunt staan zonder dat je voor of achteruit kan is inderdaad beangstigend), zoals hiervoor aangegeven afslaan bij stoplicht(1x) en bij het uitzetten bij koude motor om te tanken (na het tanken start de motor, maar reageert niet op het pedaal. Na circa een minuut of soms langer (of pedaal volledig indrukken, maar helpt ook niet altijd)) reageert de motor weer op het pedaal en dan loopt alles weer normaal en kun je verder rijden.

Met deze klacht naar garage geweest, maar geen foutmeldingen uit telezen.

Vandaag nieuwe EGR-klep gekregen (naar aanleiding van startprobleem) Nu mag de V50 2.0 D hopen dat ie niet meer doet, anders mag ie binnenkort weg.

Geplaatst: 25.12.2010 - 10:23
door Thamar
Heb dit ook voorgehad met m'n clio dat startgedrag. EGR afgesloten en buis uitgekuist, gaf geen verandering.
Gloeistiften vervangen gaf enige beterschap. En naar wat ik gelezen heb zou het echte probleem de voorgloeirelais zijn. Had er veel en veel minder last van door 2 of 3x voor te gloeien.

Maar de volvo gekocht voordat'k het probleem echt beu was...