Pagina 1 van 3

Blow-off valve

Geplaatst: 07.02.2006 - 16:31
door pierre
Ik zit er over na te denken om een blow-off valve op mijn turbo aan te sluiten. Deze kan je voor +/- €150.- krijgen. Brengt dit ook een noemenswaardige vermogenwinst op (of is het alleen leuk voor het 'tssjjjii'-geluid tijdens het ontkoppelen)?

Geplaatst: 07.02.2006 - 17:00
door Walter
volgens mij wel, nu heb je ook een bov maar blaast ie het weer je luchtfilter in. Daar is je motormanagemnet volgens mij op afgesteld en hoe die reageert op een open BOV weet ik niet. Naar mijn idee (met mijn bescheiden kennis) eerder iets "voor de buitenwereld"

Geplaatst: 10.02.2006 - 18:20
door kremers
hoi,

zelf heb ik de ervaring gehad op mijn wrxén
een blow-off valve oftewel dump-valve dienen alleen maar voor het onder grote druk aflaten van de lucht.
verder heeft dit geen vermogenswinst, dit lijkt wel zo omdat je sportiever zult gaan rijden en dan dat woeshhh geluid krijgt.

als je het doet dan zou ik er wel meteen een van G-force of HKS op monteren de G-force doet Woeshhhhhh terwijl de HKS meer PSSJJJJJJ doet.

ligt eraan wat je mooier vindt !!


(TIP!! bespaar er niet op want de goedkopere doen het 2x en dan zjn de veren al niet meer optimaal )

Geplaatst: 11.02.2006 - 18:07
door aswin
je kan het wel merken als het goed is de auto kan iets beter oppakken na het overschakelen.
want die druk die normaal weer de motor in gaat remt de turbo gedeeltelijk af door de tegendruk...
met een op bov gaat de druk naar buiten en word de turbo dus minder afgeremd waardoor de motor iets beter kan oppakken.

Geplaatst: 12.02.2006 - 14:52
door eugene
De auto pakt idd iets sneller op na overschakelen en de turbo remt minder af. Bezuinig niet door een goedkope te kopen want die doen het na een aantal keer al niet meer. Goede merken zijn bijvoorbeeld: HKS en Forge.

Wat voor een auto heb je, want de MAF van de 850's is niet zo blij met BOV's er zijn genoeg mensen die ermee rijden in 850's maar ze lopen dan iets terijk na overschakelen omdat er gemeten lucht wordt weggeblazen, maar wel de benzine wordt ingespoten.

Het is voornamelijk voor het geluid, want de CBV doet zijn werk goed genoeg.....

Geplaatst: 12.02.2006 - 19:51
door pierre
Het is helaas nog geen 850; maar wel een '94-er 460 turbo met enkele printplaat. heb je hier een paar tips voor? Want hoeveel vermogen kun je pakken met het opschroeven van je turbodruk. Bijvoorbeeld van 0.5 naar 0.7 bar?

Geplaatst: 12.02.2006 - 20:07
door kremers
vermogenswint per 0,10 bar kan je vergelijken met een ca. 10 pk vermogenswinst dus van 0,5 naar 0,7 bar ca. 20 pk

de standaard turbo mag een maximale bardruk hebben in goede conditie van 1,2 bar

Geplaatst: 12.02.2006 - 20:16
door pierre
Dus van 0.5 bar 120 pk naar 1.2 (waarschijnlijk zeer tijdelijk)bar 190 pk? Is dat niet een beetje te rooskleurig? Ik heb nu ongeveer 0.7 bar.

Geplaatst: 12.02.2006 - 20:20
door eugene
Alleen turbodruk opschroeven werkt wel, maar dan loopt de motor te arm. Je moet ook de hoeveelheid in te spuiten benzine verhogen. Een chip is de beste optie. Zomaar aan de wastegate gaan draaien zou ik niet doen.

De motor draait standaard 0.28 bar en met chip 0.7. Dit levert op papier een winst op van 40 pk. van 120 naar 160....

Ik zou eens een mailtje sturen naar Marc van European Tuning, of naar Rica. Ik heb verhalen gehoord dat de nieuwe turbomodellen niet gechipt zouden kunnen worden, maar volgens de tuners is dit wel mogelijk....

Marc heeft zelf een oud model 440 Turbo, en deze levert om en nabij de 170pk. Hij heeft dus ervaring met het tunen van een 440, in tegenstelling tot mij ;)

Geplaatst: 12.02.2006 - 20:27
door jori83
Had op me eerste impreza gtt ook dumpvalve en je gaat er niks harder van , ik ken meer verhalen dat zonder open dumpvalve, dus met standaardt nog beter doet. Maar het geluidtje is wel verslavendt :oops:
Vaak verschijnt check engine lampje.dat heb weer ergens mee te maken met luckt benzine gezeik en weet ik allemaal :roll:

Geplaatst: 12.02.2006 - 20:28
door kremers
pierre schreef:Dus van 0.5 bar 120 pk naar 1.2 (waarschijnlijk zeer tijdelijk)bar 190 pk? Is dat niet een beetje te rooskleurig? Ik heb nu ongeveer 0.7 bar.

bij mijn eerdere auto's waaronder wrx'en was dit wel haalbaar !
zou natuurlijk kunnen liggen aan de grote van de turbo !

Geplaatst: 12.02.2006 - 20:38
door eugene
De turbo van een 440 is low pressure, die doet geen 1.2 bar ;)

Na chippen doet ie 0.7, en dat is ongeveer de maximum. Als je richting de 200pk wil moet je een grotere turbo erop zetten, maar alle dure gevolgen van dien ;)

een T-5 doet standaard 225pk bij 0.5 bar Na chippen 1.1-1.2 bar en dan draait ie ongeveer 270-280pk

Geplaatst: 12.02.2006 - 21:01
door pierre
De Gerrit (II?) in de 460 doet volgens mij ook maximaal 1 bar, maar dat houd de turbo niet lang vol. 0.8 is maximaal verantwoord geloof ik.

Geplaatst: 12.02.2006 - 21:08
door eugene
Hij doet volges mij bij 1.0 niet veel meer dan bij 0.8, behalve lucht opwarmen ;)

Ik zou ik elk geval voor een veilige manier van tunen gaan, chip erin. Andere uitlaat. K&N inlegfilter. Maar eerst de rest aanpassen op het vermogen. Veerpootbrug, verlagingsveren en betere remmen....
(Zo ben ik het tenminste aan het doen ;))

Geplaatst: 14.02.2006 - 21:14
door danny V40
weet iemand waar ik een bov kan kopen voor m'n v40 TD Renault motor,
heb wel de druk van 0.8 naar 1.0 gedaan merk je wel hoor. :o :o

M'n zwager heeft ook een impreza heb ik van het weekend een vernauwing in de wasegate slang gemonteerd waardoor de druk van 0.8 naar 1.2 gaat merk je ECHT wel :D :D :D

gr Danny

Geplaatst: 14.02.2006 - 22:00
door kremers
danny V40 schreef:weet iemand waar ik een bov kan kopen voor m'n v40 TD Renault motor,
heb wel de druk van 0.8 naar 1.0 gedaan merk je wel hoor. :o :o

M'n zwager heeft ook een impreza heb ik van het weekend een vernauwing in de wasegate slang gemonteerd waardoor de druk van 0.8 naar 1.2 gaat merk je ECHT wel :D :D :D

gr Danny

gelukkig kan hij in de impreza een druk hebben van max 1,4 bar :P
bij 1,5 bar schakelt het noodprogramma in :(

Geplaatst: 15.02.2006 - 01:18
door eugene
omg, dat kan toch nooit gezond zijn..

druk opvoeren zonder extra benzine inspuiting. En impreza's zijn zowiezo al erg gevoelig voor arm lopen. Ben bednieuwd hoelag dat goed gaat

Geplaatst: 15.02.2006 - 11:29
door jori83
danny V40 schreef:weet iemand waar ik een bov kan kopen voor m'n v40 TD Renault motor,
heb wel de druk van 0.8 naar 1.0 gedaan merk je wel hoor. :o :o

M'n zwager heeft ook een impreza heb ik van het weekend een vernauwing in de wasegate slang gemonteerd waardoor de druk van 0.8 naar 1.2 gaat merk je ECHT wel :D :D :D

gr Danny
wat ik weet is dat je op een turbo diesel geen bov kan doen, of kan wel maar je hoort er niks van omdat het low presure is.

Geplaatst: 15.02.2006 - 12:09
door eugene
1.0 bar noem ik neit echt Low Pressure meer....

bij 0.5 hoor je al genoeg afblazen zonder BOV

Geplaatst: 15.02.2006 - 20:00
door danny V40
der is wel een bov voor een diesel,werkt bijna hetzeldfe zit alleen met m'n ugr.

in die impreza is de motor ebe/ecu geef het een naam ook aangepast(gechipt)