Pagina 1 van 1

960 stottert - garage weet het niet meer

Geplaatst: 17.12.2010 - 17:54
door volvo 960R
De auto van mijn vader ( 960 1995 2.5 ) heeft last van een stotter..
Dit heeft hij soms wel en soms niet.
Maar het komt steeds vaker voor.

Auto is geheel nagekeken, motor heeft een beurt gehad / opnieuw afgesteld / luchtmassameter vernieuwd en noem maar op.

De garage ( volvo garage ) is er achter gekomen dat tijdens het rijden ( met stotter ) de spanning laag word.

De stotter is : in lage toeren / met gasgeven houdt hij in.
Ze hebben een sensor vervangen maar dat was tijdens de testrit misschien wel het probleem, maar kwam net voor het parkeren in de garage weer te voorschijn.

Wanneer je flink gas geeft is het weer even weg maar komt vanzelf weer terug.

Iemand enig idee ???????????????

De garage kan dit niet achterhalen.

Alvast bedankt,

Geplaatst: 17.12.2010 - 20:42
door whitehorsekart
Loopt-ie op LPG of benzine?
Vaak is er een probleem met valse lucht die dit soort verschijnselen geeft.
Losse verstuiver(s), lek inlaatspruitstuk, slangetje, etc..
Heeft de garage 'm al eens uitgelezen? (Kun je ook zelf trouwens met het diagnosekastje op de linker veerpoot..)

Geplaatst: 17.12.2010 - 20:51
door volvo 960R
Het is een bezine wagen.

Slangen hebben ze alle nagekeken en zitten vast.
Valse lucht was zover wij weten ook het probleem niet.
Maar alsnog even extra aangeven.
We zullen dit morgen of maandag ook even aan de garage doorgeven :

Losse verstuiver
Lek inlaatspruitstuk

Bedankt zover !!

Geplaatst: 17.12.2010 - 20:59
door B-lennium
dynamo ?

Geplaatst: 17.12.2010 - 21:01
door Gijsiejjj
mischien iets met de gaskleppotentiometer?

loop de motor wel rustig zonder dat de auto schokt? anders is mischien een bobine stuk

Geplaatst: 17.12.2010 - 21:06
door volvo 960R
Dynamo geen idee, lijkt me niet dat het daar aan kan liggen, maar je weet maar nooit.

Gijs, motor draait perfect, is alleen wanneer je gas geeft ( rijdend ), we hebben nog niet getest of hij dit ook doet wanneer je in zijn Vrij staat met gasgeven.

- De Gaskleppotentiometer ( sensor ) hebben ze vervangen. Dus dat is het hem niet.

Geplaatst: 17.12.2010 - 21:14
door Gijsiejjj
ik bedenk me net dat ik het zelfde heb gehad met mijn 960! flesje motorreiniger heeft alle problemen verholpen!!

Re: 960 stottert - garage weet het niet meer

Geplaatst: 17.12.2010 - 21:19
door abbabak1
volvo 960R schreef: De garage ( volvo garage ) is er achter gekomen dat tijdens het rijden ( met stotter ) de spanning laag word.
Nou, als je al zo ver bent...
1. Accu-chassis-motorkabel eerst.
2. In het donker met lopende motor een startkabel op de minpool, een schroevendraaier aan de andere kant en al je bougiekabels langs lopen, ik denk dat je 2 cm vonken kan trekken. Tijdelijke oplossing is marterslang monteren. Het zout op de weg geleidt erg goed en de hoogspanning gaat graag door je kabel naar buiten. Je hoort aanhet stationair lopen ook dat je vonken trekt.
Overigens kan dit zelfs bij nieuwe kabels !

3. Tijdelijke volt/multimeter monteren, het liefst op de bobine.

Geplaatst: 17.12.2010 - 21:27
door whitehorsekart
Is ook een aannemelijke, ja!

Geplaatst: 08.01.2011 - 21:02
door SV
Nou, als je al zo ver bent...
1. Accu-chassis-motorkabel eerst.
2. In het donker met lopende motor een startkabel op de minpool, een schroevendraaier aan de andere kant en al je bougiekabels langs lopen, ik denk dat je 2 cm vonken kan trekken. Tijdelijke oplossing is marterslang monteren. Het zout op de weg geleidt erg goed en de hoogspanning gaat graag door je kabel naar buiten. Je hoort aanhet stationair lopen ook dat je vonken trekt.
Overigens kan dit zelfs bij nieuwe kabels !

3. Tijdelijke volt/multimeter monteren, het liefst op de bobine.

Volgens mij is dit een 960 met aparte bobines op elke cilinder (rond 1995 aangepast bij mijn weten) dus zal het vonken trekken lastig worden.

Mogelijk één van de bobines of de Hall sensor op de nokkenas bezig een grotere storing (falen) te ontwikkelen.

Heeft de garage voordat de storing ontstond aan de motor gewerkt, bv O-ringen injectoren vervangen, etc.? Kunststoffenkapjes op de injectoren om de O-ringen vast te houden zijn beperkingen voor inspuiting, afhankelijk van inspuitsysteem (worden hiervoor ook welk kunstsofringen gebruikt). Zorgt ook voor een hapering en inhouden tijdens gasgeven.

Valse lucht blijft ook een optie natuurlijk.

Geplaatst: 14.01.2011 - 22:58
door Philken
controleer eens de stekkertjes op de injectoren

indertijd heb ik (en de dealer) een half jaar gezocht op 't stotteren van mijn vrouw haar volvo

toen we er niet meer uit kwamen(we dachten aan een minuscule breuk in een stroomkabel) had ik van een sloopauto de bekabeling gereed liggen, het eerste wat ik losmaakte waren de stekkers van de injectoren en er zat er eentje serieus los, deze opnieuw deftig vastgezet en 't stotteren was over

Geplaatst: 14.01.2011 - 23:10
door volvo 960R
Sinds gisteren de auto weer terug gekregen.
Ze hebben vanalles gedaan maar ze zijn er achter wat het probleem was.

Het was een 1 of ander ''aarde'' kabeltje onder de auto.
Vorige eigenaar heeft ergens aan zitten prutsen van 2 draden 1 gemaakt ( zoiets ).
Wat het nou precies was krijgen we nog te horen.
Maar hij doet het weer zoals hij het moet doen.

Bedankt voor alle reactie's tips en hulp.

Geplaatst: 15.01.2011 - 15:57
door mr.borrie
Ik ben heel benieuwd wij hebben excat hetzelfde probleem en inmiddels de wagen uit narigheid in de stalling gegooid na 1K+ uit te hebben gegeven

Geplaatst: 15.01.2011 - 16:53
door volvo 960R
Maandag zal ik het even navragen.
Moet sowieso terug voor mijn eigen auto.
Koplampen laten stellen.. ik weet niet wat ze hebben gedaan maar de linker staat sterk naar rechts en de rechter staat omhoog :scratch:

Geplaatst: 15.01.2011 - 18:44
door FrankS60
mr.borrie schreef:Ik ben heel benieuwd wij hebben excat hetzelfde probleem en inmiddels de wagen uit narigheid in de stalling gegooid na 1K+ uit te hebben gegeven
Er lopen verschillende dikke kabels (vaak zonder plastic mantel) van het motorblok naar het chassis, en van het chassis naar de accu. Dit is omdat de hele auto als min-pool gebruikt wordt om de 12V boordspanning aan te sluiten. (vrijwel) alle kabels in een auto zijn +, de retour (-) is de auto zelf.

Omdat de motor op rubber blokken staat om de trillingen te voorkomen, is hij daardoor ook electrisch geïsoleerd. Om die reden moeten kabels/draden dus voor de aansluiting zorgen. Je kunt bij twijfel een startkabel op een goed kaal ijzeren stuk van de motor vastmaken, en het andere eind op een kaal (en dus goed geleidend) stuk van de rest van de auto. De hele zaak vast tapen/tiewrappen (NIET bij draaiende delen in de buurt!) en proberen maar. Mocht het dan allemaal over zijn, zou ik heel goed gaan kijken waar alle massakabels aan het motorblok zitten en of die wel in goede staat zijn. Het is best een regelmatig voorkomend probleem met wat oudere auto's.

Oja, die massakabels zien er vaak uit als een soort gevlochten en platte stukjes ijzerdraad tot een vlakke kabel of een gedraaide kabel van meerdere dunne.

Geplaatst: 15.01.2011 - 19:31
door Ramon&Ramon
onder het inlaatspruitstuk zitten verschillende massa draden,die breken wel is,is al heel veel over geschreven op het forum..

Geplaatst: 06.03.2011 - 11:10
door volvo 960R
mr.borrie schreef:Ik ben heel benieuwd wij hebben excat hetzelfde probleem en inmiddels de wagen uit narigheid in de stalling gegooid na 1K+ uit te hebben gegeven
Heb er zelf even geen tijd meer voor gehad ( verandering van werktijden ).

zie Pb.