Pagina 1 van 2
Hartog Tuning V50 1.6D
Geplaatst: 18.12.2010 - 18:47
door JAY-T
Vanmiddag met de V50 bij Hartog Tuning geweest!
Hij begint met het maken van een testrit om de huidige waardes van de motor vast te leggen. Vervolgens worden de gegevens van de computer ingelezen op de pc en wanneer dat gebeurd is kan hij beginnen met het herschrijven ervan. Als dit klaar is maakt hij opnieuw een testrit en wanneer hij daarover tevreden is kunnen we zelf ff een testritje maken om te kijken of het ons bevalt

Al met al is hij er bijna 2 uur mee bezig geweest.
Uiteindelijk is er 25pk en 60Nm bijgekomen (dit viel binnen de safe zone zegmaar..) Ook is de EGR-klep afgesloten.
De uitdraai van meting laat oa. het volgende zien:
0-100 van 11,7 naar 9,2 sec.
0-140 van 25,4 naar 19 sec.
100-140 van 13,7 naar 9,7 sec.
De rit naar huis was uiteraard genieten, echt merkbaar meer vermogen! Tussensprints gaan een stuk sneller, meer koppel etc. en ik heb ook het idee dat hij wat rustiger/soepeler rijdt.. Echt top dus!

Re: Hartog Tuning V50 1.6D
Geplaatst: 18.12.2010 - 20:00
door t5power
JAY-T schreef:
0-100 van 11,7 naar 9,2 sec.
0-140 van 25,4 naar 19 sec.
100-140 van 13,7 naar 9,7 sec.
De rit naar huis was uiteraard genieten, echt merkbaar meer vermogen! Tussensprints gaan een stuk sneller, meer koppel etc. en ik heb ook het idee dat hij wat rustiger/soepeler rijdt.. Echt top dus!

Dus nu op niveau van 2.0D? Maar door de andere overbrenging is ie wel wat sneller. 2.5 sec van de 0-100 is trouwens erg netjes, an me voorstellen dat je dat allemaal merkt.
Geplaatst: 19.12.2010 - 07:39
door tjompe
Ik overweeg ook maar heb een beetje schrik dat koppeling en versnellingsbak het niet gaan uithouden.....Heeft ie daar iets over gezegd ?
Ik denk dat de onderdelen van bak en koppeling niet berekend zijn op die grotere pk waarden en Nm's, vandaar mijn terughoudendheid...
In ieder geval zeeeeer mooie waarden ! Geniet er van
T.
Geplaatst: 19.12.2010 - 07:52
door bart simpson
verschil blijft natuurlijk ook dat een 2.0D grotere remmen heeft
Geplaatst: 19.12.2010 - 09:02
door toppertje
120 blijft 120 ongeacht de remmen.
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:00
door bart simpson
toppertje schreef:120 blijft 120 ongeacht de remmen.
daar heb je op dat punt gelijk, maar voeg je wel prestaties toe qua accelleratie en top en snap je niet dat je daarbij ook meer remcapaciteit nodig hebt ben je toch niet zo schrander als je zelf denkt
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:04
door gsx750r
tjompe schreef:Ik overweeg ook maar heb een beetje schrik dat koppeling en versnellingsbak het niet gaan uithouden.....Heeft ie daar iets over gezegd ?
Ik denk dat de onderdelen van bak en koppeling niet berekend zijn op die grotere pk waarden en Nm's, vandaar mijn terughoudendheid...
In ieder geval zeeeeer mooie waarden ! Geniet er van
T.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Voor zover ik dat heb na kunnen gaan is de koppeling van de 1.6D en 2.0D het zelfde, althans volgens VADIS hebben ze hetzelfde onderdeelnummer. De versnellingsbakken zijn ook gelijk.
Rob
Edit Vergeet mijn bijdrage maar. Inderdaad verkeerd gekeken ! (verkeerde motorcode gebruikt) Sorry.
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:18
door bart simpson
@ gsx750r, zou zeker nog eens goed kijken als ik jou was, de ene is een 6 bak en de andere is een 5 bak
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:19
door tjompe
gsx750r schreef:tjompe schreef:Ik overweeg ook maar heb een beetje schrik dat koppeling en versnellingsbak het niet gaan uithouden.....Heeft ie daar iets over gezegd ?
Ik denk dat de onderdelen van bak en koppeling niet berekend zijn op die grotere pk waarden en Nm's, vandaar mijn terughoudendheid...
In ieder geval zeeeeer mooie waarden ! Geniet er van
T.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken. Voor zover ik dat heb na kunnen gaan is de koppeling van de 1.6D en 2.0D het zelfde, althans volgens VADIS hebben ze hetzelfde onderdeelnummer. De versnellingsbakken zijn ook gelijk.
Rob
Volgens mij toch verschillende bakken :
C30 1.6D = MTX-75 versnellingsbak
C30 2.0D = MMT-6 versnellingsbak
Kan iemand dit bevestigen ?
T.
Re: Hartog Tuning V50 1.6D
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:19
door Edgar
JAY-T schreef:Vanmiddag met de V50 bij Hartog Tuning geweest!
De uitdraai van meting laat oa. het volgende zien:
0-100 van 11,7 naar 9,2 sec.
0-140 van 25,4 naar 19 sec.
100-140 van 13,7 naar 9,7 sec.
Wat een verschil he?! Ik heb meerder auto's bij Hartog laten tunen, waaronder mijn Audi en mijn vorige V50, was ook een 1.6D en ik maakte het de 2.0D erg moeilijk na de tuning weet ik nog wel

het dode moment bij het wegrijden is ook gelijk weg, of niet?
Veel plezier ermee!

Geplaatst: 19.12.2010 - 10:21
door bart simpson
@ tjompe, kan me jouw "angst" voorstellen, er zijn echt de nodige verschillen tussen de 1.6D en de 2.0D
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:25
door tjompe
bart simpson schreef:@ tjompe, kan me jouw "angst" voorstellen, er zijn echt de nodige verschillen tussen de 1.6D en de 2.0D
Tis niet zozeer angst....Heb gewoon geen zin om mijn bak of koppeling naar de kl***n te rijden voor die paar pk's en Nm's meer. Ik overweeg het wel maar had graag wat zekerheid of garantie dat ik geen problemen krijg in de toekomst.....
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:30
door 945i
Waarom kopen die mensen niet gewoon een 2.0D als het sneller moet, desnoods een D5.
Of in geval van lease, mag dat niet van de baas... Tja, dan zal de 1.6 wel bij de functie passen.
Beter je best doen zou ik dan zeggen, misschien komt er een keer een echte snelle auto...

Geplaatst: 19.12.2010 - 10:39
door Edgar
tjompe schreef:bart simpson schreef:@ tjompe, kan me jouw "angst" voorstellen, er zijn echt de nodige verschillen tussen de 1.6D en de 2.0D
Tis niet zozeer angst....Heb gewoon geen zin om mijn bak of koppeling naar de kl***n te rijden voor die paar pk's en Nm's meer. Ik overweeg het wel maar had graag wat zekerheid of garantie dat ik geen problemen krijg in de toekomst.....
Kan ik mijn voorstellen, als je voor tuning wilt gaan is het ook belangrijk om dit bij een goede tuner te laten doen en niet bij de "stunters" met prijzen die absoluut geen maatwerk leveren. (al zeggen ze van wel

)
Hartog Tuning heeft ook al heel wat nee verkocht, en tuned altijd save.
Je wilt niet weten hoe vaak een dealer een (goede) tuner nodig heeft om een probleem auto software matig (dmv tuning) goed rijdend te krijgen omdat het vanuit de importeur niet lukt.
Hartog doet dit veel voor oa VAG en ook JD enginering doet dit voor Syper cars (VAG motoren). Zegt ook wel wat
Maar laten we de tuning discussie maar niet weer opstarten

staat al genoeg op het forum.
Al je er geen voorstander van bent, gewoon niet doen.
Maar ik weet zeker dat de topic starten gaat genieten!
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:40
door gsx750r
Bijdrage van 10.04 am aangepast.
Rob
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:43
door bart simpson
Vanuit geen enkele tuner hoor ik het advies om je remmen ook meteen aan te passen.
De stelling dat een dealer bij voorkomende problemen vaak bij een tuner te raden gaat voor "de" oplossing acht ik ook volstrekte onzin, een tuner is geen constructeur.
Geplaatst: 19.12.2010 - 10:51
door Edgar
bart simpson schreef:De stelling dat een dealer bij voorkomende problemen vaak bij een tuner te raden gaat acht ik ook volstrekte onzin, een tuner is geen constructeur.
Het grote Spyker Cars doet dit bij JD in Lochem en bij Hartog is dit oa gebeurd door een grote importeur van een Japans of Koreaans (ergens in Azie) merk en dan ging de auto nog voor aflevering aan de klant naar deze tuner!, Heb de vele auto's zelf zien staan..
En door de plaatselijke VAG dealer.
Ik kom dus
niet met de stelling maar met bovenstaande voorbeelden

Geplaatst: 19.12.2010 - 11:00
door Msuidgeest
De topsnelheid wordt toch niet hoger? Daar lees ik namelijk niets over en het motorblok kan nu eenmaal niet meer toeren maken. Tuning heeft er hier voor gezorgd dat de topsnelheid eerder wordt bereikt.
De mooiste verbetering in de auto van JAY-T is de souplesse van 100 naar 140: gewoon doorgaan zonder je suf te schakelen.
Geplaatst: 19.12.2010 - 11:07
door bart simpson
VAG oogt daardoor dus als een gebrekkiger product dan Volvo, het zij zo
Geplaatst: 19.12.2010 - 11:10
door bart simpson
TS schreef:
De uitdraai van meting laat oa. het volgende zien:
0-100 van 11,7 naar 9,2 sec.
0-140 van 25,4 naar 19 sec.
100-140 van 13,7 naar 9,7 sec.
Er zal dus meer zijn dan die paar getallen, je vergroot je koppel en je vermogen tenslotte.
Maar in zijn algemeenheid, kun je sneller van 100 naar de 140 is het hebben van een grotere remcapacitiet geen overbodigheid, dat onderschrijft ook iedere autofabrikant