Pagina 1 van 2

olie in automaat? Losse koppelomvormer !

Geplaatst: 19.12.2010 - 14:07
door Marelli
De boel zit in elkaar (zie ook onderwerp zoekplaatje..)
maar in de automaat zit geen druppel olie.

Moet daar nu de speciale volvo transmissieolie ATF 116 1540-8 of 1640-6 in of kan dat elke olie voor een automatische transmissie zijn?

Geplaatst: 19.12.2010 - 14:35
door Rippie V70
Op de site van Kroon oil

http://www.kroon-oil.com/nl/producten/p ... w50-awd-1/


Heb je misschien iets aan?

Geplaatst: 19.12.2010 - 14:51
door gsx750r
Volvo zelf zegt voor de versnellingsbak het volgende:

Automaat: Uitsluitend versnellingsbakolie van Volvo met art.nr. 1161540-8. Niet met andere soorten olie mengen.

En Kroon Oil (link van Rippie V70) zegt over hun ATF SP 2062 dat die gebruikt kan worden indien om bovenstaand art. nr. van Volvo wordt gevraagd !

Toepassing
ATF SP 2062 is een zeer hoogwaardige long life ATF, speciaal ontwikkeld voor de nieuwe generatie elektronisch geregelde transmissies van transmissiefabrikant Aisin-Warner. Transmissies van Aisin-Warner worden door diverse automerken toegepast in personenwagens en bestelwagens. ATF SP 2062 kan worden toegepast als één van de volgende specificaties of onderdeelnummers wordt gevraagd: JWS 3309, Toyota & Lexus Type T-IV, Volvo 1161540, VAG G055025-A2 & GM 9986195.


Castrol geeft aan: Castrol Transmax E. Wellicht heeft die de voorkeur omdat Volvo zelf in zijn algemeenheid Castrol aanbeveelt !

Rob

Geplaatst: 19.12.2010 - 16:48
door sbv
IK heb er zelf wel de juiste olie van Volvo in gedaan bij verversen

Geplaatst: 19.12.2010 - 17:15
door Marelli
OK, eens kijken wat ik snel kan krijgen.

Bij het starten leek het wel een knikkerbak. Bijna geen drup olie in de automaat. Nu maar hopen dat de boel nog heel is...... :oops:

Re: welke transmissie olie in automaat ?

Geplaatst: 19.12.2010 - 18:31
door M@rcel
Marelli schreef:De boel zit in elkaar (zie ook onderwerp zoekplaatje..)
maar in de automaat zit geen druppel olie.

Moet daar nu de speciale volvo transmissieolie ATF 116 1540-8 of 1640-6 in of kan dat elke olie voor een automatische transmissie zijn?
De oliespecificaties zijn heel belangrijk. Met normale ATF help je de bak ongelooflijk snel naar zijn grootje.

Geplaatst: 19.12.2010 - 21:10
door Msuidgeest
Kijk eens in je instructieboekje Marelli. Daar staat iets in hoe je olie moet peilen: met draaiende motor of juist niet. En dan is er nog zoiets als warme olie en koude olie, ook van belang voor de stand op de peilstok.

Een automaat is prima maar de olie die je erin kiepert is enorm belangrijk voor de levensduur van je bak.

Bak maakt rotherrie!!

Geplaatst: 20.12.2010 - 19:26
door Marelli
Ik krijg 2 (van de 7!) liter in de bak en dan geeft het peilstokje "vol" aan.
Als ik dan start maakt de bak een pokkeherrie (alsof er een draaiende schijf droogloopt, koppelomvormer staat droog?)

Volgens de instructies moet de retourleiding los en dan stationair draaien totdat daar de ATF met bubbeltjes uitkomt.
Dat heb ik gedaan -met dat hele enge schuurgeluid- maar het lijkt wel of de pomp niet pakt of zo. Geen bubbels dus.

Klopt het dat de bak dan zo'n herrie maakt?
Hoe krijg ik de rest van de ATF erin? (kan dat via de retouropening vlak onder het schakelmechaniekje) of moet je echt wachten tot de oliekoeler vol is?

En de bak doet niets bij 'schakelen', dus gaat in in voor- of achteruit.

Geplaatst: 20.12.2010 - 19:52
door pimsam
Als je bak zo'n rare geluiden maakt is het einde oefening. Beste naar een automaat specialist. Op het forum worden er diverse genoemd. Dealers weten er minder van.

Ik heb in mijn XC90 D5 Geartronic een half jaar geleden geflushed. Lang gezocht naar een geschikte olie. Volvo olie is gemakkelijk maar veel te duur. Volvo schrijf JWS3309 specificaties voor. Heb uiteindelijk ATF van AMSoil gebruikt: http://www.mdperformance.nl/index.php?p ... &Itemid=63

Werkt perfect. Ik had 12 liter besteld maar dit was eigenlijk te weinig. Je hebt gemiddeld 14 liter nodig.

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:38
door Marelli
die bak is er af geweest, dus is alle olie eruit.
Ik heb daarvoor nooit problemen gehad, ik neem dus aan dat die bak nog goed is.

klopt het dat die bak dat schurende geluid maakt als er te weinig olie inzit?
En waarom pompt ie niet?

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:43
door Thijs
Ik krijg 2 (van de 7!) liter in de bak en dan geeft het peilstokje "vol" aan.
Als ik dan start maakt de bak een pokkeherrie (alsof er een draaiende schijf droogloopt, koppelomvormer staat droog?)
:shock:

En als ik de rest van dit berichtje lees kan je het beter over laten aan de specialist ipv zelf "maar wat knoeien".. Ik krijg een beetje het idee dat je niet 100% weet waar je mee bezig bent, en dan kan je de boel wel eens vernaggelen ipv verbeteren. En dat is een dure hobby met automaatbakken...

Overigens alle respect dat je de rest weer in elkaar hebt gekregen!!!

Geplaatst: 20.12.2010 - 21:24
door Marelli
ik hoopte iemand op het forum te zien die zelf al eens die olie in die bak heeft gekregen. tips dus, scheelt weer wat tijd

Geplaatst: 20.12.2010 - 21:29
door pimsam
[quote="Marelli"]die bak is er af geweest, dus is alle olie eruit.
Ik heb daarvoor nooit problemen gehad, ik neem dus aan dat die bak nog goed is.
[/quote]

Dat is meestal als iets kapot gaat.

[quote="Marelli"]klopt het dat die bak dat schurende geluid maakt als er te weinig olie inzit?
En waarom pompt ie niet?[/quote]

Een automaat met te weinig olie rijdt gewoon niet maar maakt geen geluiden. Hij maakt schurende geluiden en hij pompt niet omdat ie kapot is.

Geplaatst: 20.12.2010 - 22:05
door Marelli
nee, de bak was prima voor de reparatie!
Het leek erop dat de oliekeerring krukas lekte en vervangen moest worden en daarom is het blok+bak eruit geweest.
Ik heb alles er zelf weer in moeten zetten alles weer bijgevuld nu krijg ik de rest van de 7 liter olie niet in die bak. Zonder olie doet ie het niet omdat de koppelomvormer olie nodig heeft om überhaupt te kunnen werken.

waarom zou die bak nu plots stuk zijn? van demonteren en weer terug monteren gaat de bak toch niet stuk?

Geplaatst: 20.12.2010 - 22:41
door Msuidgeest
Ik heb de olie ooit bijgevuld via de peilstok. Eerst iets gemaakt met een kleine trechter en een slang en die in de opening gestoken.

Er zijn leukere dingen maar bij mij was dat de enige optie om te vullen. En dus ook flushen.

Geplaatst: 20.12.2010 - 23:38
door Ramon&Ramon
Marelli schreef:die bak is er af geweest, dus is alle olie eruit.
Ik heb daarvoor nooit problemen gehad, ik neem dus aan dat die bak nog goed is.

klopt het dat die bak dat schurende geluid maakt als er te weinig olie inzit?
En waarom pompt ie niet?
Ik denk dat de bak verkeerd gemonteerd is,ze hebben eerst de koppelomvormer gemonteerd en toe de de bak er op geschoven..
Als dat inderdaad het geval is,is nu dus je bak stuk,de oliepomp van de bak is stuk gedrukt met alle elllende van dien.
Heb je de bak zelf gemonteerd?

Geplaatst: 20.12.2010 - 23:41
door Ramon&Ramon
Boutjes van de koppelomvormer vergeten misschien?

Geplaatst: 21.12.2010 - 00:27
door Ramon&Ramon
Ik denk zelf,zet hem op een aanhanger en breng de auto bij iemand die er iets van af weet,dit gaat je handen vol geld kosten,zonder dat je er iets mee op schiet,ik twijfel niet aan je sleutelervaring,maar dit gaat misschien iets te ver boven je pet?
Er zit vast wel een Volvo kenner bij je in de buurt?
Janssen in Elburg bijvoorbeeld.

Geplaatst: 21.12.2010 - 08:36
door Marelli
bedankt R&R (zie ook je PM)
ook ik ben bang dat de verbinding blok naar bak los zit.
Autoservice F te H. zou zich diep moeten schamen en dit soort werk maar niet meer doen

Ik begrijp dat je twijfelt aan m'n sleutelvaardigheid maar 30 jaar geleden haalde ik m'n bak al uit de Renault 4 (6 volt) met alleen een doppensetje en een boekje van olieslager, komplete revisie van een eend"blok". Het nu wél wat ingewikkelder...maar toch :wink:
Het is nieuw voor me maar dat is nu net de uitdaging.
Het enige probleem is het geklooi met dat subframe en het blok er onderuit. (en....ik heb dan wel een XC70 maar nie de centjes om dat te laten doen, veel te veel uren, en die zijn duur!)
We zien wel weer.

Geplaatst: 21.12.2010 - 11:54
door Ramon&Ramon
Een Renault vier is in vergelijk met een Volvo een Bart Smit auto.
Het subframe ligt er met 20 minuten onderuit.
Ik begrijp ook niet goed waarom je de complete motor er weer uit wil halen,alleen de bak is handiger.
Als de bak verkeerd is gemonteerd,ga er dan maar vanuit dat deze nu dus echt stuk is..
Als de koppelomvormer niet goed in de bak is gemonteerd bij het monteren van de bak,dan heb je nu dus een groot probleem.
Succes.