Pagina 1 van 1

Volvo 240

Geplaatst: 19.12.2010 - 14:14
door Amazonni
Geachte Volvo rijder,

Ik heb het volgende plobleem met mijn 240 van 1992:
Bij het starten blokkeert de 2l injectie motor af en toe. De startmotor valt vrijwel stil en alle controle lampjes dimmen. De motor slaat wel aan na een aantal pogingen, vooral als de motor nog koud is. De motor draait na het aanslaan redelijk, maar slaat wel af bij stationair toerental de eerste 5 minuten. De startmotor heb ik vervangen de bougies de bougiekabels en de benzinefilters. De kleppen staan goed en de distributie is vervangen.
Weet iemand, wat er mis zou kunnen zijn? Mijn Volvo beun de haas garage kan het niet vinden.

Geplaatst: 19.12.2010 - 14:30
door ferdy
Misfires, heeft deze wagen een krukassensor? Anders zou ik die vervangen of schoonmaken.

Geplaatst: 20.12.2010 - 16:25
door B-lennium
hoe oud / dik is de olie?

Geplaatst: 20.12.2010 - 16:56
door 945i
En hoe goed is de accu..?

Geplaatst: 20.12.2010 - 17:03
door bart simpson
startrelais?

Geplaatst: 20.12.2010 - 22:25
door psychonautlib
accu vervangen! dit zijn eerste tekenen van accu failure. met name als het wat kouder wordt.

Geplaatst: 21.12.2010 - 10:14
door ferdy
Het goede antwoord staat er hier waarschijnlijk wel ergens tussen :D

Geplaatst: 21.12.2010 - 12:19
door B-lennium
ik mag toch hopen dat de 'Volvo beun de haas garage' een andere accu geprobeerd heeft?

Geplaatst: 22.12.2010 - 16:16
door abbabak1
... ik tip op een tand versprongen op de tandriem...

vandaar het slechtere lopen...
of kleppen stellen...
i.i.g. timing ook van de onsteking controleren (met stroboscoop)

Niet de electra, de motor wil starten heeft waarsch teveel compressie...

Als de aandrukrol te slap staat weet je al genoeg...

succes !

Re: Volvo 240

Geplaatst: 22.12.2010 - 17:14
door psychonautlib
Het stilvallen bij het starten zal hoogstwaarschijnlijk je accu zijn. Bij het starten hoort alles soepel rond te draaien. Ook als de motor niet aanslaat. Doet het dit niet dan is dat bijna altijd de accu. Een enkele keer wil een backfire wel eens de oorzaak zijn.

Het slechte draaien van de motor en het uitvallen heeft waarschijnlijk te maken met je brandstof systeem. In de eerste 5 minuten is de motor natuurlijk nog niet op bedrijfstemperatuur. Vroeger hadden de motoren hiervoor de choke (mijn 244 heeft hem nog steeds) dan wel handmatig als automatisch. (Vanochtend net de automatische choke van de golf II van mijn vrouw gemaakt. Bleef hangen). Ook injectie motoren hebben een voorziening om de motor koud makkelijker te starten. Als dit systeem niet naar behoren werkt, zal de motor totdat hij warm is, slecht lopen en moeilijk starten.

Dit koudestart systeem wordt vaak aangestuurd door een temperatuursensor in de koelvloeistof. Ik weet niet of dit bij jouw ook het geval is,maar ik vermoed het wel. Werkt deze sensor niet meer omdat bijvoorbeeld de sensor kapot is, of het koelvloeistof niveau te laag is, dan denkt het brandstof systeem dat het niet koud is (of juist erg koud is wat ik ooit bij een 440 heb gehad) met alle gevolgen van dien.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

Geplaatst: 23.12.2010 - 13:29
door whitehorsekart
Aangezien hij het over blokkeren heeft, zou ik toch de timing verdenken: distributie. Is die wel goed teruggezet? Het kan zo zijn dat de startmotor tegen de compresie in blijft hangen en aardoor alle stroom wegtrekt.
Bij een kapotte accu of een massaprobleem draait de motor altijd langzaam rond.

Geplaatst: 26.12.2010 - 22:10
door Zescilinder
whitehorsekart schreef:Aangezien hij het over blokkeren heeft, zou ik toch de timing verdenken: distributie. Is die wel goed teruggezet? Het kan zo zijn dat de startmotor tegen de compresie in blijft hangen en aardoor alle stroom wegtrekt.
Bij een kapotte accu of een massaprobleem draait de motor altijd langzaam rond.
dat blokkeren mag niet naar mijn idee, de zaak moet gewoon soepel ronddraaien. Distributie checken ligt het meest voor de hand. Daarna met de strobo kijken of het ontst tijdstip klopt bij stationair.
Het controleren kost niets en er staan duidelijke merktekens op.

grt, zescilinder

240

Geplaatst: 05.01.2011 - 22:27
door Amazonni
Het blokkeren van de motor lag aan een defecte bdp-sensor op de versnellingsbak. De sensor bekijkt de stand van het vliegwiel, waar de timing van de vonk van afhankelijk is. Hierdoor had de motor last van misfires (backfire). De distributie was goed en de onsteking ook. De accu heb ik wel vervangen want de oude was wel slecht geworden, maar de accu was niet de oorzaak van het probleem. Bedankt voor jullie reacties.
Ik kan nu weer lekker rond tuffen.

Geplaatst: 06.01.2011 - 09:09
door whitehorsekart
Mooi, Amazonni! Veel plezier!

Geplaatst: 06.01.2011 - 10:53
door abbabak1
Aha, nieuwerwets spul :D
Gelukkig is het opgelost...