Pagina 1 van 2

Koppeling of versnellingsbak kapot?

Geplaatst: 19.12.2010 - 20:06
door Guidooo
Hallo,

Ik heb vorige week een volvo 440 aangeschaft met erbij dat het druklager kapot zou zijn/koppeling.

Nu heb ik hem thuis, nog ff langs geweest bij de garage en die zegt dat de versnellingsbak aan gort is. Komt volgens hun doordat er een rubber kapot is die naar de aandrijving loopt dacht ik waardoor de olie is weggelekt en hij is drooggelopen.

Goed, auto start prima maar je moet de koppeling ingedrukt houden. Ik voel nog voldoende tegendruk, gewoon zoals bij iedere normale auto.
Als je hem laat opkomen komt er een enorme herrie, beetje krassend zegmaar, wordt je compleet doof van. Zodra je de koppeling weer intrapt is het zo goed als over.

Als ik hem ingetrapt heb hoor je soms nog wat krassen.

Hij rijdt echter wel, niet heel best maar het wil zegmaar (in z'n 1 20m geprobeerd). Verder gaat hij ook prima in z'n versnelling.

Ik ga morgen beginnen met alles los te halen, maar waar moet ik nou aan denken wat er mis is?

Vreemde vind ik dat hij nog wel kan rijden en het de herrie zowat alleen is als je de koppeling laat opkomen (ook in z'n vrij dus).

Alvast bedankt.

Groeten,
Guido

Geplaatst: 19.12.2010 - 21:36
door 945i
Haal eerst de bak er maar af, kijk eens hoe het druklager er uitziet..
Tap de olie (als er nog iets inzit) af, en kijk of er metaaldeeltjes inzitten...

Geplaatst: 19.12.2010 - 22:47
door toppertje
ik hoop voor je dat je wel een verwarmde garage hebt?

Geplaatst: 20.12.2010 - 19:11
door Guidooo
toppertje schreef:ik hoop voor je dat je wel een verwarmde garage hebt?
Was het maar waar... :P. Vriest daar misschien 3 graden minder. Maar heb een heteluchtkanon (wat overigens niet echt helpt in een hele grote, ongeisoleerde schuur)

Ben der druk mee bezig, de meeste rommel is er wel af en de aandrijving links heb ik ook los, de wielophanging links is er ook zowat af.
Zit in ieder geval zowat geen olie meer in de bak zelf.

Paar vraagjes:

-Waarom moet de startmotor er eigenlijk af? Waar zit die?

-Het (groene) stekkertje die je onder bij de versnellingsbak erin steekt, is die voor het signaal voor als je achteruit rijdt dat die lamp dan gaat branden? Waar zit de kilometerteller kabel?

Geplaatst: 20.12.2010 - 19:44
door Iroll
-Waarom moet de startmotor er eigenlijk af? Die zit achter de dynamo toch?
Startmotor zit achter/onder het uitlaatspruitstuk. Als ik me goed herinner hoef je alleen de bedrading ervan lostehalen.
Groene stekker is idd de achteruitrijschakelaar
Km kabel zit bovenop de bak

Hier kan je het versn.bak manual vinden en dit is die van de koppeling. Die komen van de skydrive site. Helaas heb ik ze niet in het NL voor je.

Geplaatst: 20.12.2010 - 20:05
door Guidooo
Die manual heb ik er inderdaad al bij ;)

Oke zal ik daar even kijken!

Oja, waaraan kun je zien dat de auto ABS heeft? Moet er toch iets extra's lopen bij de remklauw?

En waar dient de ronde 'pot' linksvoor zowat bij de bumper voor?
Er lopen daar 3 hydraulische slangen heen.

Geplaatst: 20.12.2010 - 23:15
door Iroll
In het dashboard zit een oranje abs lampje dat oplicht als je het contact aan zet en weer uit moet gaan als de auto gestart is. Verder loopt er een zwarte draad langs de veerpoten naar de abs sensor onderop de veerpoot. Aan de remklauw zelf is niets te zien.

Ronde pot is het koolstoffilter. Die vangt de benzinedampen uit de tank op en laat die meeverbranden als de motor warm is. De slangen zijn gewone vacuumslangen.

Geplaatst: 20.12.2010 - 23:46
door Schilder
Iroll schreef:In het dashboard zit een oranje abs lampje dat oplicht als je het contact aan zet en weer uit moet gaan als de auto gestart is. Verder loopt er een zwarte draad langs de veerpoten naar de abs sensor onderop de veerpoot. Aan de remklauw zelf is niets te zien.

Ronde pot is het koolstoffilter. Die vangt de benzinedampen uit de tank op en laat die meeverbranden als de motor warm is. De slangen zijn gewone vacuumslangen.
Die koolstoffilter... voor bij de bumper is dat een filter die je ook mee moet vervangen bij een beurt bijv..brengt deze problemen mee bij geen vervanging?

Schilder

Geplaatst: 21.12.2010 - 00:01
door Ramon&Ramon
De startmotor alleen los halen met de drie bouten,de bedrading kun je laten zitten.
De linker aandrijfas verwijderen,subframe eronder uit halen.
Vergeet niet de motor op te hangen,die valt naar beneden.
Koppelingkabel los halen.
Bij de rechteraandrijfas het pennetje er uit tikken.
Bouten van de bak demonteren en de bak er af schuiven en vergeet de km kabel niet los te halen.
De linker aandrijfashoes ook vervangen,is compleet met lagertje,oppassen met monteren van de hoes,het lagertje tik je zo stuk,is een speciaal gereedschapje voor ook.

Anderhalf uur werk ongeveer..

Geplaatst: 21.12.2010 - 18:43
door Guidooo
Aha dankje Iroll, nu je het zegt heb ik dat lampje inderdaad wel gezien.

@Ramon&Ramon,
1,5 uur, als jij het kan in anderhalf uur krijg je van mij 25e :P.
Goed, ik heb het nog nooit gedaan en heb geen brug oid en daarnaast
tape ik alle losse onderdelen en boutjes met erop geschreven waar het voor is.

Welke idioot die achterste motorsteun uitgevonden heeft? Wat een pokkeding, maar hij is uiteindelijk los.

Hoeveel mm zou er nog op koppelingsplaten moeten zitten wil je hem niet vernieuwen? Wat zou ik als richtlijn moeten aanhouden?

EDIT: Ik heb nu alles los wat ik kan zien heb ik het idee, startmotor zit los, alleen de bak wil er nog niet vanaf. Ik las ergens dat er nog ergens een moer moet zitten vlakbij de startmotor die je nog moet losdraaien?? WAar zit die precies? Want hij blijft daar ongeveer hangen. Andrijfas zit los.

Bedankt voor jullie reacties ;)

Geplaatst: 21.12.2010 - 23:37
door Ramon&Ramon
Guidooo schreef:Aha dankje Iroll, nu je het zegt heb ik dat lampje inderdaad wel gezien.

@Ramon&Ramon,
1,5 uur, als jij het kan in anderhalf uur krijg je van mij 25e :P.
Goed, ik heb het nog nooit gedaan en heb geen brug oid en daarnaast
tape ik alle losse onderdelen en boutjes met erop geschreven waar het voor is.

Welke lieverd die achterste motorsteun uitgevonden heeft? Wat een pokkeding, maar hij is uiteindelijk los.

Hoeveel mm zou er nog op koppelingsplaten moeten zitten wil je hem niet vernieuwen? Wat zou ik als richtlijn moeten aanhouden?

EDIT: Ik heb nu alles los wat ik kan zien heb ik het idee, startmotor zit los, alleen de bak wil er nog niet vanaf. Ik las ergens dat er nog ergens een moer moet zitten vlakbij de startmotor die je nog moet losdraaien?? WAar zit die precies? Want hij blijft daar ongeveer hangen. Andrijfas zit los.

Bedankt voor jullie reacties ;)
Die 25 euro heb je dus verloren helaas.
We doen in drie en half uur een koppeling vervangen compleet. :)

Geplaatst: 22.12.2010 - 10:31
door Guidooo
Haha ik bedoelde dat jij hem er wel even uit mocht halen voor 25 euro :P
Maar ik denk dat je niet even naar Grunn toe komt.

Nu ik het nog 'ns lees staat het er net als een weddenschap ja.

Geplaatst: 22.12.2010 - 20:34
door Guidooo
Hehe alles is los :D

Stekkertje waar de stekker van de achterijtrijverlichting in moet helaas wat gesloopt, bak ging tegen het subframe en hing op dat stekkertje.

Subframe wil nog niet echt zakken, heb de 4 moeren los, en die klem die om het subframe zit van de stuurinrichting ook maar veel wil die niet meer zakken. Ook zit ik ermee dat als hij nog een centimeter zakt hij tegen de uitlaat zit. Is dat normaal? Frame zit nu ongeveer op het eind van de bouten.

Goed, het druklager is zo te zien nog goed... Hij draait wat zwaar, maar geen speling erop en ik hoor niks als ik eraan draai.

Koppelingsplaat er ook af, het zijn 2 dunne plaatjes met een heel dun plaatje ertussen zegmaar? Wat is nou de plaat? De zwarte aan weerszijden toch?

De zwarte zijn zo'n 2,5mm, maar sommige groeven op de boven/onderkant zijn al half afgesleten, je kunt die nog maar half zien zegmaar.

Heb het kapje die het meest links zit van de versnellingsbak (gezien vanuit de auto) er ook nog even afgehad, daar zat nog iets olie in maar ik kon geen ijzerdeeltjes ontdekken daar.

Dus... wat zeggen jullie ervan?

Geplaatst: 24.12.2010 - 12:13
door Guidooo
Ben net langs een garage geweest met de set. Hij heeft er eens even naar gekeken en toen zagen we dat een van de klinknagels in de platen de drukgroep al raakte omdat hij zover versleten was. Ook leek hem het druklager niet 100%.
Ijzer op ijzer, dus vandaar die herrie hoogstwaarschijnlijk.

Heb een nieuwe set van LUK besteld, en komt vanmiddag al binnen :D

Geplaatst: 24.12.2010 - 12:18
door 945i
Vraag of ze een centreer hulpje hebben, erg handig bij het monteren!

Geplaatst: 24.12.2010 - 13:11
door Iroll
Vraag of ze een centreer hulpje hebben, erg handig bij het monteren!
In amerikaans slang ook wel donkey dick genoemd :shock:

Geplaatst: 24.12.2010 - 17:43
door Guidooo
Heb het gevraagd en er eentje meegekregen ;)

Donkey dick? :P

Geplaatst: 12.01.2011 - 16:11
door Guidooo
Nou goed, ik had de boel gemonteerd, geprobeerd en toen was er weer enorm veel herrie. Bak dus ook kapot wat de ene garage al zei.

Dus weer uit elkaar, sloopauto gekocht van en particulier met een goede bak. Bak heb ik zelf uitgeprobeerd en schakelde heel best. Hij had er ook een tijd in gereden maar omdat er zoveel kapot was aan de auto deed hij hem weg.

Goed, bak overgezet, alles weer gemonteerd en nu rijdt het.
Máár :( @#$#$@%@$R hij maakt weer lawaai... nu alleen als ik de koppeling laat opkomen, en lang niet zoveel als eerst maar het is er wel. Auto rijdt verder wel gewoon en ik merk verder niks aan de koppeling.

Kabel heb ik al strakker en losser gezet, maakt niks uit.
Zit een nieuw druklager, drukgroep en koppeling in.
Olie zit erin.
Volgens mij moet alles gewoon goed zitten, wat kan er nog meer fout zijn?

Zo te horen komt het gewoon bij de bak vandaan, en zeker omdat het geluid komt als ik de koppeling laat opkomen.

Alvast bedankt.

Geplaatst: 12.01.2011 - 16:57
door chrisje
Zit er wel voldoende olie in de bak?

En de juiste olie?

Geplaatst: 12.01.2011 - 17:33
door Guidooo
Jep... heb de oude olie er weer in gegooid, zo'n 3,3L. (moet 3,4 zijn maar laatste beetje lag wat rommel in)

Waarom geen nieuwe? Ik wilde eerst weten of alles goed zou lopen en hem eens een week proberen voordat ik nieuwe olie koop, en de oude olie is de goede olie. De vorige eigenaar heeft dit in het half jaar dat hij had had niet bijgevuld, en de bak heeft het die tijd goed gedaan dus de olie die erin zat moet wel goed wezen.

De volvo dealer in Groningen wist het zo ook niet, het leek hem dat het aan de bak lag omdat het geluid over is als je koppelt, en de bak dus stil staat.
Maar de bak werkte goed...