Tuning en garantie
Geplaatst: 22.12.2010 - 21:43
Beste Forumleden,
Ik verwacht in februari van het volgende jaar mijn nieuwe Volvo met een 2,0T motor te ontvangen. Ik overweeg om deze motor te laten tunen. Mijn huidige V70 heb ik destijds bij Rica laten tunen. De dealer stond hier toen niet negatief tegenover. Ik werd wel gewaarschuwd dat de garantie in principe zou komen te vervallen maar dat hier in de praktijk niet moeilijk over werd gedaan. Alleen bij bijvoorbeeld het spreekwoordelijke kromgetrokken chassis zou de garantie ter discussie kunnen worden gesteld. De motor heeft door de jaren overigens nooit eventueel tuning gerelateerde gebreken vertoond. Tot zover everybody happy....
Bij de koop van de nieuwe V70 werd mij door de verkoper verteld dat Volvo tegenwoordig moeilijker doet over tuning. Iets dat ook wel valt op te maken uit het document in de sticky in dit subforum. De tuning wordt sowiezo niet meer door de dealer gefaciliteerd en naar verluid controleert Volvo actief (door data, uitgelezen tijdens service-beurten, te controleren bijvoorbeeld) of er blokken worden getuned.
De verkoper beweerde tevens dat zelfs bij gebruik van een i-softloader (Rica) of PPC (BSR) of dergelijke altijd een digitaal voetspoor van de tuning in de ECM achterblijft. Even de standaardwaarden terugzetten voordat de bolide naar de garage gaat voor een beurt gaat dus niet werken. Een oncreet voorbeeld van wat Volvo dan met de garantie zou doen kon hij mij echter niet geven. Natuurlijk een moeilijk controleerbaar verhaal maar inmiddels was everybody al een stuk minder happy... :?
Bij navraag bij een tuningbedrijf werd uiteraard beweerd dat dit alles onzin was. De tuningbedrijven nemen echter nog steeds niet de garantie over op de motor en gerelateerde komponenten. Dat dan weer niet.
De vragen die ik naar aanleiding van dit (ik hoop niet te lange) verhaal op dit forum zou willen stellen:
-Weet iemand meer over de bewering dat altijd een digitaal voetspoor achterblijft in het motormanagementsysteem?;
-Heeft iemand ervaring met tuning en garantie?(ik verwacht natuurlijk niet dat bij een defect knipperlicht moeilijk zal worden gedaan over tuning maar er blijft uiteraard wel een groot grijs gebied van eventueel tuning gerelateerde defecten over).
Dit alles omdat ik natuurlijk geen zin heb in gezeur over garantie na een eventuele tuning.
Bij voorbaat dank voor de hulp! :thumbright:
Ik verwacht in februari van het volgende jaar mijn nieuwe Volvo met een 2,0T motor te ontvangen. Ik overweeg om deze motor te laten tunen. Mijn huidige V70 heb ik destijds bij Rica laten tunen. De dealer stond hier toen niet negatief tegenover. Ik werd wel gewaarschuwd dat de garantie in principe zou komen te vervallen maar dat hier in de praktijk niet moeilijk over werd gedaan. Alleen bij bijvoorbeeld het spreekwoordelijke kromgetrokken chassis zou de garantie ter discussie kunnen worden gesteld. De motor heeft door de jaren overigens nooit eventueel tuning gerelateerde gebreken vertoond. Tot zover everybody happy....

Bij de koop van de nieuwe V70 werd mij door de verkoper verteld dat Volvo tegenwoordig moeilijker doet over tuning. Iets dat ook wel valt op te maken uit het document in de sticky in dit subforum. De tuning wordt sowiezo niet meer door de dealer gefaciliteerd en naar verluid controleert Volvo actief (door data, uitgelezen tijdens service-beurten, te controleren bijvoorbeeld) of er blokken worden getuned.
De verkoper beweerde tevens dat zelfs bij gebruik van een i-softloader (Rica) of PPC (BSR) of dergelijke altijd een digitaal voetspoor van de tuning in de ECM achterblijft. Even de standaardwaarden terugzetten voordat de bolide naar de garage gaat voor een beurt gaat dus niet werken. Een oncreet voorbeeld van wat Volvo dan met de garantie zou doen kon hij mij echter niet geven. Natuurlijk een moeilijk controleerbaar verhaal maar inmiddels was everybody al een stuk minder happy... :?
Bij navraag bij een tuningbedrijf werd uiteraard beweerd dat dit alles onzin was. De tuningbedrijven nemen echter nog steeds niet de garantie over op de motor en gerelateerde komponenten. Dat dan weer niet.
De vragen die ik naar aanleiding van dit (ik hoop niet te lange) verhaal op dit forum zou willen stellen:
-Weet iemand meer over de bewering dat altijd een digitaal voetspoor achterblijft in het motormanagementsysteem?;
-Heeft iemand ervaring met tuning en garantie?(ik verwacht natuurlijk niet dat bij een defect knipperlicht moeilijk zal worden gedaan over tuning maar er blijft uiteraard wel een groot grijs gebied van eventueel tuning gerelateerde defecten over).
Dit alles omdat ik natuurlijk geen zin heb in gezeur over garantie na een eventuele tuning.
Bij voorbaat dank voor de hulp! :thumbright: