Pagina 1 van 1

kapot gevroren motor

Geplaatst: 23.12.2010 - 23:32
door jony
hallo, daarnet even aan het surfen op het net en kwam dit tegen

http://www.2dehands.be/autos/autos/ferr ... er=2988963

die persoon zegt dat zijn motor door het koude is stuk gevroren

nu maak ik me een beetje zorgen, mijn c70 staat ook al een maandje stil in een koude garage waar het ook onder nul gaat

kan mijn motor ook stukvriezen en moet ik bepaalde voorzorgen nemen of heeft die persoon gewoon water ipv koelvloeistof gebruikt of is het nog iets anders ?

alvast bedankt

grtz jony

Geplaatst: 23.12.2010 - 23:37
door Skollie
Je geeft het antwoord al. Jaarlijks controleren van de "vorstgraad" van je koelvloeistof is een must lijkt me.
Ik ben zelf tevens motorrijder, hierbij heb ik altijd geleerd om de motor goed weg te zetten. Volle tank, verse olie, banden op druk en het liefst los van de grond enz...
Zou ik bij een auto die ik langere tijd wegzet maar wel zuinig op ben net zo doen denk ik.

Geplaatst: 23.12.2010 - 23:37
door slagschip-s60
Daar zal geen koelvloeistof in gezeten hebben die voldoende bescherming
gaf .

Dit kun je laten na meten bij de garage tot hoeveel graden vorst je koelvloeistof beveiligd is

Geplaatst: 23.12.2010 - 23:45
door jony
Skollie schreef:Je geeft het antwoord al. Jaarlijks controleren van de "vorstgraad" van je koelvloeistof is een must lijkt me.
Ik ben zelf tevens motorrijder, hierbij heb ik altijd geleerd om de motor goed weg te zetten. Volle tank, verse olie, banden op druk en het liefst los van de grond enz...
Zou ik bij een auto die ik langere tijd wegzet maar wel zuinig op ben net zo doen denk ik.
bedankt voor het antwoord, ben al wat geruster :)

ik heb wel enkele dingen niet gedaan

mijn tank is half vol, ong 35 liter kan dit kwaad ?

olie ververs ik na de winter ( is nu ong 6000 km oud ) maakt dit uit bij dat weer en voor de moter

van de grond zetten is ook wat moeilijk, wel heb ik de banden wat harder gezet, zijn 18"

van koelvloeistof, deze is volledig vernieuwd een 1000 km terug bij volvo dealer

zou deze nog goed zijn, ze is groen van kleur, kan ik dat bv testen in diepvries ?

alvast bedankt

grtz jony

Geplaatst: 23.12.2010 - 23:51
door slagschip-s60
Als deze ververst is 1000 km terug zou ik me geen zorgen maken ,

Testen in een diepvries is niet zo slim , dat hoort niet bij etenswaren thuis

Geplaatst: 24.12.2010 - 00:03
door jony
idd voordat ik een voetselvergifiging heb :)

daarnet even snel de batterij in gedaan en hij draaide perfect ( buiten een gezoem die wat langer duurde dan anders maar is miss iets die moest opladen ) hoop ik toch enig idee of dit correct is

dacht er net wel aan dat ruitenwissers geen anti vries heeft, kan dit kwaad voor de kanaaltjes ?

alvast bedankt

grtz

Geplaatst: 24.12.2010 - 00:06
door chrisje
kan volgens mij geen kwaad

Geplaatst: 24.12.2010 - 00:22
door Skollie
Grootste deel van het ruitenwisservloeistofstelsel (dubbele woordwaarde) is van kunstof en kan dus wel iets hebben. Kunstof wordt echter broos als het kouder wordt en water zet behoorlijk uit als het bevriest. Ik zou het risico niet nemen. Beetje pure antivries, voor zelf aan te maken ruitensproeiervloestof er bij en de boel even doorspoelen. Banden goed op druk, niet te hard en als het op blokken zetten niet lukt soms even de auto een halve meter verzetten. Dit alleen als de auto écht lang stil staat lijkt me.

Olie gaat metname om de zuurgraad en eventueel vocht in oudere olie. Dit zit bij 6000 km nog wel goed. Combinatie van zuur/vocht en zuurstof kan zorgen voor interne corrosie van je motorblok.

Tank vol is ook voor het voorkomen van roest in de tank. Dit komt met name nog van oudere motoren met wel eens een deukje in de tank. Volgens mij kan een half volle tank bij een volvo kwaliteits product geen kwaad.

Geplaatst: 24.12.2010 - 01:10
door jony
hallo, thx voor de info morgen even kijken om het in orde te brengen

juist nog een vraagje

heeft volvo ook last van bevroren carterventilatie ( vw blijbaar wel )?

de auto staat nu wel stil dus doe er geen korte ritjes mee

alvast bedankt

grtz

Geplaatst: 24.12.2010 - 08:40
door abbabak1
jony schreef: daarnet even snel de batterij in gedaan en hij draaide perfect
dat kan je dus beter achterwege laten. De motor is en blijft koud, je haalt koude en natte lucht naar binnen en dit vocht condenseert in je blok tegen de buitenwanden.

Warm draaien is relatief slecht en warm rijden wordt al beter maar dan heb je in deze temperaturen een lange rit nodig.

Geplaatst: 24.12.2010 - 10:00
door jony
abbabak1 schreef:
jony schreef: daarnet even snel de batterij in gedaan en hij draaide perfect
dat kan je dus beter achterwege laten. De motor is en blijft koud, je haalt koude en natte lucht naar binnen en dit vocht condenseert in je blok tegen de buitenwanden.

Warm draaien is relatief slecht en warm rijden wordt al beter maar dan heb je in deze temperaturen een lange rit nodig.
ok bedankt, zal het in het vervolg niet meer doen

zou dit kwaad gekunnen hebben was maar een 5 min dat hij draaide

grtz

Geplaatst: 24.12.2010 - 20:49
door MartijnC70T5
Ik zou me niet zo druk maken zo lang die lekker binnen staat ;)

Gisteren nog een oude rolls roys silver shadow die al vanaf de zomer in weer en wind had gestaan na 15 min aan de praat gekregen zonder verdere problemen dus als die het buiten zo lang goed uithoud op die leeftijd moet jou volvo na mijn mening geen problemen geven ;)

Geplaatst: 31.12.2010 - 00:17
door 240estate
Gisteren net een vw met bevroren carterventialtie gerepareerd. Ook het oliefilter was bevroren en daarom bouwde hij geen oliedruk op. Olielampje beef na het starten gewoon branden. Door veel korte ritjes komt er condens in de olie wat vervolgens niet weer verdampt en vervolgens bevriest bij een flinke nachtvorst.

Er worden elke winter weer heel wat VW's stukgereden hierdoor.

Bij Volvo

Geplaatst: 31.12.2010 - 23:56
door jony
240estate schreef:Gisteren net een vw met bevroren carterventialtie gerepareerd. Ook het oliefilter was bevroren en daarom bouwde hij geen oliedruk op. Olielampje beef na het starten gewoon branden. Door veel korte ritjes komt er condens in de olie wat vervolgens niet weer verdampt en vervolgens bevriest bij een flinke nachtvorst.

Er worden elke winter weer heel wat VW's stukgereden hierdoor.

Bij Volvo
wat bedoel je juist met bij volvo :)

alvast bedankt

grtz jony