Pagina 1 van 1

Startproblemen foutcode P0091

Geplaatst: 26.12.2010 - 20:34
door mawi
Ik had reeds enige tijd last van soms moeilijk starten. De motor draaide wel rond maar sloeg niet aan. Na diverse keren starten sloeg deze uiteindelijk wel aan waarbij het dan weer voor een bepaalde tijd weer even goed ging.

Samen met deze problemen ging dan ook de MIL aan, en met een ODB unit kwam ik op de foutcode P0091.
Dit is terug de vinden in V.A.D.I.S als fout " Regeleenheid brandstofpomp, signaal te laag" . Omdat uiteindelijk de auto helemaal niet meer wilde starten ben in samen met V.A.D.I.S en internet tot de conclusie gekomen dat het de regeleenheid moest zijn.

Er schijnt een modificatie te zijn waarbij de regeleenheid van onder de auto vanwege vochtproblemen, naar binnen de auto onder de achterbank verplaats dient te worden. Omdat mijn regeleenheid nog steeds ONDER de auto zat heb ik deze er onder uit gehaald, en opengemaakt. Inderdaad was er een ernstige mate van oxidatie vanwege een lekkage in de rubber afdichting. Deze oxidatie (zie foto's) had tot gevolg dat de SMD's en printsporen sluiting maakte, met als gevolg dat de regeleenheid niet meer functioneerde.
Gelukkig kon ik mijn unit nog redden, en met een tandenborstel en wat alcohol de oxidatie weggepoetst. Ook met een silicone kit de "lekkage"afgedicht.

Uiteindelijk wil ik bij de volvo garage navragen of ik in aanmerking kom voor deze fabrieks modificatie. Omdat ik de regeleenheid in de auto wil hebben. Deze modificatie is erg simpel uit te voeren. Onder de achterbank komt er een split kabel tussen een stekker waar de regeleenheid op aangesloten kan worden. Op de stekker onder de auto waar de regeleenheid voorheen zat komt een eindplug met wat doorverbindingen.

Dus iedereen met startproblemen..... check eerst de regeleenheid.

Geplaatst: 26.12.2010 - 22:41
door Msuidgeest
Electronica ...

Het is mooi maar blijft gevoelig voor invloeden van buitenaf.

Geplaatst: 27.12.2010 - 11:18
door mawi
Even een foto van de locatie van de regeleenheid. Deze zit bij het rechterachterwiel.

Geplaatst: 27.12.2010 - 16:49
door mawi
Zojuist bij de Volvo dealer geweest, en dit is inderdaad een fabrieks-modificatie welke ze tot 2030 mogen uitvoeren. Dus indien je een S-V40/V50 of ander type hebt waar de regeleenheid nog onder de auto zit , en je hebt geen schrijven gehad voor deze modificatie, dan kan je dit alsnog laten uitvoeren.

Dit is een belangrijke modificatie. De kans bestaat dat de brandstoftoevoer stopt door een defecte regeleenheid, hierdoor krijgt de motor geen brandstof en slaat dan af. Dat zal je maar gebeuren als je bijvoorbeeld in aan het halen bent, of halverwege een spoorwegovergang...

Modificatie duurt ongeveer 30-45 minuten.

Geplaatst: 27.12.2010 - 17:33
door Thamar
Enig idee welke motoren en bouwjaren dit betreft?

Geplaatst: 27.12.2010 - 18:28
door mawi
Neen geen idee. Ik heb zelf de 2.4 uit 2005. In V.A.D.I.S geeft men ook aan dat deze modificatie voor de S/V-40 ook van toepassing is. Verder heb ik nog niet gekeken.

Heb geen idee vanaf welk jaar deze regeleenheid standaard IN de auto direct vanaf fabriek is gekomen. De brandstofpomp-regeleenheid is voor zover ik kan zien wel bijna een standaard unit voor alle type motoren (bv 1.8-2.0-2,4-turbo etc), en brandstoffen (sommige hebben een ordinair relais). Dus alleen voor de 5 cyl modellen, zie post hieronder . Vraag is dus of deze in of onder de auto zit.

Omdat ik dus een duidelijk geconstateerd gevolg van vocht problemen in combinatie met de erkende modificatie heb meegemaakt, lijkt me dat dit een gewenste check. En een terugroepactie kan je toch missen, zoals in mijn geval. Kan ook zijn dat Volvo deze modificatie alleen uitvoert als er problemen gemeld worden....... Op een engelse volvo site las ik dat deze modificatie rond de 250 euro moest kosten...

Geplaatst: 27.12.2010 - 21:30
door mawi
Ik heb de onderstaande informatie gevonden (uitgestuurd in 2008):

STOCKHOLM, Sweden (AP) -- Ford-owned Volvo Cars said Saturday it was recalling 82,000 cars because of a rust problem that could lead to the vehicle's engine stalling.

The recall concerns the car-maker's S40 and V50 models, made between 2004 and 2006, with five-cylinder petrol engines.

Volvo Cars spokeswoman Maria Bohlin said recalls were being made in the company's "corrosion markets," meaning countries where the climate is such that the cars are exposed to more rust-speeding factors such as rain, or road salt.

"In the worst case, the car can stall," she said.

In warmer and dryer countries, the cars have instead been provided with an extended guarantee.
Most of the cars had been sold in the United States, Sweden and Germany, she said.
Bohlin said the problem was located in the fuel pump electronic module, which controls the gas flow to the engine, she said.

"(It) is located in a way that it can be exposed to rainwater and roadsalt, which increases the risk of corrosion."

She declined to comment on how much the recall would cost the company.

Ford Motor Co. (F, Fortune 500) bought Volvo Cars in 1999 for about US$6.45 billion (euro4.34 billion). To top of page

It affects S40's built from chassis 000001-168553, and V50's 000001-169722.

REOCCURRING, LONG-TERM EXPOSURE TO CERTAIN ENVIRONMENTAL CONDITIONS SUCH AS SALTY-WET CONDITIONS, IT IS POSSIBLE FOR THE PUMP ELECTRONIC MODULE (PEM) TO BECOME CORRODED INTERNALLY. THIS CAN CAUSE A FAULTY SIGNAL TO THE FUEL PUMP, RESULTING IN LOW OR NO FUEL PRESSURE TO THE ENGINE.

Consequence:
IF THIS OCCURS, THE CHECK ENGINE LIGHT MAY ILLUMINATE. IN SOME CASES, THE VEHICLE MAY FAIL TO START OR MAY STALL, INCREASING THE RISK OF A CRASH.

Dus voor de onderstaande auto's ;

VOLVO/S40/2004-2006
VOLVO/V50/2004-2006