Startproblemen foutcode P0091
Geplaatst: 26.12.2010 - 20:34
Ik had reeds enige tijd last van soms moeilijk starten. De motor draaide wel rond maar sloeg niet aan. Na diverse keren starten sloeg deze uiteindelijk wel aan waarbij het dan weer voor een bepaalde tijd weer even goed ging.
Samen met deze problemen ging dan ook de MIL aan, en met een ODB unit kwam ik op de foutcode P0091.
Dit is terug de vinden in V.A.D.I.S als fout " Regeleenheid brandstofpomp, signaal te laag" . Omdat uiteindelijk de auto helemaal niet meer wilde starten ben in samen met V.A.D.I.S en internet tot de conclusie gekomen dat het de regeleenheid moest zijn.
Er schijnt een modificatie te zijn waarbij de regeleenheid van onder de auto vanwege vochtproblemen, naar binnen de auto onder de achterbank verplaats dient te worden. Omdat mijn regeleenheid nog steeds ONDER de auto zat heb ik deze er onder uit gehaald, en opengemaakt. Inderdaad was er een ernstige mate van oxidatie vanwege een lekkage in de rubber afdichting. Deze oxidatie (zie foto's) had tot gevolg dat de SMD's en printsporen sluiting maakte, met als gevolg dat de regeleenheid niet meer functioneerde.
Gelukkig kon ik mijn unit nog redden, en met een tandenborstel en wat alcohol de oxidatie weggepoetst. Ook met een silicone kit de "lekkage"afgedicht.
Uiteindelijk wil ik bij de volvo garage navragen of ik in aanmerking kom voor deze fabrieks modificatie. Omdat ik de regeleenheid in de auto wil hebben. Deze modificatie is erg simpel uit te voeren. Onder de achterbank komt er een split kabel tussen een stekker waar de regeleenheid op aangesloten kan worden. Op de stekker onder de auto waar de regeleenheid voorheen zat komt een eindplug met wat doorverbindingen.
Dus iedereen met startproblemen..... check eerst de regeleenheid.
Samen met deze problemen ging dan ook de MIL aan, en met een ODB unit kwam ik op de foutcode P0091.
Dit is terug de vinden in V.A.D.I.S als fout " Regeleenheid brandstofpomp, signaal te laag" . Omdat uiteindelijk de auto helemaal niet meer wilde starten ben in samen met V.A.D.I.S en internet tot de conclusie gekomen dat het de regeleenheid moest zijn.
Er schijnt een modificatie te zijn waarbij de regeleenheid van onder de auto vanwege vochtproblemen, naar binnen de auto onder de achterbank verplaats dient te worden. Omdat mijn regeleenheid nog steeds ONDER de auto zat heb ik deze er onder uit gehaald, en opengemaakt. Inderdaad was er een ernstige mate van oxidatie vanwege een lekkage in de rubber afdichting. Deze oxidatie (zie foto's) had tot gevolg dat de SMD's en printsporen sluiting maakte, met als gevolg dat de regeleenheid niet meer functioneerde.
Gelukkig kon ik mijn unit nog redden, en met een tandenborstel en wat alcohol de oxidatie weggepoetst. Ook met een silicone kit de "lekkage"afgedicht.
Uiteindelijk wil ik bij de volvo garage navragen of ik in aanmerking kom voor deze fabrieks modificatie. Omdat ik de regeleenheid in de auto wil hebben. Deze modificatie is erg simpel uit te voeren. Onder de achterbank komt er een split kabel tussen een stekker waar de regeleenheid op aangesloten kan worden. Op de stekker onder de auto waar de regeleenheid voorheen zat komt een eindplug met wat doorverbindingen.
Dus iedereen met startproblemen..... check eerst de regeleenheid.