Revisie gasverdeler
Geplaatst: 26.12.2010 - 23:35
De laatste tijd reed mijn bi-fuel een beetje stoterig. Waarschijnlijk loopt de zuiger van de gasverdeler af en toe weer stroef en/of is verdeler vies van binnen. Kortom tijd voor een revisie.
Alex heeft een keer een mooie topic geschreven http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9050 en die wil ik graag aanvullen met mijn ervaringen. Overigens de aller eerste keer heb ik de gasverdeler laten schoonmaken door Kees van verdampere. Hij heeft me haar fijn laten zien hoe dat in zijn werk gaat, zodat ik dat nu ook zelf heb kunnen doen. Het is op zich niet moeilijk, maar je moet een paar dingen in de gaten houden.
Als eerste bestel je een revisie setje bij een bekend iemand
Daarna maak je de min pool los van de accu.
Vervolgens haal je de ventilator met bekabeling los.

Nu zoek je een mooi stukje houten triplexplaat om beschadiging aan de radiator te voorkomen.

De gas verdeler zit helemaal onderin en je komt er erg moeilijk bij. Waarom die daar zit? geen idee. Wellicht heeft het met veiligheid te maken (voldoende ventilatie bij lekkage)

Aan de gasverdeler zit een beugel die met 2 moeren aan het inlaatspruitstuk vast zit. Zaak is om eerst de 2 moeren los te draaien, alvorens de slangen los te halen. Dit is een lastig klusje. Met een steeksleutel krijg je maar moeilijk de slag gemaakt. Een ringsleutel met ratel is een echter aanrader!

Nu kun je aan de slag met het loshalen van de slangen. Let op de cilinder nummering op de slangen.


Hieronder de gasverdeler gedemonteerd. Gebruik het wondermiddel "remreiniger" voor het verwijderen van vuilaanslag.


Verwijder de stappen motor. Doet dit rustig, want anders springt de veer eruit. Aan de stappen motor zit een kunststof zuiger. De zuiger gaat op en neer in een kunststof bus met v-vormige gleuven in de cilinder. De op en neer gaande zuiger zorgt voor de hoeveelheid gasdoorvoer door de v-groeven af te knijpen.


Nu komt het lastigste van de hele klus :shock: De kunststof cilinder (bus) moet eruit. Ik heb het geheel doordrengt met kruipolie alvorens de cilinder te verwijderen. Dit doe je als volgt. Neem een imbussleutel die mooi past in het gat dat net onder het kogeltje in de cilinder zit. Wind er een flink doek omheen om beschadigingen bij uitschieten te voorkomen.


Met een flinke tang kun je de cilinder (bus) eruit trekken. Bij mij ging het extra stroef, omdat de o-ringen proberen te rullen of te snijden in het aluminium huis.
Wat was ik blij dat dat k@#$% ding los kwam :onfire:

Vervolgens draai je het huis om en kun je de onderkant loshalen.

Gebruik remreiniger en perslucht om alle onderdelen goed schoon te maken en te blazen. Ik heb zelf een fietsenpomp gebruikt (waar vaders wel niet goed voor zijn. hehe)

Met een voeler maatje kun je de V-groeven voorzichtig en grondig schoonmaken. Hier zit vaak het deel van het probleem van onregelmatig lopen.
Vervolgens de nieuwe o-ringen monteren en de cilinder terug plaatsen.

Let goed op de plaats van het kogeltje. In de het huis zit ook nog een aluminium ring. Deze niet vergeten.

Als laatste kun je het zeefje nog even schoonmaken dat in de haakste koppeling met de aanvoerslang zit.


Voila het eindresultaat hieronder.

Nu nog alles terug bouwen.
succes!
Alex heeft een keer een mooie topic geschreven http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9050 en die wil ik graag aanvullen met mijn ervaringen. Overigens de aller eerste keer heb ik de gasverdeler laten schoonmaken door Kees van verdampere. Hij heeft me haar fijn laten zien hoe dat in zijn werk gaat, zodat ik dat nu ook zelf heb kunnen doen. Het is op zich niet moeilijk, maar je moet een paar dingen in de gaten houden.
Als eerste bestel je een revisie setje bij een bekend iemand

Daarna maak je de min pool los van de accu.
Vervolgens haal je de ventilator met bekabeling los.

Nu zoek je een mooi stukje houten triplexplaat om beschadiging aan de radiator te voorkomen.

De gas verdeler zit helemaal onderin en je komt er erg moeilijk bij. Waarom die daar zit? geen idee. Wellicht heeft het met veiligheid te maken (voldoende ventilatie bij lekkage)

Aan de gasverdeler zit een beugel die met 2 moeren aan het inlaatspruitstuk vast zit. Zaak is om eerst de 2 moeren los te draaien, alvorens de slangen los te halen. Dit is een lastig klusje. Met een steeksleutel krijg je maar moeilijk de slag gemaakt. Een ringsleutel met ratel is een echter aanrader!

Nu kun je aan de slag met het loshalen van de slangen. Let op de cilinder nummering op de slangen.


Hieronder de gasverdeler gedemonteerd. Gebruik het wondermiddel "remreiniger" voor het verwijderen van vuilaanslag.


Verwijder de stappen motor. Doet dit rustig, want anders springt de veer eruit. Aan de stappen motor zit een kunststof zuiger. De zuiger gaat op en neer in een kunststof bus met v-vormige gleuven in de cilinder. De op en neer gaande zuiger zorgt voor de hoeveelheid gasdoorvoer door de v-groeven af te knijpen.


Nu komt het lastigste van de hele klus :shock: De kunststof cilinder (bus) moet eruit. Ik heb het geheel doordrengt met kruipolie alvorens de cilinder te verwijderen. Dit doe je als volgt. Neem een imbussleutel die mooi past in het gat dat net onder het kogeltje in de cilinder zit. Wind er een flink doek omheen om beschadigingen bij uitschieten te voorkomen.


Met een flinke tang kun je de cilinder (bus) eruit trekken. Bij mij ging het extra stroef, omdat de o-ringen proberen te rullen of te snijden in het aluminium huis.
Wat was ik blij dat dat k@#$% ding los kwam :onfire:

Vervolgens draai je het huis om en kun je de onderkant loshalen.

Gebruik remreiniger en perslucht om alle onderdelen goed schoon te maken en te blazen. Ik heb zelf een fietsenpomp gebruikt (waar vaders wel niet goed voor zijn. hehe)

Met een voeler maatje kun je de V-groeven voorzichtig en grondig schoonmaken. Hier zit vaak het deel van het probleem van onregelmatig lopen.
Vervolgens de nieuwe o-ringen monteren en de cilinder terug plaatsen.

Let goed op de plaats van het kogeltje. In de het huis zit ook nog een aluminium ring. Deze niet vergeten.

Als laatste kun je het zeefje nog even schoonmaken dat in de haakste koppeling met de aanvoerslang zit.


Voila het eindresultaat hieronder.

Nu nog alles terug bouwen.
succes!