Pagina 1 van 1
motor wordt slecht warm
Geplaatst: 27.12.2010 - 00:49
door Ardy
Ik heb een V 70 D5 uit 2002.
Bij temperaturen onder het vriespunt wordt de motor slecht warm en werkt de kachel nauwelijks. Boven 0 is er niets aan de hand.
Weet iemand waar dit aan kan liggen ?
Geplaatst: 27.12.2010 - 13:45
door Auk
Mods mode.
Topic verplaatst naar juiste rubriek
Geplaatst: 27.12.2010 - 14:01
door abbabak1
Yep, hoog rendementmotor. Ik heb de radiator eerst 30% afgesloten met flexibel isolatiemateriaal. Had geen nut, nu 100% en dat werkt.
Overigens nog geen lange snelle rijkswegritten gedaan.
Voorheen bij -5--10C bij warme motor(standkachel) in 5 km weer koud en onaangenaam.
Geplaatst: 27.12.2010 - 15:40
door Oceanracer
Twee oplossingen:
1. Controleer de thermostaat op de juiste werking. Na verloop van jaren gaan ze gewoon vastzitten.
2. Als de thermostaat goed is, plaats dan bij koude iets van karton o.i.d. achter de grill.
Geplaatst: 27.12.2010 - 16:03
door abbabak1
Yep, in januari naar de garage voor wat checks,vloeistoffen vervangen en beurt...
Dan komt de thermostaat bij mij ook aan de beurt.
Overigens is het koud worden bij licht bergaf, als je dan rustig rijdt en niet inhaalt red de motor het niet. De thermostaat werkt maar ik kan me voorstellen dat ie door wat vuil niet volledig afsluit....
Ik kijk dan gelijk even of er een alternatief zou zijn want ze zijn nogal prijzig...
Geplaatst: 27.12.2010 - 18:42
door Gast
abbabak1 schreef:Ik kijk dan gelijk even of er een alternatief zou zijn want ze zijn nogal prijzig...
Laat het hier dan ook even weten welk thermostaat er in past.
Geplaatst: 27.12.2010 - 19:40
door toppertje
Oceanracer schreef:
2. Als de thermostaat goed is, plaats dan bij koude iets van karton o.i.d. achter de grill.
zoiets heb ik ook al eens geprobeerd,maar dat gaat niet zo
eenvoudig.
wil je het netjes doen,dan moet de bumper los.
Geplaatst: 27.12.2010 - 19:54
door Quota
Hmm bij mij werd de auto vandaag al vrij snel warm (na +/- 3,5 km) en bleef de warmte goed vasthouden, ook tijdens de file op de snelweg e.d. Indicator bleef mooi in het midden staan...
Re: motor wordt slecht warm
Geplaatst: 27.12.2010 - 20:15
door black smoke
Ardy schreef:Ik heb een V 70 D5 uit 2002.
Bij temperaturen onder het vriespunt wordt de motor slecht warm en werkt de kachel nauwelijks. Boven 0 is er niets aan de hand.
Weet iemand waar dit aan kan liggen ?
wat bedoel je met slecht warm ? starten en dan enkel bebouwde kom/
80 km wegen/ of autobaan ? met temps onder nul zal je motor minder snel warm zijn ! en als dat ook nog gepaard gaat met laag-toerige stukken, duurt 't des te langer !
Geplaatst: 28.12.2010 - 07:40
door P.Mallegrom
Ik heb onlangs een nieuwe thermostaat gekregen in mijn S60 D5 uit 2003. Nog steeds wordt de motor echter pas na zo'n 15 KM (met 0 graden buitentemperatuur) a 20 KM (bij temperaturen lager dan 0 graden) echt warm.
Geplaatst: 28.12.2010 - 08:12
door toppertje
P.Mallegrom schreef:Ik heb onlangs een nieuwe thermostaat gekregen in mijn S60 D5 uit 2003. Nog steeds wordt de motor echter pas na zo'n 15 KM (met 0 graden buitentemperatuur) a 20 KM (bij temperaturen lager dan 0 graden) echt warm.
dit is niet ongewoon,ik had bij mijn D5 hetzelfde.
ga je s,morgens gelijk de auto(snel)weg op,en je rijd niet te veel
in toeren(omdat de motor nog koud is) dan duurt het een
eeuwigheid voordat de motor lekker warm is.
mijn ervaring is wel,dat als de eerste km door de bebouwde kom
gaan(regelmatig optrekken/stoppen)de motor sneller
op temp. kwam.
dan is mijn huidige 2.5d met hulpverwarming een uitkomst.
Geplaatst: 28.12.2010 - 08:15
door Mrlten
Wat verstaan jullie onder echt warm? Als de meter in het dashboard in het midden staat, betekend het nog niet dat de olie al zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt. Wat ik merk is dat wanneer ik achter een vrachtwagen ga hangen de eerste kilometers, de temperatuur erg langzaam omhoog gaat (richting midden dus). En wanneer ik gewoon 120 ga rijden dan is de auto veel sneller warm.
Geplaatst: 28.12.2010 - 12:30
door Zescilinder
Daarom werkt warmdraaien ook niet, duurt het een eeuwigheid voor er wat gebeurd. Maar tijdens het rijden heeft je radiateur ook te maken met windchill. Hebben wij mensen ook als het hard waait.
Klein stukje afdekken werkt. Mijn Amazon uit '62 had daar een echt rolgordijntje zitten en dan ook nog eens van binnenuit te bedienen. Bij koude motor trik ik 'm helemaal dicht en dat scheelde behoorlijk.
Geplaatst: 28.12.2010 - 12:44
door 945i
Windchill merken alleen mensen, geen objecten.
Iets voor de radiateur helpt natuurlijk wel, de wind is gewoon erg koud.
Als het goed is gaat de thermostaat pas open als de temperatuur bereikt is, dus het blok zelf zou in alle gevallen gewoon naar zo om en de nabij 90'c (KVS), moeten komen.
Geplaatst: 28.12.2010 - 12:48
door Zescilinder
Misschien 's kijken bij scandinavische topics? Wij denken dat het hier koud is maar daar is het ECHT koud.
Geplaatst: 28.12.2010 - 12:49
door Oceanracer
Je kunt ook wat later doorschakelen. Dus op een 80-weg niet doorschakelen naar 5 maar in 4 blijven zitten. Gaat je motor echt niet van kapot, maar komt wel eerder op temperatuur.