Pagina 1 van 4
V70 2.4D 131 pk genoeg ?
Geplaatst: 28.12.2010 - 22:38
door ex vw-er
Hallo,
Na 5 jaar de classic 2.5 10v te hebben gereden is het nu tijd om te dieselen.
Ik heb er één op het oog een V70 2.4D met 131 pk uit 2005.
Dit zijn volgens mij de geknepen motoren. Maar met een andere chip kannie wel 160 pk leveren.
Wat is verstandig ? Zo laten of chippen ?
Of aan een D5 (163/185 pk) gaan denken.
En zijn deze net zo sterk als de D5 motoren ?
Graag hoor ik tips en trucs voor wat betreft dit type motor.
Alvast bedankt.
gr. Gijs
Geplaatst: 28.12.2010 - 22:42
door atbob
't is dezelfde motor, alleen ander motor management. Chippen is dus prima optie.
Of het verstandig is: minder vermogen belast de motor minder, maar er zijn meer zaken die van invloed zijn op de levensduur (zoals goed onderhoud, rustig met de rechtervoet etc).
Kortom: valt wat te zeggen voor chippen. Maar als je het nu niet mist zou ik er niet te snel iets aan veranderen.
Mvg,
Bob
Geplaatst: 28.12.2010 - 22:46
door Oceanracer
Je maakt je zorgen omdat je van 140 naar 131 pk "terug gaat"? Ik zou zeggen, ga eerst eens een stukje rijden met die diesel voor dat je hier gelijk over tuning begint.
Geplaatst: 28.12.2010 - 22:51
door Gast
Weet je zeker dat het een 131 PK is, die zijn volgens mij niet zoveel geleverd in NL.
Heb je een link naar de advertentie?
Geplaatst: 28.12.2010 - 22:51
door Quota
Ik ben van mening (heb er zelf ook mee gereden) dat de 131 pk diesel prima te vergelijken is met de 2.5D met 140 pk uit de oude serie. Het is verreweg de mooist lopende variant van het D5 blok. Ik zou sowieso weg blijven van de 185 pk variant, levert weinig extra's op in rijbeleving (maar dat is persoonlijk), maar loopt veel rauwer en is storingsgevoeliger.
Maar zoals Oceanracer al aangaf, ga er eerst maar eens mee rijden...
Geplaatst: 29.12.2010 - 08:46
door V70/2.4D/2003
Zie mijn onderschrift, ik rol in een dergelijke voiture en naar volle tevredenheid en zonder de behoefte aan meer vermogen en/of koppel. Zelfs met 1500 kg caravan achter de V70 is de auto sterk zat om hem op de snelweg op 100 km/h te zetten en dan heb je nog power zat om met volstrekt illegale snelheden op links mee te gaan rijden.
Opkrikken kan altijd nog maar is absoluut niet nodig. En als je hem niet laat chippen heb je een blok voor de eeuwigheid

Geplaatst: 29.12.2010 - 08:58
door Msuidgeest
Er is inderdaad een groot verschil tussen 140 pk benzine (220 nm-koppel) en een 131 pk diesel met 300 nm-koppel.
Het verschil zit vooral in de souplesse zonder je suf te schakelen om iemand vlot te passeren.
Geplaatst: 29.12.2010 - 10:01
door VolvoRob
Hoger koppel bij lagere toeren zal sowieso wennen zijn. De vergelijking waar je om vraagt is niet eenvoudig, omdat voor beide motortypes veel voordelen te bedenken zijn. Ik rijd zelf een D5, naar volle tevredenheid. Echter, je zult net zoveel positieve reacties vinden van 2.4D rijders. Het ligt er vooral aan hoe je rijstijl is. ALs je een rustige rijder bent, heb je dat chippen helemaal niet nodig!! Ben trouwens geen voorstander van chippen.
Geplaatst: 29.12.2010 - 10:06
door Snellebaksteen
Ik heb sinds 3 weken een D5 163pk en heb voor ik deze kocht proefgereden in een 130pk variant en ik moet zeggen dat deze erg fijn en krachtig aanvoelde. Dat ik toch voor een andere auto gekozen heb heeft te maken met het feit dat de koppeling van de 130pk wagen versleten was.
Bluekens in Breda heeft deze mooie 130pk uit 2003 te koop, de koppeling is net (nu wel) vers, distributie ook, KM stand is wel wat hoger (330k) maar aan de auto zie je het absoluut niet terug. Krasvrij van buiten en keurig van binnen.
Geplaatst: 29.12.2010 - 10:32
door Rippie V70
Over chippen is hier al genoeg geschreven. Ik heb ook een originele 130PK 2.4D, en naar volle tevredenheid.
Volgens de kenners is het blok precies gelijk aan de 163pk versie, maar dan softwarematig teruggetuned. Dat is dus gunstig voor de slijtage.
Verbruik is OK, en traag is deze versie absoluut niet.
Als je dan toch zou willen tunen, ga dan niet naar de 198pk en 435nm. Daar houdt de 5bak, icm met de koppeling en dual-mass vliegwiel helemaal niet van (dank je edraket) en dat zijn peperdure reparaties.
Geplaatst: 29.12.2010 - 11:18
door Quota
AlexV70 schreef:Weet je zeker dat het een 131 PK is, die zijn volgens mij niet zoveel geleverd in NL.
Heb je een link naar de advertentie?
Zo, daar vergis je je behoorlijk denk ik, ik heb er anders heel wat gezien tijdens mijn zoektocht naar de nieuwe auto. Er zijn weinig handelaren die het juiste vermogen opgeven, kan iets met het verwarrende typering beleid van Volvo te maken hebben. Maar zodra een V70N diesel een leeggewicht van 1522 kg heeft is het een 96KW 2.4D.
Er staat er bij Milano ook een te koop en Hennekens in Nijmegen heeft een MY07 staan met weinig km's (daar heb ik in gereden) zitten twee lelijke parkeerschades op (die verholpen worden) en een kapot mistlicht voor. Verder een nette auto.
Maar ga eerst maar eens rijden, ben benieuwd naar wat je er van vindt.
Geplaatst: 29.12.2010 - 13:10
door Thijs
Bij Milano zie ik geen 2.4D staan...
Geplaatst: 29.12.2010 - 13:56
door diesel01
Wij hebben een 126pk S60 gehad.
Doordat het een 5cylinder betreft heb je een behoorlijk smeuig blok die mooi vlot in de toeren klimt.
Ik kan nu het verschil maken (zie onderschrift) met de D5 die bij gas geven even de rug los schut om daarna als een waanzinnige te gaan versnellen.
Dit alles zie je terug in het brandstof verbruik, met de S60 5L/100km en de V70 7.8L/100km.
Ik heb iig nooit een te kort gehad aan vermogen in de S60.
Re: V70 2.4D 131 pk genoeg ?
Geplaatst: 29.12.2010 - 20:32
door black smoke
ex vw-er schreef:Hallo,
Na 5 jaar de classic 2.5 10v te hebben gereden is het nu tijd om te dieselen.
Ik heb er één op het oog een V70 2.4D met 131 pk uit 2005.
Dit zijn volgens mij de geknepen motoren. Maar met een andere chip kannie wel 160 pk leveren.
Wat is verstandig ? Zo laten of chippen ?
Of aan een D5 (163/185 pk) gaan denken.
En zijn deze net zo sterk als de D5 motoren ?
Graag hoor ik tips en trucs voor wat betreft dit type motor.
Alvast bedankt.
gr. Gijs
heb je al proefgereden ?
en als je twijfelt, gewoon ook in 'n 163/185 pk variant gaan rijden,
en kijken wat je het best bevalt !
heb zelf de 163 pk motor ! maar 'n vriend van me heeft 'n S60
131 pk, ook daar meerdere malen mee gereden.
ook die loopt prachtig ! en tuurlijk hebben die andere wat meer vermogen ! maar hoe belangrijk vind je 't ?
en of je nu 'n 126/131/163 of 185 pk wil ! belangrijk is, dat tie aantoonbaar goed onderhoud gehad heeft !!
en de een gaat echt niet vaker stuk dan de ander !
in basis zijn ze alle goed
en over verbruik ouwehoeren is ook 'n gebed zonder eind !!
als alles technisch in orde is, ligt 't enkel aan 't gewicht van je rechter voet !
dus lekker flink stuk gaan (proefrijden ? ) zet e.v.t. radio uit
(hoor evt alle bij-geluiden) onderhoud checken, en bevalt tie goed !
alleen nog prijs omlaag l*llen cq inruilprijs omhoog
en genieten maar ! \:D/

Geplaatst: 29.12.2010 - 23:37
door MdV-V70
Mijn vorige V70 was een 131pk diesel met een 5-baks Geartronic. Nu ben ik een rustige rijder en een tekort aan vermogen miste ik niet echt, tenzij ik moest inhalen. Dan duurde het even. Wat me wel stoorde was de (te) korte eindoverbrenging van de 5-bak. In de hoogste versnelling sloeg de toerenteller verder uit dan de snelheidsmeter en had ik altijd het gevoel dat ik nog een keer moest overschakelen. Als dat je niet stoort heb je aan deze versie een prima langloper. Succes met je keuze.
Geplaatst: 30.12.2010 - 09:43
door Quota
Nog een ander tipje, luister ook goed naar de lopende motor buiten de auto... Speling op de tuimelaars e.d. hoor je niet als je in de auto zit, maar zijn wel erg kostbare reparaties die je niet wilt hebben.
Geplaatst: 30.12.2010 - 09:59
door BlackcurrantV70
Toen ik op zoek was naar een V70 heb ik eerst met mijn schoonvader zijn XC70 gereden (model 2004, D5 163PK), daarna met een V70 van 2005 met 130pk en tenslotte met een V70 van 2006 met 163PK.
Volgens mijn mening is de 130 pk voldoende als je geen stoplichtsprintjes wil en snel inhalen, de motor is rustiger dan een 163pk van 2004.
De 163pk vanaf 2006 is een heel andere motor, is veel minder aggressief i.v.m. de 163pk van 2004, de 2006 is smeuiger en niet zo brutaal.
Als je een 163pk wil, en het budget laat het toe zou ik voor een model vanaf 2006 gaan. Aandachtspuntje van deze motot is de wervelklep, de erste uitvoering is nogal kwetsbaar, ik heb nu 2 jaar de 2e versie van wervelklep en die is nog steeds perfect.
Geplaatst: 30.12.2010 - 10:53
door Rippie V70
Mijn vorige V70 was een 131pk diesel met een 5-baks Geartronic. Nu ben ik een rustige rijder en een tekort aan vermogen miste ik niet echt, tenzij ik moest inhalen. Dan duurde het even. Wat me wel stoorde was de (te) korte eindoverbrenging van de 5-bak. In de hoogste versnelling sloeg de toerenteller verder uit dan de snelheidsmeter en had ik altijd het gevoel dat ik nog een keer moest overschakelen. Als dat je niet stoort heb je aan deze versie een prima langloper. Succes met je keuze.
Volgens mij is de 5v handbak gelijk aan de 163PK, dus daar zit geen verschil in. De GT weet ik niet, maar de handbak maakt een kleine 2500 rpm bij 120km/h in de 5
Geplaatst: 30.12.2010 - 13:35
door Thijs
Speling op de tuimelaars
??
Heb zo het vermoeden dat die al in 1980 verdreven waren??
Evenzogoed, buiten en beter nog met de kap open luisteren is zeker niet onverstandig!
Geplaatst: 30.12.2010 - 14:08
door Quota
Tarman T schreef:Speling op de tuimelaars
??
Heb zo het vermoeden dat die al in 1980 verdreven waren??
Evenzogoed, buiten en beter nog met de kap open luisteren is zeker niet onverstandig!
Ik heb me laten vertellen door een volvo monteur met 15 jaar ervaring dat de D5 zelfstellende kleppen heeft en dat die bedient worden door een soort tuimelaars. Als ik lieg, dan is het vanuit onwetendheid/vertrouwen mijnerzijds.