Pagina 1 van 1
Hoe zit het nu daadwerkelijk met de specs
Geplaatst: 29.12.2010 - 14:48
door RicoK
Ik hoop dat de c.q. mijn onduidelijkheid wordt weggenomen.
Ik berijd naar volle tevredenheid, zowel qua prestaties (als qua bijbehorend verbruik) een S60 2.4 170 Pk uit 2001. Ik heb voor de aankoop als eerste een proefrit gemaakt in 140 pk variant, die ik al zeer prettig vond, maar de tweede proefrit in de 170 pk variant was toch heel wat anders

. Het is een toerenmotor, maar wat klinkt dat lekker!
Op papier zijn de specs van mijn 2.4 170: 0-100 km/u in 8,7 sec en een topsnelheid van ......... (?). Welnu, juist daar is de onduidelijkheid.
Zowel de 140 pk als de 170 pk hebben op (Volvo-)papier dezelfde topsnelheid van 210 km/u. Hard zat overigens, want ik rijd het niet dagelijks..... Maar, hoe kan het dat een 30 pk sterkere motor een even hoge top heeft als de 140 pk variant. Ik heb ooit ergens gelezen dat de top van de 170 pk versie 225 km/u bedraagt. Nogmaals, ik heb de top (nog) nooit gereden, maar 225 vind ik rijkelijk hoog klinken. Daarentegen klinkt 210 mij ook weer als niet kloppend in de oren.
Wie kan duidelijkheid scheppen?
Geplaatst: 29.12.2010 - 16:19
door aertssenhjc
ze zijn beide begrensd op 210... De 140 PK versie kan zelfs nog iets harder.
Als je de begrenzer eraf haalt, kan de 170 zelfs 230 halen, maar dit is niet goed voor de motor en andere onderdelen.
m.a.w. de begrenste top heeft niets te maken met evt daadwerkelijke topsnelheid.
Die van mij kan op papier 250. Maar met moeite denk ik ook wel de 270 halen...of het goed is is vraag 2 natuurlijk.
Mijn top die ik ooit gereden heb was 240km/h, en ik had nog een beetje over.
Geplaatst: 29.12.2010 - 17:46
door EVV
Mijn S60 rijdt bij 210 ongeveer 4100 rpm, dus zit nog lang niet aan z'n maximum kwa pks. 210 is zonder probleem te halen, de automaat schakelt dan pas naar 5 bij volgas

Er moet nog wel meer in zitten, maar verder dan 220 ben ik nog niet geweest, maar toeren had ik nog genoeg over.
Geplaatst: 29.12.2010 - 18:12
door RicoK
Dus van een begrenzer lijkt geen sprake te zijn.
Zo heb ik op een (naar ik hoop verlaten stuk snelweg....) ook al eens de 200 km/u gehaald waarbij ik ook nog over scheen te hebben.
Geplaatst: 30.12.2010 - 20:31
door DawnBlueED
De pret van het extra vermogen zit hem denk ik vooral in de betere acceleratie.
Voor een flinke stijging van de topsnelheid heb je heel veel extra vermogen nodig. De luchtweerstand neemt immers toe met het kwadraat van de snelheid.
Voor een theoretische top van 300 km/h met een S60 zou je meer dan 400 pk nodig hebben.
Een aantal van de modellen is ook begrenst, b.v. mijn MY 2005 D5 op 220 km/h.
En als de motor niet begrenst is moeten de overbrengingen precies zo uitkomen dat de top samenvalt met de max output van de motor, zelfs een verschil in profieldiepte van de banden kan al een andere top geven.
Geplaatst: 31.12.2010 - 20:30
door peter d
Mijne is door BSR van 140 naar 188pk omgezet met software.
Op de teller heb ik 220 km/h gehaald en hij liep heel langzaam door. Ik schat dat hij ook 230 zal aantikken.
Maaaaaaar.....heeft iedereen al eens de echte km's op de gps gecontroleerd ?? Ik denk dat het daadwerkelijk wel scheelt. Hoe hoger de snelheid des te meer tellerafwijking.

Geplaatst: 31.12.2010 - 20:34
door RicoK
EVV schreef:Mijn S60 rijdt bij 210 ongeveer 4100 rpm, dus zit nog lang niet aan z'n maximum kwa pks. 210 is zonder probleem te halen, de automaat schakelt dan pas naar 5 bij volgas

Er moet nog wel meer in zitten, maar verder dan 220 ben ik nog niet geweest, maar toeren had ik nog genoeg over.
Huh?!?!? Ik heb het van de week eens bij mijn S60 gechecked. Bij een toerental van 4100 pm rijd ik zo'n 165 km/u. In de 5e versnelling uiteraard.
Hoe kan jouw S60 bij 4100 rpm 210 km/u rijden. Mijn toerenteller gaat dan nog zo'n 2000 rpm door........
Of rij je stiekem diesel....??
Geplaatst: 31.12.2010 - 20:37
door RicoK
peter d schreef:Mijne is door BSR van 140 naar 188pk omgezet met software.
Op de teller heb ik 220 km/h gehaald en hij liep heel langzaam door. Ik schat dat hij ook 230 zal aantikken.
Maaaaaaar.....heeft iedereen al eens de echte km's op de gps gecontroleerd ?? Ik denk dat het daadwerkelijk wel scheelt. Hoe hoger de snelheid des te meer tellerafwijking.

Ik dacht dat chiptuning eigenlijk alleen zin had bij motoren, benzine of diesel, die een turbo hebben. Heb jij eeeuh had jij de 140 pk benzine variant?
Mijn teller heeft een redelijk flinke afwijking. Zodra ik 130 km/u rijd, ziet mijn Tomtom Go 720 dit als zo'n 123 km/u.
NB Heb je door deze aanzienlijke vermogenstoename nog verdere aanpassingen aan de auto moeten doen? Wat is het resultaat op het verbruik in jouw geval?
Geplaatst: 31.12.2010 - 20:51
door EVV
RicoK schreef:EVV schreef:Mijn S60 rijdt bij 210 ongeveer 4100 rpm, dus zit nog lang niet aan z'n maximum kwa pks. 210 is zonder probleem te halen, de automaat schakelt dan pas naar 5 bij volgas

Er moet nog wel meer in zitten, maar verder dan 220 ben ik nog niet geweest, maar toeren had ik nog genoeg over.
Huh?!?!? Ik heb het van de week eens bij mijn S60 gechecked. Bij een toerental van 4100 pm rijd ik zo'n 165 km/u. In de 5e versnelling uiteraard.
Hoe kan jouw S60 bij 4100 rpm 210 km/u rijden. Mijn toerenteller gaat dan nog zo'n 2000 rpm door........
Of rij je stiekem diesel....??
Nee, automaat, die hebben wat langere versnellingen. Bij 120 maakt mijn auto ongeveer 2400 rpm, heerlijk rustig.
Geplaatst: 31.12.2010 - 21:01
door DawnBlueED
peter d schreef:Mijne is door BSR van 140 naar 188pk omgezet met software.
Op de teller heb ik 220 km/h gehaald en hij liep heel langzaam door. Ik schat dat hij ook 230 zal aantikken.
Maaaaaaar.....heeft iedereen al eens de echte km's op de gps gecontroleerd ?? Ik denk dat het daadwerkelijk wel scheelt. Hoe hoger de snelheid des te meer tellerafwijking.

GPS shots hieronder, de teller staat dan richting 220, wat ik uiteraard niet op de km nauwkeurig heb afgelezen. Ik ben heel wantrouwend met deze snelheden, zodra er een ander voertuig in de buurt komt minder ik snelheid.
Voor wie het nog niet gezien heeft hier het filmpje van de run waarop het gps shot is gemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=REFV070pIa4
Geplaatst: 01.01.2011 - 19:49
door peter d
Hoi RicoK,
De 140pk is dezelfde motor als de 170pk versie.
Orgineel 140pk rijdt het ietwat soepeler.
Bij BSR in Vinkeveen hebben ze de software 170pk versie geload. Wat ze doen is de ETM aanpassen ( gasklep wordt elec. wat verder open gezet vertelden ze mij ) tevens is er een ruime veilligheidsmarge en hebben ze er 18pk extra bij gedaan. Het is absoluut geen chiptuning maar puur de software is omgezet.
Ik merk dat hij iets feller is vanaf ca.3100 rmp. hij trekt iets feller. Het is natuurlijk geen turbo, maar mijn volgende wordt wel een 2.5T.( en ook door BSR onderhanden laten nemen :twisted:
Oh ja, ik heb er ook een JR sportluchter in zitten in het orginele luchtfilterhuis. ( inlegfilter ).
Er staan trouwens nog best wat topicsover jouw gestelde vraag.
Tip : kijk even op you tube en zoek op S60 140pk BSR, dan zie je het acceleratieverschil.... succes!
RicoK schreef:peter d schreef:Mijne is door BSR van 140 naar 188pk omgezet met software.
Op de teller heb ik 220 km/h gehaald en hij liep heel langzaam door. Ik schat dat hij ook 230 zal aantikken.
Maaaaaaar.....heeft iedereen al eens de echte km's op de gps gecontroleerd ?? Ik denk dat het daadwerkelijk wel scheelt. Hoe hoger de snelheid des te meer tellerafwijking.

Ik dacht dat chiptuning eigenlijk alleen zin had bij motoren, benzine of diesel, die een turbo hebben. Heb jij eeeuh had jij de 140 pk benzine variant?
Mijn teller heeft een redelijk flinke afwijking. Zodra ik 130 km/u rijd, ziet mijn Tomtom Go 720 dit als zo'n 123 km/u.
NB Heb je door deze aanzienlijke vermogenstoename nog verdere aanpassingen aan de auto moeten doen? Wat is het resultaat op het verbruik in jouw geval?
Geplaatst: 03.01.2011 - 12:50
door EVV
peter d schreef:Hoi RicoK,
De 140pk is dezelfde motor als de 170pk versie.
Orgineel 140pk rijdt het ietwat soepeler.
Bij BSR in Vinkeveen hebben ze de software 170pk versie geload. Wat ze doen is de ETM aanpassen ( gasklep wordt elec. wat verder open gezet vertelden ze mij ) tevens is er een ruime veilligheidsmarge en hebben ze er 18pk extra bij gedaan. Het is absoluut geen chiptuning maar puur de software is omgezet.
Ik merk dat hij iets feller is vanaf ca.3100 rmp. hij trekt iets feller. Het is natuurlijk geen turbo, maar mijn volgende wordt wel een 2.5T.( en ook door BSR onderhanden laten nemen :twisted:
Oh ja, ik heb er ook een JR sportluchter in zitten in het orginele luchtfilterhuis. ( inlegfilter ).
Er staan trouwens nog best wat topicsover jouw gestelde vraag.
Tip : kijk even op you tube en zoek op S60 140pk BSR, dan zie je het acceleratieverschil.... succes!
Het blijft chiptunen. Er staan een aantal door Volvo bepaalde getallen in een EEPROM, deze worden overschreven door andere getallen, die niet van Volvo komen. Waar denk je dat die 18pk extra vandaan komen?
Geplaatst: 03.01.2011 - 20:21
door peter d
Aha...ik begrijp hem, je hebt verschillende vormen van chiptunen.
Alleen gaat er toch geen nieuwe chip gesoldeerd worden om de oude te vervangen ?
Dus een powerbox is ook chiptunen.
Er is OBD tuning toegepast. " on board diagnose " dus met alleen een stekker en ppc kastje via obd poort software ingelezen/overgeschreven.
Sommige tuners weten niet eens dat de 140pk dezelfde motor is als een 170pk. Dan krijg er je dmv een echte chip 10pk erbij waar je eigenlijk niks aan hebt. Dan wordt het 154pk.
Rica en BSR komen op 188pk uit. Dus vandaar...maar verder gedacht: andere software wordt idd ingelezen, dus die standaard chip zal andere gegevens krijgen.
Polestar is ook zoiets...
ps. BSR is een Zweeds software-ontwikkelingsbedrijf dat vooral gespecialiceerd is op Saab en Volvo. Alle software komt vanuit Zweden. Alle Saabs en Volvo's die getuned zijn staan in de database in Zweden bij BSR. 9 k krijg zelf vanuit Zweden e-mails, wel lachen.. ) Het lijkt mij dat zij weten wat verantwoord is. Tot heden heb ik gelukkig geen problemen gehad.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de mijne op de gps doet. Misschien ga ik nog van't voorjaar naar Duitsland.... als de mogelijkheid aanwezig is...wie weet...

)
EVV,
Geplaatst: 04.01.2011 - 00:42
door elianmars
peter d schreef:Mijne is door BSR van 140 naar 188pk omgezet met software.
Op de teller heb ik 220 km/h gehaald en hij liep heel langzaam door. Ik schat dat hij ook 230 zal aantikken.
Maaaaaaar.....heeft iedereen al eens de echte km's op de gps gecontroleerd ?? Ik denk dat het daadwerkelijk wel scheelt. Hoe hoger de snelheid des te meer tellerafwijking.

48 pk winst op een non-turbo met alleen een chippie? Heb je daar een uitdraai van?
Geplaatst: 04.01.2011 - 07:50
door EVV
peter d schreef:Aha...ik begrijp hem, je hebt verschillende vormen van chiptunen.
Alleen gaat er toch geen nieuwe chip gesoldeerd worden om de oude te vervangen ?
Tegenwoordig kan men "in circuit programming", dus terwijl de chip nog op de print zit er andere waarden in zetten. Vergelijk het maar met een mp3 speler, daar kan ook info in opgeslagen worden zonder de chip eraf te moeten solderen.
peter d schreef:
Dus een powerbox is ook chiptunen.
Een powerbox is prutsen, enige wat die doet is bepaalde meetwaardes aanpassen zodat de electronica denkt dat er bijvoorbeeld meer lucht binnenkomt, zodat er wat meer benzine bij gedaan wordt. Probleem hiermee is dat de waarde altijd aangepast wordt, ook als het niet nodig is. De inhoud van de chip blijft dus hetzelfde.
peter d schreef:
Er is OBD tuning toegepast. " on board diagnose " dus met alleen een stekker en ppc kastje via obd poort software ingelezen/overgeschreven.
Sommige tuners weten niet eens dat de 140pk dezelfde motor is als een 170pk. Dan krijg er je dmv een echte chip 10pk erbij waar je eigenlijk niks aan hebt. Dan wordt het 154pk.
Rica en BSR komen op 188pk uit. Dus vandaar...maar verder gedacht: andere software wordt idd ingelezen, dus die standaard chip zal andere gegevens krijgen.
Is 154 pk niet de waarde die ze opgeven voor de oude 144pk versie, zoals gebruikt in de 850/S70? Die is namelijk echt anders als de huidige 140pk, die mist o.a. 10 kleppen.
De software van de ECU blijft hetzelfde, dat is het programma. Alleen staat er ook een aantal tabellen in een chip, waarin staat hoeveel brandstof er gebruikt kan worden bij hoeveel toeren en belasting, wat er met de onsteking gedaan kan worden en waarschijnlijk tegenwoordig ook hoever de gasklep open kan,
Geplaatst: 04.01.2011 - 07:53
door EVV
elianmars schreef:peter d schreef:Mijne is door BSR van 140 naar 188pk omgezet met software.
Op de teller heb ik 220 km/h gehaald en hij liep heel langzaam door. Ik schat dat hij ook 230 zal aantikken.
Maaaaaaar.....heeft iedereen al eens de echte km's op de gps gecontroleerd ?? Ik denk dat het daadwerkelijk wel scheelt. Hoe hoger de snelheid des te meer tellerafwijking.

48 pk winst op een non-turbo met alleen een chippie? Heb je daar een uitdraai van?
Eigenlijk "maar" 18pk, aangezien die 140pk motor gelijk is aan de 170pk, alleen wordt die geknepen boven de 4500 rpm. Misschien is die 18 pk te halen door de gasklep wat verder open te zetten, ik dacht in vadis gelezen te hebben dat 100% gas 80 graden gasklepopening was, daar zit dus nog wat graden in.
Geplaatst: 04.01.2011 - 07:54
door bart simpson
voor die upgrade van 140pk naar 188pk draait hij ineens ook > 1.500 t/min sneller
Geplaatst: 26.01.2011 - 20:02
door eindelijk Volvo
Eerste post.
Vandaag bij BSR mijn S60 2.4 140 pk my 06 laten helpen om fatsoenlijk te draaien.
Het kost dan wel 458,- maar voor de vermogenswinst en het betere koppel is dat het geld meer dan waard.
Ik merk een duidelijk verschil in pull in lage toeren. Ook na de 4500/4750 tpm draait de motor nu goed.
De origineel geleverde 140 PK's zijn erg geknepen boven de 4750 tpm, doortrekken boven deze toeren had voor de tuning geen zin. Nu draaien de vijf cilinders zo als het hoort.
Chippen via andere tuners dan Rica en BSR heeft voor dit type geen zin, de gebruikte motor computer heeft de eprom (gegevens) op de processor zitten, hier kan de gemiddelde tuner helemaal niets mee.
Ik kan het in ieder geval iedereen met een 140 pk versie aanbevelen.
Geplaatst: 26.01.2011 - 20:39
door derre
beste teller afwijking 220 op de teller en 205 in het echt