Pagina 1 van 1
Sportkat op een D5?
Geplaatst: 29.12.2010 - 16:25
door ivoandriessen
Her en der lees ik dat een turbo wel baat heeft bij het plaatsen van een downpipe met een grotere diameter en gelijk hierbij het vervangen van de reguliere katalysator voor een sportversie.
Als ik hier verder op zoek kom ik alleen maar ervaringen tegen van mensen met een T motor (T5, T6, 2.4T, enzovoorts).
Over een D5, die toch ook een turbo heeft, kan ik niets vinden. Leveranciers hebben deze ook niet in hun lijsten staan.
Komt dat omdat bovenstaande helemaal niet kan op een diesel of is er gewoon te weinig animo voor om dat uberhaupt in prijslijsten op te nemen? Mochten er mensen zijn die het wel hebben dan zie ik graag hun ervaringen.
Geplaatst: 29.12.2010 - 16:50
door chris_zweden
d5 heeft een roetfilter. Katalysator is voor benzine auto's.
Roetfilter kun je leeg halen maar dan moet de auto management aangepast worden zodat er geen brandstof meer wordt ingespoten. De tuners zullen er vast wel wat trucjes voor hebben

Geplaatst: 29.12.2010 - 16:55
door ivoandriessen
Volgens Vadis heeft de D5 ook een katalysator, naast het roetfilter, wat bij mij een retrofit is. Wellicht is er daarom een katalysator aanwezig, omdat er vanaf fabriek geen roetfilter opgezet is?
Geplaatst: 29.12.2010 - 20:02
door wtr_s60
Zelfs de DPF versies hebben ook een katalysator, met eigen ogen gezien.
Geplaatst: 29.12.2010 - 20:12
door toppertje
zelfs mijn oude 2.5d heeft een katalysator
Geplaatst: 29.12.2010 - 20:18
door sbv
Mijn D5 (MY06) heeft roetfilter en katalysator. Schijnt goed voor milieu te zijn dat er extra diesel ingespoten wordt om het ilter weer schoon te branden
Geplaatst: 29.12.2010 - 20:24
door toppertje
ik weet van enkele VW tdi rijders die de katalysator verwijderd
hebben voor extra pk/koppel sneller oppakken,en je auto
werd er iets zuiniger van.
Geplaatst: 29.12.2010 - 20:27
door ivoandriessen
Dat had ik ook ergens gelezen en vandaar dus ook mijn vraag. Ik kan namelijk nergens iets vervangends vinden. Voor de T motoren heb je mooie downpipes met sportkat van Ferrita, maar de D5 wordt hier niet genoemd.
Geplaatst: 29.12.2010 - 21:44
door toppertje
een recht stuk RVS is er zo tussen gemaakt.

Geplaatst: 29.12.2010 - 23:05
door ivoandriessen
Dat is waar ja. Heb ik eerder bij een Alfa 155 gedaan, moet nu dus weer gaan lukken denk ik. Klusje voor als het warmer wordt.
Geplaatst: 29.12.2010 - 23:12
door sbv
Je roetfilter kan je er zo uithalen, dat aftermarket filter heeft geen druksensoren etc
Geplaatst: 29.12.2010 - 23:26
door ivoandriessen
Daar heb nog wel wat gemengde gevoelens over. Heb begrepen dat een diesel met roetfilter geen katalysator nodig heeft, het roetfilter laten zitten geeft me millieutechnisch een beter gevoel. Al zal het verwijderen ervan allicht wat vermogen opleveren.
Geplaatst: 30.12.2010 - 00:00
door FrankS60
Zo lang er in Azie brandstof gesubsidieerd wordt en in Amerika 1 op 5 wordt gereden zonder bezwaren denk ik dat wij ons niet echt heel veel zorgen hoeven te maken over een roetfilter meer of minder. Natuurlijk begint het bij jezelf, maar overdrijven is ook een vak dat Nederlanders zich zeker eigen hebben gemaakt in dit soort zaken. Zou me niet zo veel zorgen maken over het verwijderen van een roetfilter, het zou meer helpen om de auto zo nu en dan te laten staan als het niet echt nodig is om de auto te pakken!
Geplaatst: 31.01.2011 - 14:01
door ivoandriessen
Heb inmiddels de katalysator vervangen voor een recht stuk pijp. Het roetfilter maar gewoon laten zitten.
De hierboven eerder genoemde ervaringen bij de VW rijders kan ik beamen. Heb het idee dat de auto veel sneller oppakt en over het geheel wat feller is geworden. Heb pas 1 keer getankt na het vervangen, waarvan de helft in de oude situatie. Ik kan dus nog niet zeggen of de auto zuiniger is geworden.
Afgaand op de boordcomputer, dan zou het wel zo moeten zijn, deze blijft sinds het tanken aangeven dat ik totaal ruim 1100 KM kan rijden. Aangezien ik dit nooit eerder gehad heb zou het dus goed mogelijk zijn. Wordt vervolgd.
Geplaatst: 31.01.2011 - 19:44
door chris_zweden
ivoandriessen schreef:Heb inmiddels de katalysator vervangen voor een recht stuk pijp. Het roetfilter maar gewoon laten zitten.
De hierboven eerder genoemde ervaringen bij de VW rijders kan ik beamen. Heb het idee dat de auto veel sneller oppakt en over het geheel wat feller is geworden. Heb pas 1 keer getankt na het vervangen, waarvan de helft in de oude situatie. Ik kan dus nog niet zeggen of de auto zuiniger is geworden.
Afgaand op de boordcomputer, dan zou het wel zo moeten zijn, deze blijft sinds het tanken aangeven dat ik totaal ruim 1100 KM kan rijden. Aangezien ik dit nooit eerder gehad heb zou het dus goed mogelijk zijn. Wordt vervolgd.
Interessant, wat was je voor zoiets kwijt? Krijg je foutmeldingen of hebben ze dat verholpen in de ecu? test pipe geeft sowieso meer vermogen door de tegendruk. Waarom heb het roetfilter laten zitten? (apk?)
Geplaatst: 31.01.2011 - 21:11
door ivoandriessen
Heb een heel handige kennis die vroeger in de autostyling zat en momenteel nog wat kennissen met een brug heeft
Heeft me dus niets gekocht. Anders ben je wat arbeidstijd kwijt, heeft een klein uurtje gekost. Wegsnijden van de kat en teruglassen van een holle pijp.
Heb geen meldingen gehad omdat de kat geen sensoren bevat, de hele uitlaat bevat geen sensoren.
Heb het roetfilter laten zitten voor mijn eigen gevoel, dat de auto toch nog een beetje bijdraagt aan schonere uitlaatgassen. Maar roetfilter is ook makkelijk weg te halen, dus wellicht nog een optie voor de toekomst. Ben voorlopig tevreden zo.
Ik heb trouwens een retrofit roetfilter, dus zonder regeneratie. Weet niet hoe dat bij jou zit, wellicht dat je dan wel meldingen krijgt.
Geplaatst: 31.01.2011 - 22:17
door chris_zweden
Retrofit is meen ik achteraf ingebouwd? De mijne heeft er een vanaf fabriek, en verbrandt de inhoudt om de zoveel honderd kilometer. Gaat omgeveer een liter verloren per tankbeurt (1/100 hoger tijdens half uur hergeneren) dat vind ik opzich geen probleem, ware het niet dat het de tegendruk belemmerd.
Ik heb weleens een test pipe onder de S2000 gehad en dat lucht op! Voor mij en de motor, geen koppel dipjes meer en merkbaar meer vermogen.
Geplaatst: 03.02.2011 - 10:41
door FrankS60
Wat is een "test pipe" ? Een downpipe zonder kat/roetfilter ofzo?
Geplaatst: 03.02.2011 - 12:07
door chris_zweden
FrankS60 schreef:Wat is een "test pipe" ? Een downpipe zonder kat/roetfilter ofzo?
het stukje pijp dat op de plek van de kat komt.