Pagina 1 van 1

Phase 2 luchtfilterbehuizing

Geplaatst: 08.02.2006 - 22:06
door menjo
Was vanavond even de luchtfilters van m'n S40 en V40 aan het omwisselen (S40 had een K&N filter), zag ik dat in de V40 de binnenkant van de luchtfilterbehuizing compleet gevuld was met schuimrubber (waar wel lucht doorheen kan). Is dit normaal? Bij de S40 (phase 1) zit dat niet (die luchtfilterbehuizing zat wel vol met pinda's trouwens, dus misschien dat dat de reden is dat het veranderd is).

Geplaatst: 09.02.2006 - 20:22
door Marc
Hoort volgens mij niet.... heeft de vorige eigenaar dit niet gedaan? Erg vreemd hoor. Hij zal wel beter trekken zonder al dat schuim erin? En ik denk niet dat Volvo iets wijzigt vanwege pindaschillen..... :wink:

Geplaatst: 09.02.2006 - 20:29
door menjo
Het waren geen schillen, het waren echt de nootjes zelf :)

Hmm, ik heb niet al het schuim er uit kunnen krijgen nog, maar dat zal ik dan wel even doen. Ik vond het al vrij lang duren voor hij echt hard begon te trekken, ik dacht aan enorme turbolag (ofzo) maar misschien komt het hierdoor.

Geplaatst: 09.02.2006 - 20:38
door menjo
Ik denk niet dat de vorige eigenaar het gedaan heeft, het luchtfilter is namelijk vervangen voor de aflevering. Er zitten in principe 2 van die schuimrubber dingen, eentje op het filter (zie foto) en eentje onderin de behuizing. Samen vulden ze in feite de hele behuizing. In die behuizing zat het redelijk vast en op dit vilter zit het ook met een dikke laag lijm vastgeplakt.

Geplaatst: 09.02.2006 - 20:39
door smokingman
Bij mij ligt er alleen een filter van K&N in en voor de rest heb ik geen schuimrubber of iets dergelijks in de behuizing zitten. En al zeker geen pinda's.

Hoe krijg je in godsnaam daar pinda's?

Geplaatst: 09.02.2006 - 20:41
door menjo
Die pinda's zaten in m'n S40, zal die wel opgezogen hebben he :)

Geplaatst: 09.02.2006 - 20:41
door smokingman
menjo schreef:Ik denk niet dat de vorige eigenaar het gedaan heeft, het luchtfilter is namelijk vervangen voor de aflevering. Er zitten in principe 2 van die schuimrubber dingen, eentje op het filter (zie foto) en eentje onderin de behuizing. Samen vulden ze in feite de hele behuizing. In die behuizing zat het redelijk vast en op dit vilter zit het ook met een dikke laag lijm vastgeplakt.
Dat hoort er 100% zeker niet op en in thuis.

Geplaatst: 09.02.2006 - 20:42
door marissen
Hoe krijg je in godsnaam daar pinda's?
Aapjes? :D :D

Geplaatst: 13.02.2006 - 15:02
door menjo
I have asket in the Partoffice an they told me, that this Airfilter is standart for the V40 Turbo. If you would change it to a normal Airfilter, your engine would blow up!
Dikke onzin, of niet dan? Iemand hier nog wat over te melden? Wat moet ik nu doen?

Geplaatst: 13.02.2006 - 15:23
door smokingman
menjo schreef:
I have asket in the Partoffice an they told me, that this Airfilter is standart for the V40 Turbo. If you would change it to a normal Airfilter, your engine would blow up!
Dikke onzin, of niet dan? Iemand hier nog wat over te melden? Wat moet ik nu doen?
Dus in feite zeggen ze hier dat een V40 met turbo minder lucht aan mag zuigen dan de andere V40's. Want dit zorgt toch voor meer restrictie dan een origineel filter.

Ik heb nog in de behuizing bij mij gekeken, en daar is overigens niets te zien van lijmresten waar zo'n filter dan mee vastgeplakt zou zitten.

En als het erin zou horen, zouden ze bij Volvo dan niet een elegantere oplossing hebben gemaakt?

Geplaatst: 13.02.2006 - 18:43
door menjo
Hmm, heb een plaatje gevonden op internet van zo'n filter en het blijkt inderdaad wel te kloppen. Er zijn er verschillende schijnbaar, 1 met een dun wit laagje en 1 met de dikke zwarte laag. Maar goed, ik leg hem wel achter in de kofferbak kan ik hem snel terug doen als ik m'n motor opblaas :) Want die K&N blijft er gewoon in.

Geplaatst: 16.02.2006 - 19:30
door DanieldeJong
Ik was even aan het rondkijken of er ook een K&N luchtfilter voor onze V40 is en, ehm het blijkt niet zo vanzelfsprekend te zijn..
Volgens de K&N site is er een voor het 2001 T4 model, wij hebben echter een 2001 2.0 met 136pk, en die staat nu toevallig niet in het lijstje..

(http://www.knfilters.com/search/applica ... od=33-2763)

Bij verschillende leveranciers staan andere modellen wel aangegeven maar het is elke keer een ander lijstje, vandaar maar bedenkingen..

Maar ik neem eigenlijk aan dat de behuizing gewoon dezelfde is??
en dat dit onderdeel (33-2763) er gewoon zo in kan?

iemand uitsluitsel??



Daniel

Geplaatst: 16.02.2006 - 20:31
door menjo
Degene die ik eerst in m'n 1.8 had past dus prima in m'n T4. Volgens mij hebben ze allemaal dezelfde luchtfilterbehuizing.

Geplaatst: 20.02.2006 - 21:13
door MathijsT4
Hmm, ik heb niet al het schuim er uit kunnen krijgen nog, maar dat zal ik dan wel even doen. Ik vond het al vrij lang duren voor hij echt hard begon te trekken, ik dacht aan enorme turbolag (ofzo) maar misschien komt het hierdoor.
Heb je verschil gemerkt na het monteren van de K&N??

Vind het trouwens gek dat de luchtinlaat achter het linker knipperlicht zit. Je zou haast denken dat de motor makkelijker lucht kan aanzuigen zonder het knipperlicht...

Geplaatst: 20.02.2006 - 21:21
door menjo
Kan niet echt zeggen dat ik een enorm verschil merk.
Ik had bij m'n vorige auto vooral het idee dat het wat scheelde in verbruik, maar dat kan ook wel aan andere dingen gelegen hebben.

Geplaatst: 09.03.2006 - 20:41
door Canard
menjo schreef:Kan niet echt zeggen dat ik een enorm verschil merk.
Ik had bij m'n vorige auto vooral het idee dat het wat scheelde in verbruik, maar dat kan ook wel aan andere dingen gelegen hebben.
Dus je zou een sportluchtfilter voor een 1.8 niet aanraden?

Geplaatst: 09.03.2006 - 20:43
door menjo
Wel veel geld voor wat je er voor terugkrijgt denk ik ja. Ik heb hem toen wat goedkoper overgenomen van een forumlid hier.

Geplaatst: 09.03.2006 - 21:07
door menjo
Heb het even nagezocht. Ik ben een keer van 1 op 11.5 naar 1 op 12 gegaan in verbruik en later nog een keer van 1 op 12 naar 1 op 12.5 (allemaal gemiddeld natuurlijk). De eerste stap is gekomen van V-power tanken de tweede stap is gekomen nadat ik het luchtfilter heb geplaatst. Doe er mee wat je wil, ik zeg niet dat dit bij iedere auto zo lukt. Het kan natuurlijk ook gewoon aan m'n rijstijl gelegen hebben, maar dat heb ik niet zo goed bijgehouden als m'n boekhouding :)