Pagina 1 van 4

Wie weet hoe de automaatbak werkt? IK...nu wel!

Geplaatst: 30.12.2010 - 21:58
door Marelli
Na de uit de hand gelopen reparatie van 15 weken (zie "zoekplaatje") en een paar dagen sleutelen, nu wél met 6 Torx boutjes in de koppelomvormer (k.o.) blijkt dat de automaat de wielen niet in beweging krijgen kan.

Vandaag heb ik de bak er weer onderuit gehaald (zie foto's) en als ik aan de binnenste spline as draai zie ik de uitgaande as draaien (in D of R).

Er zit nu 4 liter ATF in de bak, maar het lijkt wel of de k.o. leeg is gebleven. Zonder olie in die k.o. komen de tandwielen en oliepomp nooit in beweging.

Volgens Vadis moet er eerst 2 liter ATF in de bak en moet er na een tijdje ATF uit de oliekoeler komen. Maar hoe komt die olie nu in die k.o.? Moet ik dat ding eerst tot de helft vullen?

Heeft iemand van jullie ervaring met zo'n automaat monteren en afvullen?
En wat kan hier nu kapot aan zijn? :D

Geplaatst: 30.12.2010 - 22:23
door Msuidgeest
Ik heb meegekeken in VADIS en heb gezien dat er 7,1 liter olie in de automaat hoort. Met een marge van +/- 0,25 liter.

Ik heb gezocht in hoofdstuk 43, Diagnose, storingscodes en procedures, code TCM0042 "temperatuur te hoog". Hier staat omschreven hoe je de bak moet vullen. Die 4 liter olie is goed en vervolgens doe je er nogmaals 2 liter olie in en dan starten en alle versnellingen inleggen gedurende 5 seconden. Vervolgens oliepeil controleren. Op de aangegeven pagina in VADIS staat een link hoe dat moet.

Geplaatst: 31.12.2010 - 00:00
door Marelli
Dat had ik al gedaan, helemaal volgens Vadis. Maar wanneer zou ik moeten merken dat er aandrijving komt? Dat staat nergens beschreven, wie heeft hier ervaring mee?

Geplaatst: 31.12.2010 - 00:14
door Ramon&Ramon
de oliepomp is waarschijnlijk stuk gegaan bij het fout monteren van de koppelomvormer.
Met andere woorden,de bak bouwt geen druk op om te kunnen werken.

Geplaatst: 31.12.2010 - 09:55
door Msuidgeest
Met die genoemde 4 liter moet het toch mogelijk zijn om de auto van z'n plek te krijgen. Maar of de pomp nu stuk is, het zou zomaar kunnen, maar in de bak zitten ook een aantal olie-kleppen (selonoids toch?) en die moeten wel aangestuurd worden.

Of als het echt niet lukt, dan toch maar de automatenspecialist contacten.

Geplaatst: 31.12.2010 - 10:00
door Marelli
R&R, waar zit die oliepomp? op welke as?

De bak heeft 2 spline assen en het huis van de koppelomvormer heeft 2 inkepingen.
Nemen deze 2 inkepingen de nokken van de oliepomp mee?
Het zal toch niet zo zijn dat de verschrikkelijke F. te H. de koppelomvormer met geweld terug in de bak heeft geramd?

Is er ergens een opengewerkte tekening van zo'n bak te vinden?

Geplaatst: 31.12.2010 - 10:08
door Ramon&Ramon
Marelli schreef:R&R, waar zit die oliepomp? op welke as?

De bak heeft 2 spline assen en het huis van de koppelomvormer heeft 2 inkepingen.
Nemen deze 2 inkepingen de nokken van de oliepomp mee?
Het zal toch niet zo zijn dat de verschrikkelijke F. te H. de koppelomvormer met geweld terug in de bak heeft geramd?

Is er ergens een opengewerkte tekening van zo'n bak te vinden?
die twee inkepingen drijven de pomp aan.
als de omvormer fout gemonteerd is geweest,is het huis van de pomp gescheurd.
of dit gebeurd is,kan ik van hier niet zien natuurlijk,maar er is dus duidelijk iets goed mis gegaan.
Ik ga het nog maar een keer zeggen,haal er iemand bij die ervaring met Volvo,s heeft.

Geplaatst: 31.12.2010 - 12:42
door Akkoord
Naar mijn bescheiden mening heeft Ramon het bij het rechte eind;

Zelf zou ik met mijn bak naar de automatenspecialist gaan , het hele verhaal vertellen en vragen om reparatie/vervanging van de oliepomp.

Weliswaar moet hiervoor vrijwel de hele bak uit elkaar , maar omdat er verder waarschijnlijk niks kapot is ben je altijd een stuk voordeliger uit dan wanner je een een gebruikte- of een ruilbak koopt.

Geplaatst: 31.12.2010 - 13:37
door Marelli
De twee tanden van de oliepomp zijn inwendig afgebroken zag ik net.

Fiechter ( :evil: ) heeft de koppelomvormer op de as geschoven zonder op de twee tanden onderin het gat van de bak te letten. Als de boel dan gaat draaien slaan die nokjes eraf. Bij een goede montage is het even zoeken naar de goede plek en zal de ko iets dieper liggen dan na montage tegen de flexplaat.

Nu dat deel van de bak toch naar de kl..e is ga ik eens kijken hoe dat daar in elkaar zit. Misschien valt dat nog te repareren.
Heeft iemand een opengewerkte tekening van zo'n automaatbak?

Als dit niet lukt volgende week een sloopbak halen. Die van mij heeft zonder problemen 350k gehaald. Een gereviseerde ruilbak kost €3400 bij volvo; dat doen we dus niet.

En tja, mag dan wel geen Volvo specialist zijn maar toch wel in m'n eentje binnen een dag de bak eronder uit (zonder brug en met alleen een palletlifter). Ken inmiddels de plek van alle boutjes en vooral dat éne k.t boutje van de haakseoverbrenging vlak onder de turbo. Hele sicke ontwerper moet dat geweest zijn...

Geplaatst: 31.12.2010 - 14:15
door M@rcel
Als de bak 350.000km probleemloos gedraaid heeft, dan zou ik eerder aan een revisie denken dan aan een sloopbak. Dan weet je wat je hebt.

Geplaatst: 31.12.2010 - 14:27
door Marelli
mijn auto heb ik met 180k 'gekregen'. Als ik nu een bak van die leeftijd op de kop tik weet ik dat ik er nog een tijdje mee verder kan.
En revisie bak gaat vanaf 350k eigenlijk nog te lang mee.

En..misschien valt die olie pomp nog wel te repareren.

Straks oliebollen nu eerst carbid schieten! :onfire:

Geplaatst: 31.12.2010 - 15:08
door Ramon&Ramon
Carbid schieten??
Bij de garage die je auto gemold heeft zeker? :)

Geplaatst: 31.12.2010 - 15:09
door Ramon&Ramon
Ik zal is kijken of ik nog een bak heb liggen,misschien kun je een en ander overzetten.Ik beloof niks,ik moet eerst even kijken..

Geplaatst: 02.01.2011 - 13:38
door Marelli
Ik heb de tekeningen van de bak inmiddels gevonden.
Een tip graag hoe het gietijzeren 'deksel' er uit moet.

De bouten zijn er (uiteraard) uit en ik kan dat deksel een beetje heen een weer tikken, maar hoe trek ik deze er uit?

Geplaatst: 04.01.2011 - 12:59
door Marelli
Ik laat de bak nu bij de Boer transmissies repareren. De eerste indruk is dat de afgebroken nokjes meer schade hebben veroorzaakt.
De hele oliepomp en koppelomvormer moeten vervangen worden.
Het is overduidelijk dat die Fiechter werkelijk geen verstand van zaken had (Hij heeft inmiddels een tweede slachtoffer).

Met hulp van een rechtsbijstandsverzekering moet de schade te verhalen zijn. Helaas is er inde praktijk een verschil in gelijk hebben en krijgen.

Geplaatst: 04.01.2011 - 13:16
door Thijs
Zou het niet uitmaken dat je er inmiddels zelf aan bezig bent geweest? Ik hoop niet dat dit in je nadeel gaat werken. Echt klo te dat deze garage de boel zo kan verzieken.
Succes iig! (In mijn ogen slim dat je een specialist hebt geraadpleegd!)

Geplaatst: 04.01.2011 - 13:51
door Marelli
Nee, ik ben dan wel geen bakkenspecialist maar weet voldoende van lagers en aandrijvingen om zulke zaken heel te houden. Maar je hebt wel gelijk dat het moeilijk is om aan te kunnen tonen dat het zijn schuld is en niet de mijne.

Dan toch maar naar de rijdende rechter ?? mopedsmile:

Geplaatst: 04.01.2011 - 14:02
door Ramon&Ramon
Had ik gelijk dus dat de koppelomvormer fout gemonteerd geweest is en de pomp stuk is,je bent er maar mooi klaar mee met die ongein....

Geplaatst: 05.01.2011 - 11:33
door Marelli
De Boer heeft de bak nu al klaar...en ik een paar honderd euri lichter :cry:

Meteen ook maar de keerring distrubutie meenemen. Lekt een beetje te veel. Zo te lezen in Vadis relatief eenvoudige klus (de boel op tijd zien te houden). Of is er speciaal gereedschap voor nodig?

Met een beetje mazzel zondag de weg weer op

Geplaatst: 05.01.2011 - 11:55
door Thijs
Het gaat de goede kant weer op! Fijn als je straks weer kan gaan rijden! Succes met de laatste lootjes!