Pagina 1 van 1
Katalysator S 40 1.8 LPG G3 1998
Geplaatst: 31.12.2010 - 09:31
door johanoosting
De katalysator van mijn s40 is leeggehaald, omdat hij begon te rammelen.
Eigenlijk moet er een nieuwe onder, maar zo werkt hij ook.
Mijn vraag is of de auto ook zonder katalysator kan en of er hierdoor niet teveel problemen kunnen optreden.
alvast bedankt voor de reacties.
Geplaatst: 31.12.2010 - 12:14
door 945i
Op G3 heb je weinig problemen denk ik..
APK zou hij door moeten rollen, ook zonder kat.
Je krijgt alleen een beetje "hol" geluid uit je uitlaat, dat zou hem kunnen verraden..
Geplaatst: 01.01.2011 - 11:07
door frankvolvo01
Mijn holle katalysator werd ontdekt bij de apk keuring, ondanks de G3 installatie meten ze toch een foutive waarde dus misschien een aanrader om voor de apk een goede kat te monteren.
Geplaatst: 01.01.2011 - 11:27
door V70/2.4D/2003
Eventjes voor de discussie:
Ze hebben mij ooit geleerd dat, wanneer bij een personenauto de katalysator geen deel meer uitmaakt van het uitlaatsysteem, de auto niet meer voldoet aan de eisen gesteld ten aanzien van geluid en milieu. De auto heeft zijn typegoedkeuring mede te danken aan die katalysator en dus moet de katalysator aanwezig zijn en naar behoren werken.
En dan voor de APK-keurmeesters onder ons: kom er maar in

Geplaatst: 01.01.2011 - 12:32
door Iroll
Auto's van na 12-'92 krijgen bij de apk een verplichte 4 gasmeting en daarmee wordt geconstateerd dat de kat niet werkt/aanwezig is. Heb je een auto van voor die datum dan wordt alleen het CO gehalte gemeten. Zolang je lambda goed werkt zal dat in orde zijn en kan je de kat leegkloppen voor wat meer vermogen. Dat zal bij de CO meting niet naar voren komen. Maar hij zal het milieu uiteraard wel meer vervuilen. En wat geluid betreft, zolang dat onder de voorgeschreven db's blijft is dat geen probleem.