Pagina 1 van 2
B23E op LPG
Geplaatst: 02.01.2011 - 14:16
door De Fryske Volvo Rider
Hallo mensen,
Ik ben van plan om mijn B20A te vervangen met een B23E.
Deze nieuwe motor loopt op benzine, maar ik wil hem graag op LPG laten rijden.
Mijn huidige motor rijdt al op LPG.
Hoe krijg ik de nieuwe motor op LPG?
Graag hoor ik van jullie.
Groeten,
Remco
Geplaatst: 02.01.2011 - 14:23
door 945i
Het meest simpele lijkt mij een gas installatie (laten) inbouwen.
Geplaatst: 02.01.2011 - 16:12
door De Fryske Volvo Rider
Dat is de makkelijkste en de duurste oplossing,
Ik vraag me af het moet dan kan ik het zelf doen,
in de auto zit al een gas instalatie, ik weet niet hoe ik die
aan de een injectiemoter moet hangen ipv een carberatie moter
Geplaatst: 02.01.2011 - 16:16
door jos245
Heeft een B20A hetzelfde inlaatspruitstuk als een B21A?
Anders is het het makkelijkst en goedkoopst om je spruitstuk met carburateur op de B23E te monteren.
Re: B23E op LPG
Geplaatst: 02.01.2011 - 17:16
door admiral
De Fryske Volvo Rider schreef:Hallo mensen,
Ik ben van plan om mijn B20A te vervangen met een B23E.
Deze nieuwe motor loopt op benzine, maar ik wil hem graag op LPG laten rijden.
Mijn huidige motor rijdt al op LPG.
Hoe krijg ik de nieuwe motor op LPG?
Graag hoor ik van jullie.
Groeten,
Remco
Welk model auto gaat het om, B20A zitten in o.a de amazon en 140 serie.
Geplaatst: 02.01.2011 - 17:34
door oudevolvo
Een swap van B20 naar B23 is niet triviaal.
Een B20 is namelijk een rechtopstaand blok, een B23 ligt schuin.
Denk aan benodige aanpassingen m.b.t. motorsteunen, versnellingsbak/koppelingshuis, uitlaat, etc.
Daarnaast zit bij een B23 de inlaat aan de andere kant dan bij een B20.
Bovendien is ook op benzine laten lopen bij een overstap van B20 naar B23E nog een aardige klus (denk aan brandstofpomp, computer, retourleidingen, regelaars, etc).
De nieuwe motor op LPG krijgen is slechts een kwestie van het juiste mengstuk vinden.
Bij mijn B23E zit dat als volgt:
Een B23E op LPG is relatief gevoelig voor backfires. Het mooiste zou zijn om hem daarop altijd op benzine te laten starten. Maar dat vergt ook een aanpassing aan je LPG installatie.
Nog mooier is LPG injectie in het inlaatspruitstuk, maar dat vergt ook meteen een aardige upgrade van de LPG installatie.
Geplaatst: 02.01.2011 - 18:00
door De Fryske Volvo Rider
De auto waar ik hem in ga bouwen is een 144 grand luxe uit 71.
Ik weet dat hier vroeger een injectiemoter in heeft gezeten.
(ik heb de auto zonder motor gekocht)
dus retourleidingen ed is verder geen probleem, deze zitten ernog, inc de brandstofpomp. Verder heb ik die computer ook nog, het lijkt me handiger om de computer van de nieuwe motor te gebruiken.
Verder zit de versnellingsbak + overdrive bij de nieuwe motor, deze moet nog uit de donorauto worden gehaald( een 740)
Zou het zo kunnen zijn dat er een b23 in heeft gezeten?
weet iemand een adres voor mengstukken ?
Geplaatst: 02.01.2011 - 18:09
door oudevolvo
In een 144 GLE zat een B20E of B20F in combinatie met een D-jet injectiesysteem.
Het blok uit een 740 is dan denk ik eerder een B230E (of F) dan een B23.
Daar hoort sowieso een heel ander aansturingsysteem bij.
In elk geval geen D-jet, maar afhankelijk van het bouwjaar K-jet of LH.
Zoals gezegd staat de motor uit de 740 schuin en stond de B20E recht.
Dit is dus niet even plug and play.
Je zult zelf motorsteunen en een uitlaatspruitstuk moeten lassen.
Mengstukken zou je eens kunnen checken bij Ben Flierman,
www.tinustechniek.nl
Geplaatst: 02.01.2011 - 21:53
door admiral
De Fryske Volvo Rider schreef:De auto waar ik hem in ga bouwen is een 144 grand luxe uit 72.
Ik weet dat hier vroeger een injectiemoter in heeft gezeten.
(ik heb de auto zonder motor gekocht)
dus retourleidingen ed is verder geen probleem, deze zitten ernog, inc de brandstofpomp. Verder heb ik die computer ook nog, het lijkt me handiger om de computer van de nieuwe motor te gebruiken.
Verder zit de versnellingsbak + overdrive bij de nieuwe motor, deze moet nog uit de donorauto worden gehaald( een 740)
Zou het zo kunnen zijn dat er een b23 in heeft gezeten?
weet iemand een adres voor mengstukken ?
Vergeet niet dat jou 144 een andere manier van motor steunen heeft als van een blok wat uit een 7 serie komt. Je 144 heeft nog een subframe en vanaf de 2 serie is volvo daar vanaf gestapt waardoor het blok onder een hoek komt te staan. Daar is dus ook de olie pan op aangepast. Je kan dus een B23E niet ingestraft in een 144 zetten. Je zal bepaalde zaken moeten maken en niet onverstandig is dan ook de bak van de 7 serie mee te nemen wat mogelijk ook weer constructieve problemen met zich mee brengt. Alles kan hoor maar denk er niet te licht over en het is ook niet in een weekendje gedaan.
Kijk is op
www.tinustechniek.nl die heeft heel veel info over motorswaps.
Geplaatst: 02.01.2011 - 21:59
door admiral
[quote="s9606564"]
Een B23E op LPG is relatief gevoelig voor backfires. Het mooiste zou zijn om hem daarop altijd op benzine te laten starten. Maar dat vergt ook een aanpassing aan je LPG installatie.
quote]
Ik heb hetzelfde injectie systeem dus ook een K-jet maar van backfire's totaal geen last. Nu moet ik erbij vertellen dat bij de laatste gasafstelling mij werd verteld dat ik een balansklep heb of dit een onderdeel is die backfire voorkomt weet ik niet maar op benzine starten en overschakelen op gas heb ik met mijn 245 B21 injectie nog nooit gedaan.
Geplaatst: 03.01.2011 - 11:10
door De Fryske Volvo Rider
dus een b23 swap wordt afgeraden?
welke motoren laten zich dan wel redelijk gemakkelijk in mijn auto bouwen?
Van een beetje werk ben ik niet vies maar meerjaren projecten zijn iets voor de toekomst vrees ik
Geplaatst: 03.01.2011 - 11:35
door Iroll
Waarom wil je eigenlijk een ander blok? De B20 is een oersterk blok, het staat zelfs in het guiness book met 4 miljoen km's op de klok alles geregistreerd. Onderdelen zijn er volop voor te krijgen en voor heel redelijke prijzen. Verder zijn ze makkelijk en goed te tunen. Zonder echt ingrijpende aanpassingen kan je er zo'n 150pk uithalen. Op de site van
Tinustechniek kan je eens rondkijken voor info betreffende de B20.
Geplaatst: 03.01.2011 - 12:16
door admiral
De Fryske Volvo Rider schreef:dus een b23 swap wordt afgeraden?
welke motoren laten zich dan wel redelijk gemakkelijk in mijn auto bouwen?
Van een beetje werk ben ik niet vies maar meerjaren projecten zijn iets voor de toekomst vrees ik
Ligt eraan. Als je de auto een poosje kunt missen en je hebt beschikking over een goede ruimte met brug en gereedschap zou ik persoonlijk de motorswap niet uit de weg gaan. Maar een B20 is een best blok hoor en zoals reeds vermeld goed en verantwoord op te voeren zonder problemen voor in de toekomst.
Geplaatst: 03.01.2011 - 12:26
door De Fryske Volvo Rider
dat is zonder meer waar, ik ben ook tevreden met mijn huidige b20, alleen er zitten gaten in waar ze niet horen(zie topic waterpompcrisis)
dan zou ik een ander onderblok op moeten scharrelen en een t5 nokkenas daarin moeten zetten,
weet iemand nog een onderblok te liggen?>
Geplaatst: 03.01.2011 - 12:32
door Madman
Hoi,
Kijk eens bij Pim Koopmans in Raerd, die weet er veel van en heeft ook nog het nodige liggen.
Zijn tel is 0566 601655
Groet,
Mathieu.
Geplaatst: 03.01.2011 - 12:38
door biadman
weet dat die knakker in zundert er een hoop heeft liggen wilpac heet z'n bedrijf geloof ik
Geplaatst: 03.01.2011 - 13:17
door De Fryske Volvo Rider
ok bedankt voor de info,
ik heb ben flierman een mail gestuurd met de vragen die ik had,
dat ga ik even afwachten, een b 23 is namelijk niet mijn droommotor
(gewoon omdat hij er niet in hoort) maar de automaaat met overdrive die aan de motor hangen die ik kan kopen is wel heel fijn.
ik neem aan dat ik de versnellingsbak van een b 23 niet zonder meer achter mijn b20 kan hangen
Geplaatst: 03.01.2011 - 13:18
door De Fryske Volvo Rider
ok bedankt voor de info,
ik heb ben flierman een mail gestuurd met de vragen die ik had,
dat ga ik even afwachten, een b 23 is namelijk niet mijn droommotor
(gewoon omdat hij er niet in hoort) maar de automaaat met overdrive die aan de motor hangen die ik kan kopen is wel heel fijn.
ik neem aan dat ik de versnellingsbak van een b 23 niet zonder meer achter mijn b20 kan hangen
Geplaatst: 03.01.2011 - 13:20
door Iroll
Ik denk dat je een stuk goedkoper uit bent en een hoop tijd en ergernis uitspaart door een B20 te kopen en te tunen dan een ander blok te plaatsen.
Zoek even op Volvo B20 op Marktplaats. Daar staan verschillende blokken te koop. Je kan het ook bij bijv, Nordicar, Scandcar of in Barneveld bij Dries van volvoklassiekers.nl proberen, dat zijn betrouwbare adressen.
Een volvo penta B20 kan je ook zonder problemen kopen, andere nokkenas en wat onderdelen van je oude blok overzetten en je bent ook klaar. En wat je over hebt kan je weer op MP zetten
Geplaatst: 03.01.2011 - 14:54
door admiral
De Fryske Volvo Rider schreef:ok bedankt voor de info,
ik heb ben flierman een mail gestuurd met de vragen die ik had,
dat ga ik even afwachten, een b 23 is namelijk niet mijn droommotor
(gewoon omdat hij er niet in hoort) maar de automaaat met overdrive die aan de motor hangen die ik kan kopen is wel heel fijn.
ik neem aan dat ik de versnellingsbak van een b 23 niet zonder meer achter mijn b20 kan hangen
Of de 3 traps met OD automaat gaat passen weet ik niet, en als ie past dan hangt ie scheef omdat nl een B21 of B23 scheef in de motorruimte hangt. Wat er wel bestaat voor een 5 handbak zijn verlasde vliegwielhuizen zodat je pook weer recht komt te staan. Of dit voor de automaat ook in de handel is weet ik niet. Misschien weet Tinus Techniek het wel. Vraag ook dan of je vliegwiel groot genoeg is want als het goed is hangt er normaal een BW 55 aan.