Pagina 1 van 1

Welke motor heb ik: B21A, B23A, B200A?

Geplaatst: 04.01.2011 - 18:46
door ralfonzo
Hallo,

Alle aanwijzingen die ik heb over de motor in mijn 245 GL uit 1982 zijn erg tegenstrijdig en ik ben benieuwd welke ik heb.

1. HAGA onderdelen site zegt op basis van mijn kenteken: 2.3L
2. Plaatje aan de zijkant van de auto zegt: 2.1L
3. Als de auto op een brug staat kun je de onderkant van het blok aan de zijkant bekijken. Daar staat in gegoten: B200. Op de kap van mijn distributieriem staat o.a. B200K.

Bijgevoegd vinden jullie een foto van de motor. Welk model is dit? Als het een B200 is, is dit dan een vrijloop motor?

Groeten en bedankt,
Ralf

Geplaatst: 04.01.2011 - 19:03
door De Fryske Volvo Rider
Op het eerste gezicht zeg ik een b23

velke b23 weet ik niet, ben daar zelf geen exper in,
de genen na mij hebben er vast meer verstand van

in elk geval is het geen b20, die heeft geen distributieriem

groetn

Geplaatst: 04.01.2011 - 19:13
door jos245
Een B200K met Stromberg carburateur die er naderhand op is gezet lijkt me.
Geen originele motor dus?
De B200K werd geloof ik vanaf eind 1985 geintroduceerd en ken ik eigenlijk alleen met een SolexCisac carburateur.

Geplaatst: 04.01.2011 - 20:41
door Grijze144
Voor modeljaar 81 (tot aug) is de B21A de motor, 82 kreeg de B23A. De carb komt van een B23A. Zijschermen hadden volgens mij ook geen 2.1 of 2.3 meer in 81 of 82, die zijn van later erop geplakt.
Het B200K onderblok is dan de enige 'vreemde' ingrediƫnt in deze motorruimte. De B200K is geen vrijloper, vanwege de zuigers met bobbels erop (om de compressie omhoog te krijgen).

Van de bijbehorende 2.3 L zou je auto trouwens zeker opknappen.

Geplaatst: 04.01.2011 - 20:41
door ralfonzo
Bedankt voor de reacties!

Is de B200K een vrijloper?
Als het een B21 of B23 was, zou dat dan in de zijkant van het blok gegoten staan?

Geplaatst: 04.01.2011 - 21:55
door admiral
Wat ik wel weet is dat je een giga grote foto heb geplaatst dat zelfs mijn breedbeeld scherm te klein is. :shock: :D

Geplaatst: 04.01.2011 - 21:58
door jos245
Afbeelding

Geplaatst: 04.01.2011 - 22:04
door Grijze144
Daar staat de B230, maar eerlijk gezegd zou ik niet weten waar de B19, 21 of 23 dat hebben staan. Het staat er vast en zeker op.

Citaat van mezelf: "De B200K is geen vrijloper, vanwege de zuigers met bobbels erop (om de compressie omhoog te krijgen)."

Ik ben dol op raadjeplaatje foto's van motorblokken, kan niet groot genoeg zijn.

Geplaatst: 04.01.2011 - 22:16
door ralfonzo
We hebben tegelijk gepost Grijze144, vandaar dat ik de vrijloop vraag nog eens stelde terwijl je antwoord er al was.
Het lijkt erop dat ik mijn distributieriem toch maar preventief moet vervangen, omdat ik er niet vanuit kan gaan dat ik een vrijloopmotor heb :(

(Met control+scrollen kunnen de liefhebbers de foto uitzoomen)

Geplaatst: 04.01.2011 - 22:32
door admiral
ralfonzo schreef: (Met control+scrollen kunnen de liefhebbers de foto uitzoomen)
Klopt maar dan word de tekst ook errrrrrug klein :D van waar haal je de foto's als ik vragen mag. Photobucket comprimeert ze naar het juiste formaat nl.

Geplaatst: 05.01.2011 - 09:06
door Iroll
van waar haal je de foto's als ik vragen mag. Photobucket comprimeert ze naar het juiste formaat nl.
Die zijn rechtstreeks van zijn eigen pc geupload, zonder tussenkomst van photobucket ed. Als je onderaan het topic op nieuw antwoord klikt en dan op attachment toevoegen kan je rechtsreeks uploaden. Maar dan moet je dus wel eerst zelf de foto comprimeren om 'm passend te krijgen.

Geplaatst: 05.01.2011 - 10:17
door admiral
Iroll schreef:
van waar haal je de foto's als ik vragen mag. Photobucket comprimeert ze naar het juiste formaat nl.
Die zijn rechtstreeks van zijn eigen pc geupload, zonder tussenkomst van photobucket ed. Als je onderaan het topic op nieuw antwoord klikt en dan op attachment toevoegen kan je rechtsreeks uploaden. Maar dan moet je dus wel eerst zelf de foto comprimeren om 'm passend te krijgen.
Misschien is het mogelijk om dat je een melding krijgt dat de foto te groot is