Pagina 1 van 2
Aanlopen na linkerbocht
Geplaatst: 05.01.2011 - 08:16
door rdkraker
Ik heb het volgende probleem wat in de loop vd tijd erger lijkt te worden:
Als ik een wat krappere bocht naar links maak, hoor ik een hard geluid (zeurend/krakend? Moelijk te omschrijven) wat na de bocht een tijdje voortduurt als soort van aanlopen in de wielkast. Geluid wordt na een tijdje weer minder.
Voor mijn gevoel komt het ook uit de linker wielkast.
Bij een rechterbocht is er niets aan de hand.
Enig idee... ??
Geplaatst: 05.01.2011 - 10:31
door 945i
Een wiellager of homokineet die zijn langste tijd gehad heeft waarschijnlijk.
Geplaatst: 05.01.2011 - 10:57
door rdkraker
Ga vanmiddag langs bij mijn eigen garage; probleem is dat de auto (nog onder garantie) uit brabant komt; als het ook maar even de moeite is om die kant op te rijden ga ik dat doen natuurlijk
Wiellager heb ik wel ervaring mee, homokineet, zijn dat dure grappen?
Geplaatst: 05.01.2011 - 11:06
door donald1957
Volvo=JA
Geplaatst: 05.01.2011 - 11:13
door rdkraker
Hahaha ok, lang leve de garantie dus

Betekent wel weer n tripje naar t land onder de rivieren vrees ik...
Zou er bijna een weekendje van maken... hmmm geen slecht plan?

Geplaatst: 05.01.2011 - 11:16
door edraket
Je kunt toch "thuis" even controleren of het de homokineet is. Meestal zit daar dan speling op en als je het wiel in de uiterste stand draait is dat zeer makkelijk te voelen. Hoef je niet helemaal die kant op.
Geplaatst: 05.01.2011 - 11:18
door rdkraker
Moet zeggen dat ik wat de techniek betreft een amateur ben; ik zou niet zo snel kunnen voelen of dit is zoals het hoort, of afwijkt.
Heb gelukkig een goede garage' waar ik even langs kan vanmiddag; zij doen dan even diagnose waarmee ik al dan niet naar brabant kan.
Geplaatst: 05.01.2011 - 11:37
door toppertje
als je wielen aanlopen is dat visueel makkelijk te kontroleren.
je hebt dan blanke schuurplekjes in de wielkast.
een kapotte homokineet zorgt mi. niet voor een zeurend/krakend geluid.
hoe is het peil van je stuurbekrachtigingsreservoir(3x woordwaarde)
trouwens?
Geplaatst: 05.01.2011 - 11:41
door rdkraker
Ja lees iid net ook de topic met een vergelijkbaar verhaal; alleen heeft diegene niet de bocht naar rechts benoemd in zijn verhaal. lijkt mij dat bij een te laag peil, ook de rechterbocht dit probleem zou moeten geven...? En ook niet na-ijlen bij rechtdoor..? Maar; heb dit ook op een parkeerplaats geprobeerd en bij het inparkeren hierna leek het ook even of het na-geluid toerental afhankelijk was.
Het geluid wat ik gisteren hoorde toen ik het bochtje nam klonk toch echt als twee stukken metaal die met frictie langs elkaar schuurden...
Zal het peil zo overigens even checken.
Geplaatst: 05.01.2011 - 11:50
door Thijs
Lang leven de garantie

Geplaatst: 05.01.2011 - 11:52
door 945i
Als het toerental afhankelijk is , zou ik idd. het vloeistofpeil van de stuurbekrachtiging even checken..
Geplaatst: 05.01.2011 - 12:00
door toppertje
bij het schurende geluid wat jij omschrijft, denk
ik dan toch aan de stuuruitslagbegrenzer die tegen de aanslagrolletjes
komt,en bij het inveren dat geluid veroorzaken.
Geplaatst: 05.01.2011 - 12:04
door Rippie V70
Ik verdenk toch echt je stuurbekrachtigingspomp.
Doet het vooral bij langere bochten naar links (Rotondes)
Heb ik ook gehad. Gaat janken bij een te laag peil.
Bij mij waren de leidingen onderaan het stuurhuis lek bij de aansluiting.
Let op dat je de juiste vloeistof (de groene) toevoegt.
Staat al een en ander over geschreven op het forum. ff zoeken.
Geplaatst: 05.01.2011 - 12:11
door rdkraker
Heb even gecheckt; peil lijkt mij laag, staat ong halverwege reservoir daar waar de verdikking zit. Zie ook lekkagesporen vanaf de aanhechting v onderste slang.
Geplaatst: 05.01.2011 - 12:15
door 945i
Een beetje ATF III erbij dan. (tenminste, ik denk dat dat de goeie is..)
Geplaatst: 05.01.2011 - 13:28
door rdkraker
Lekkagesporen geven mij aan dat ik toch wel even langs de garage ga voor een goeie blik. Moet er toch heen ivm vloeistof

Slangenklemmetje misschien? Joe never know
(of is het slangeklemmetje ?)
Geplaatst: 05.01.2011 - 13:58
door toppertje
aan de dop zit trouwens een peilstokje.
Geplaatst: 05.01.2011 - 14:23
door rdkraker
Vloeistof staat ong tot de onderste 2 mm vd peilstok
Geplaatst: 05.01.2011 - 14:34
door toppertje
mmm,twijfelgevalletje
Geplaatst: 05.01.2011 - 14:40
door nauticbluepearl
Ik heb ooit zelf wel eens bijgevuld maar uiteindelijk bleek dat er ook lekage was van het reservoir, iets onbenulligs was afgebrokken en ik kreeg een nieuw reservoir. Als je je ingesteld hebt op een nieuwe stuurbekrachtigingspomp is het vervangen van een reservoir een financieel prettige (en dus zeldzame) verassing