Pagina 1 van 2

aanjager, ventilator of aansturing verwarming stuk?

Geplaatst: 08.01.2011 - 19:50
door b-j
Hallo,

Ik rij een v70 2.4 op lpg uit 2000. Ik ben mijn mijn v70 naar de dealer geweest alleen hun konden niet vertellen wat het was.

Het draaiknopje om de verwarming in te stellen en daarmee de snelheid lijkt het gewoon te doen. Het oranje lichtje en de de rij groene leds doen het gewoon maar er gebeurt niks. Ik het het handschoenenkastje eruit gehaald. Stekkers los gehaald, alles zuiver gemaakt maar geen resultaat.

Voordat er helemaal niks meer gebeurde leefde de verwarming zijn eigen leventje.

De temperatuur werkt wel gewoon. De lucht uit de ventilatieroosters is warm. Er is alleen geen luchtverplaatsing.

Geplaatst: 08.01.2011 - 20:57
door Johan s60
Controleer of je wel spanning heb op de ventilator stekker, 12 volt op de dikke draden en 0 tot 5 volt op de blauwe draad.

De ventilator heeft een aparte voeding, check de zekering hiervan.

Wel raar dat de dealer hier niet uit komt

Geplaatst: 08.01.2011 - 22:22
door emiel62
In het ventilatorhuis zit een spanningsregelaar die het toerental van je ventilator bepaalt. (aluminium blokje met koelribben en transistor etc). Deze regeling is bij mij ook een keer stuk geweest. Ventilator gewisseld met 1 van de sloop voor 70 euro. Genoemde check van Johan is een goede start naar het zoeken van de oorzaak. Is dat allemaal oke, dan kan genoemde probleem de oorzaak zijn.

succes,
grt

Geplaatst: 11.01.2011 - 20:40
door b-j
Super bedankt. Ik ga dit snel testen en laat het dan jullie weten.

Het handschoenenkastje ligt er nog uit, kan er dus snel bij. Moet ik nog iets in de gaten houden als ik de ventilator los schroef?

Ik had de bediening van de verwarming eruit gehaald. Schoongemaakt, het thermostaatje stof vrij gemaakt. Toen deze bediening er nog niet in zat wilde de cv het niet meer doen. Nadat ik het bedieningspaneel terug had geplaats deed deze het wel weer. maar een van de twee schermpjes bij de km-teller doed het nu niet???

Misschien moet mijn software geupdated worden??

Geplaatst: 11.01.2011 - 20:52
door Oceanracer
Begrijp ik uit bovenstaande tekst dat je het ECC-paneel hebt verwijderd zonder de accu los te hebben gekoppeld? :shock:

Geplaatst: 11.01.2011 - 20:58
door b-j
Uit jouw reactie blijkt dat dat niet zo slim was.... :(

Geplaatst: 11.01.2011 - 21:08
door Oceanracer
Niet zo slim is in deze voorzichtig uitgedrukt...

Geplaatst: 11.01.2011 - 21:41
door b-j
wat nu?

Geplaatst: 11.01.2011 - 21:45
door Oceanracer
Wat gebeurd is, is gebeurd.

Met de losgekoppelde accu alles weer aansluiten, contact op stand II en accu weer aansluiten. Dan de motor starten en kijken wat er gebeurt.

Geplaatst: 11.01.2011 - 21:49
door b-j
Oke ga ik morgen meteen proberen. Bedankt voor de tip

Geplaatst: 11.01.2011 - 22:34
door M@rcel
Oceanracer schreef:Wat gebeurd is, is gebeurd.

Met de losgekoppelde accu alles weer aansluiten, contact op stand II en accu weer aansluiten. Dan de motor starten en kijken wat er gebeurt.
En 10 minuten wachten ná het loskoppelen van de accu.

Geplaatst: 11.01.2011 - 22:39
door abbabak1
Zodra je de onderkant ventilator los hebt kan je de 2 stekkers zien:
1x naar voorschkelweerstand
1x naar kachelmotor

Je kan de kachelmotor dan voeren met 12 V dan weet je welk onderdeel je nodig hebt. De weerstand is dacht ik €70 nieuw dus daarvoor zou ik niet naar de sloop gaan.

suc6

Geplaatst: 11.01.2011 - 23:02
door Johan s60
Zo ziet de stekker eruit en het is er maar een, ik zou niet zo gauw ergens spanning op gaan zetten, beter is eerst even meten met een goede multi meter.

12 volt over de rode (+) en de zwarte (-) en 0 tot 5 volt over de blauwe en zwarte, afh vd stand van aanjager knop

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Geplaatst: 15.01.2011 - 19:43
door b-j
Ik heb jullie tips opgevolgd. Eerst doorgemeten, rood 12 volt blauw krijgt bijna 9 volt???
Accu tip ook geprobeert, geen resultaat.
Mijn rechterdisplay doet het ook niet. Ramen funtioneren wel goed.

Geplaatst: 15.01.2011 - 19:53
door Ramon&Ramon
[quote="b-j"]Ik heb jullie tips opgevolgd. Eerst doorgemeten, rood 12 volt blauw krijgt bijna 9 volt???
Accu tip ook geprobeert, geen resultaat.
Mijn rechterdisplay doet het ook niet. Ramen funtioneren wel goed.[/quo


Op de blauwe 9 volt,dat kan dus niet..dan is de kachelweerstand stuk.
zet op de rode draad een plus en op de blauwe een min,eerst stekkertje loshalen en kijk dan of de motor draait.zoniet,dan is de motor stuk..

Geplaatst: 15.01.2011 - 20:20
door b-j
Dat hebben we geprobeerd...de motor draait niet. Kan ik die weerstand zelf vervangen en weten jullie waar ik die het beste kan kopen?

Geplaatst: 15.01.2011 - 21:48
door Johan s60
Als je 9 volt op de blauwe draad meet dan is dat niet goed.

Neem de stekker los en meet op de blauwe draad tov de min deze moet van 0 tot 5 volt gaan afh. vd de draai knop vd de verwarmings bedienings unit.

Als deze dan nog 9 volt aangeeft is de bed. unit stuk

Geplaatst: 15.01.2011 - 21:57
door Oceanracer
Gezien het feit dat voor die tijd de aanjager al een eigen leven leidde, acht ik die kans bijzonder groot.

Geplaatst: 17.01.2011 - 11:21
door abbabak1
Johan s60 schreef:Zo ziet de stekker eruit en het is er maar een, ik zou niet zo gauw ergens spanning op gaan zetten, beter is eerst even meten met een goede multi meter.
Ok, ik had het dus niet over ERGENS spanning op zetten noch over 1 stekker. Als men via het forum iets zelf wil aanpakken is lezen en vragen stellen bij twijfel een eerste voorwaarde.
Ook het testen met aangesloten kabels in een kapot systeem raad ik ten zeerste af ! En wie weet wat er gebeurd als je bus-kabels en aansturing met aangesloten accu een vroeger ogenschijnlijke onschuldige weerstandsmeting doet ? Ik iig niet...

Mijn advies ging dus over het DIREKT aansluiten van de MOTOR, NIET over de voorschakelweerstand ! Wat nu dus wel is gedaan.....

Bij mij kon ik de motor direkt aansturen dus zonder voorschakel weerstand maar dat was zonder zwart kapje. De 2 stekkers zitten namelijk op de voorschakelweerstand en daar zie je direkt 2 draden naar de motor gaan.
Dat zou ik toch eerst controleren voor ik iets aan zou schaffen.

ECC €600, weerstand €70 en motor weet ik niet meer...

Geplaatst: 17.01.2011 - 12:25
door Ramon&Ramon
Dat had ik ook al aangegeven,maar helaas..