Pagina 1 van 2
Probleem(pje) met ECC: Blaast voluit koude lucht na herstart
Geplaatst: 08.01.2011 - 20:49
door Marc O.
Sinds een tijdje vertoont de ECC van mijn S80 T6 van '98 vreemd gedrag.
Wanneer ik de auto koud start functioneert alles prima en blijft het ook prima functioneren. Als ik hem langere tijd uit zet is er ook niks aan de hand. Echter, als ik de auto uit zet en na enkele minuten weer start (bijv. na een tankstop) dan blaast de ECC gedurende langere tijd voluit (blower op max) koude lucht en moet ik de temperatuur handmatig omhoog- en de blower langzamer zetten om het een beetje aangenaam te houden.
De temperatuur staat L+R gewoon ingesteld op 22 graden en de rest op AUTO.
Enig idee wat er loos kan zijn?
Geplaatst: 08.01.2011 - 22:37
door Mrlten
Een wilde gok; het ventilatieroostertje van de ECC zit verstopt waardoor de temperatuurmeter niet kan meten dat het interieur gewoon koud is.
Geplaatst: 09.01.2011 - 00:06
door Marc O.
Mrlten schreef:Een wilde gok; het ventilatieroostertje van de ECC zit verstopt waardoor de temperatuurmeter niet kan meten dat het interieur gewoon koud is.
In de zomer zou ik me zoiets kunnen voorstellen, maar nu in de winter....? Het interieur is bij die herstart relatief warm maar hij gaat er op volle snelheid 'ijs'koude lucht in blazen, terwijl de temperatuur is ingesteld op 22gr. C.
Geplaatst: 09.01.2011 - 00:21
door Mrlten
De behuizing waar de temperatuurmeter in zit kan denk ik wel warm worden van de versnellingsbak die er net onder zit. Mocht niemand anders een zinniger antwoord kunnen geven, dan zou je na een paar minuten wachten door het roostertje kunnen blazen en kijken of het probleem zich dan nog steeds voor doet.
Geplaatst: 09.01.2011 - 00:31
door Marc O.
Ik zal eens kijken of er stof zit achter dat roostertje. Ik weet dat dat bij 850's wel een de veroorzaker van problemen met de airco kan zijn (ventilator achter dat roostertje loopt vast door stof). Misschien is dat in dit geval ook wel de veroorzaker.
Geplaatst: 09.01.2011 - 11:44
door Oceanracer
Niet de versnellingsbak bak geeft die warmte, maar de gloeilampjes in het ECC-paneel zorgen ervoor dat de thermostaat een verkeerde waarde kan afgeven. Voel maar eens met je hand aan dat paneel na een tijdje rijden. Het paneel is relatief eenvoudig te verwijderen, waarna je het ventilatortje kunt verwijderen en grondig te reinigen is. Dan met een wattenstaafje voorzichtig de thermostaat van vuil en stof ontdoen en eens zien of dat enig soelaas biedt. Het kost je, als je het voor het eerst en op je gemak doet ca. 30 minuten werk, een paar wattenstaafjes en wat wasbenzine. Succes.
Geplaatst: 09.01.2011 - 12:59
door Marc O.
Hoe verwijder ik dat paneel? Voorzichtig een plat schroevendraaiertje erachter wippen?
Geplaatst: 09.01.2011 - 13:16
door Oceanracer
Accu loshalen, pennenhouder loswippen door een spateltje (of voorzichtig met schroevendraaier) links en rechts erachter te drukken, torxschroeven losdraaien, paneel naar beneden en naar voren bewegen, stekkers loshalen.
Ventilator zit met kruisschroefjes aan het paneel.
PS Er van uitgaande dat het bij een S80 net zo zit als bij een S60/V70
Geplaatst: 09.01.2011 - 13:54
door Marc O.
Een S80 heeft geen pennenhouden

Maar ik zal zometeen eens kijken of ik hem los kan krijgen. Contact op stand 2 bij het weer aansluiten van de accukabel, neem ik aan?
Geplaatst: 09.01.2011 - 13:57
door Oceanracer
Geen pennenhouder? Waar moet je dan je pen laten? :shock:
Standje II bij het weer aansluiten voorkomt inderdaad problemen.
Geplaatst: 09.01.2011 - 14:35
door Marc O.
Oceanracer schreef:Geen pennenhouder? Waar moet je dan je pen laten? :shock:
Bij de rest van de losse rotzooi in het opbergvak onder de middelste armsteun

Geplaatst: 09.01.2011 - 18:25
door Marc O.
't Is trouwens een bennen'bakje', dat geïntegreerd is in het paneel waar de schakelpook in zit.
Anyway, vanmiddag de boel even losgemaakt en het ventilatortje stofvrij gemaakt. Het leek niet erg vervuild te zijn, dus ik betwijfel of het de oplossing is, maar dat zullen we de komende dagen wel zien.
Oh ja, uiteraard het contact op stand 2, daarna de accupool losgemaakt en daarna pas het ECC paneel ontkoppeld. Ik stond toch even raar te kijken toen ik de accu (die in de kofferbak onder de vloer zit) naderhand weer wilde aansluiten, maar erachter kwam dat de electrische kofferbak ontgrendeling niet werkt als de accu niet is aangesloten. :oops: Gelukkig zit er nog een "noodslot" naast die je gewoon met de sleutel kunt bedienen

Geplaatst: 09.01.2011 - 18:52
door Oceanracer
Heb je het dunne draadje achter de drie luchtspleetjes ook gelijk schoongemaakt?
Geplaatst: 09.01.2011 - 19:13
door Marc O.
Oceanracer schreef:Heb je het dunne draadje achter de drie luchtspleetjes ook gelijk schoongemaakt?
Nee nog niet, daar was ik wat huiverig voor. Bovendien begon het al donker te worden en ik had geen zin om de boel met onvoldoende licht terug te monteren. Mocht de aktie van vandaag geen resultaat bieden dan ga ik volgende week dat draadje met wat wasbenzine schoonmaken.
Geplaatst: 09.01.2011 - 19:37
door Oceanracer
Gewoon voorzichtig het watje erlangs laten draaien. Gaat 't niet van kapot, weet ik uit ervaring.
Ik wacht met spanning af...
Geplaatst: 09.01.2011 - 23:45
door Ramon&Ramon
Als je hem even uit laat lezen plus opnieuw inregelen het systeem, is het probleem misschien opgelost!
Geplaatst: 10.01.2011 - 06:59
door Marc O.
Ramon&Ramon schreef:Als je hem even uit laat lezen plus opnieuw inregelen het systeem, is het probleem misschien opgelost!
Hij gaat morgen naar de Volvo specialist voor een beurtje en APK. Zal vragen of ze er eens naar kunnen kijken.
Geplaatst: 12.01.2011 - 20:39
door Marc O.
Het lijkt erop dat het probleem is opgelost. Afgelopen zondag heb ik het ventilatortje schoongemaakt en ook wat koelvloeistof bijgevuld. Ik kan me niet voorstellen dat dat laatste een rol speelt want dan zou hij ook bij een koude start koude lucht blijven blazen, en dat was dus niet het geval.
Geplaatst: 12.01.2011 - 21:24
door Oceanracer
\:D/
Geplaatst: 12.01.2011 - 21:34
door Marc O.
En bedankt voor de tips uiteraard! \:D/