Pagina 1 van 1

Vering aanpassen

Geplaatst: 10.01.2011 - 11:23
door Buurtje
Ik weet dat er hierover al veel geschreven is, en ik heb ook zeker de voorgaande berichten doorgelezen, maar niet gevonden wat ik zocht.

Mijn V40 1.9 115pk uit 2002 (PhaseII)rijdt prima, maar ik vind het weggedrag niet denderend. Het voelt vooral erg zweverig. Ik wil daarom de vering (en de schokdempers?) aanpassen.
Aangezien ik nu al af en toe met de voorkant de grond raak bij het afrijden van drempels, ben ik bang dat verlagen juist meer problemen op gaat leveren. Ik rijdt verder nooit met caravan.

Kan iemand me tips geven?

Geplaatst: 10.01.2011 - 13:20
door Iroll
Ik zou eerst eens naar je schokbrekers laten kijken, lijkt erop dat die op zijn.

Geplaatst: 10.01.2011 - 15:30
door Bart Giesen
Zweverig? Ik heb dezelfde Volvo als jij hebt, zelfde bouwjaar en motor (enkel een S), maar ik vind de mijne juist onwijs stug!

Geplaatst: 10.01.2011 - 15:34
door Buurtje
Misschien ben ik dan wel heel erg verwend :)

Ik heb gelezen hier op het forum dat de PhaseII al stukken beter is dan de Ph.I, maar mijn vraag is of het (nog) beter kan, zonder niet meer over drempels heen te kunnen.

Geplaatst: 10.01.2011 - 17:08
door MDA
Dempers inderdaad en niet de veren. Probeer eens wat van Koni. Of de sportieve van Volvo zelf (volgens mij zijn dat Monroe sportsline)... Kun je later altijd nog een cm of 2 a 3 verlagen als je nog niet blij bent.

Geplaatst: 14.01.2011 - 20:26
door devnullT4
Bart Giesen schreef:Zweverig? Ik heb dezelfde Volvo als jij hebt, zelfde bouwjaar en motor (enkel een S), maar ik vind de mijne juist onwijs stug!
Wellicht een ander type onderstel, sportsline<->comfort ?

Als het onderstel zweverig is zou ik eerst checken:

- alle rubbers in de ophanging na (laten) kijken (en kogels/speling)
- uitlijning goed ?

als er niks raars te vinden is dan zou ik de schokdempers vervangen door exemplaren die iets sportiever zijn van monroe of koni en evt. de veren van de sportsline overwegen als je niet te veel lager wil.

ter info, ik heb al een tijdje last van een zweverig rijden/continue corrigeren en ik heb net ontdekt dat de rubbers van achterste draagarmen (waar camber gesteld wordt) op zijn. Na (meerdere malen) uiltijnen staat even later het ene wiel toch weer veel meer naar binnen dan de ander!