Pagina 1 van 8

Verlagen V70 max 25mm

Geplaatst: 11.01.2011 - 02:21
door Zenith
Er is al één en ander geschreven over verlagingssets maar met al de mogelijkheden die er zijn kon ik er gewoon geen passend antwoord uit filteren ::?

Gaat om een V70 2.4D MY07, in tegenstelling tot velen zonder niveauregeling, met 235/40/18 banden.

Ik ben op zoek naar een set die de auto met max. 25mm verlaagt maar comfort staat desondanks wel op de eerste plaats.
G&M, H&R, Heico, Eibach, Apex, Weitec,..? Moet je de schokbrekers automatisch mee vervangen? Ik hoor het graag, mag ook wel wat kosten.

Gaat om deze V70:

Afbeelding

Goed voorbeeld van hoe ik 'm wil (Apex, rondom met 25mm ??mm verlaagd. V70 van Froggy81)

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 11.01.2011 - 08:53
door toppertje
als comfort op de eerste plaats staat,moet je het verlagen snel vergeten.
het is het 1 of het ander.
wil je het goed doen,zorg dat je ook een kortere schokbreker monteert
icm. verlaagde veren,of zowieso een wat stuggere schokdemper.
doordat je veerweg korter wordt,en je hebt nog de standaard dempers,zal je
auto gaan deinen.
ik denk dat je het beste af bent met een org. Volvo-set
http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-249470

Geplaatst: 11.01.2011 - 09:22
door FrankS60
Er zitten bij mij (wel S60) Eibach veren onder, zonder andere schokbrekers. Ben er erg tevreden over. Wegligging beduidend beter, minder "boot" gevoel. Verder niet oncomfortabel maar je levert er altijd iets op in. Ze worden vooral harder als je een bocht in duikt, dan merk je wel dat hij op verlagingsveren staat. Bij normaal cruisen heb je alleen iets meer doorgeef van korte oneffenheden in de weg. Met drempels e.d. totaal geen last tot nu toe (ruim half jaar) ondanks de dikkere uitlaat met bijbehorende dempers.

Verlagen met behoud van comfort is echter zo goed als onmogelijk.

Geplaatst: 11.01.2011 - 09:55
door blastaway
Eibach is eigenlijk marktleider op dit gebied als je alleen met veren gaat werken. Ik heb al mijn auto's verlaagd en was over Eibach goed te spreken icm de originele dempers op mijn vorige Passat. De Passat die ik nu (nog tot zaterdag) heb heeft een in hardheid instelbare Koni Sport kit. Dit is echt geweldig! Wel is deze al 35 a 40 mm verlaging. Ook Eibach veren verlaagd al 30 mm.

Geplaatst: 11.01.2011 - 13:33
door Zenith
toppertje schreef:ik denk dat je het beste af bent met een org. Volvo-set
http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-249470
Wat jij dus voorstelt is een originele Volvo/Sachs nivomat verlagingsset? (link werkt niet) Wat zou dat kunnen kosten zo'n volledige verlagingsset?

Die Eibach Pro Kit is mij net iets te laag, -30mm gaat klachten regenen!

Geplaatst: 11.01.2011 - 17:32
door Zenith
staat zeker niet mis die Volvo/ Sachs nivomat verlaging (hier op 17"). Lijkt iig meer dan de 15mm die Volvo opgeeft: (edit: wellicht zijn dit andere veren dan de standaardveren van de Volvo-verlagingsset)

V70 van DEE 5

Afbeelding

Zo is 'ie perfect! :thumbright:

Kan iemand bevestigen of onderstaande schokdempers van het juiste type zijn en wat ik nog extra nodig heb?
Welk productnummer hebben de OEM verlagingsveren van een V70 2.4D?
thx..

2 SACHS STOßDÄMPFER VORNE VOLVO S80 S60 V70 II

2 SACHS STOßDÄMPFER HINTEN VOLVO S60 S80 V70 II

Zijn dit nu onderdelen van wat Volvo verkoopt als verlagingsset? Ben serieus in de war door volgende zin: Deze verlagingsset wordt compleet geleverd met de volautomatische niveauregeling van Volvo Zijn die schokbrekers = nivomats? Domme vraag misschien :-k

Geplaatst: 11.01.2011 - 18:03
door FrankS60
Zenith schreef:
Die Eibach Pro Kit is mij net iets te laag, -30mm gaat klachten regenen!
Ik zou er een kratje bier om durven te verwedden dat jij optisch en qua comfort het verschil tussen 25 en 30mm niet gaat opmerken.

Het enige dat je zou kunnen merken is het verschil tussen de verschillende merken veren, maar als je een beetje goed rond spit in dit forum en andere fora dan zul je lezen dat Eibachs zeker niet als hard worden ervaren. Apex daarentegen wordt her en der als wat harder/stugger omschreven.

Geplaatst: 11.01.2011 - 18:29
door Zenith
FrankS60 schreef:
Zenith schreef:
Die Eibach Pro Kit is mij net iets te laag, -30mm gaat klachten regenen!
Ik zou er een kratje bier om durven te verwedden dat jij optisch en qua comfort het verschil tussen 25 en 30mm niet gaat opmerken.

Het enige dat je zou kunnen merken is het verschil tussen de verschillende merken veren, maar als je een beetje goed rond spit in dit forum en andere fora dan zul je lezen dat Eibachs zeker niet als hard worden ervaren. Apex daarentegen wordt her en der als wat harder/stugger omschreven.
Hieronder heb je de V70 van Rene69 van op het forum: Eibach -30mm veren icm volvo/sachs schokdempers. Mooi, maar net wat te laag naar mijn smaak. Ik ben benieuwd welke veren DEE 5 gebruikt heeft, heb hem zonet gepm'ed

Toch een duidelijk verschil met de 25mm Apex van Froggy81, niet?

Afbeelding

Geplaatst: 11.01.2011 - 19:01
door FrankS60
Je krijgt per auto verschillen, de een heeft allemaal troep in de achterbak of zelfs een gastank (+ volle benzinetank), de ander heeft niet eens een normaal reservewiel meer bij zich. Als je trouwens de 1e foto van Froggy zijn V70 pakt en dan naar het achterwiel kijkt, lijkt het verschil wel mee te vallen. Op de 2e foto lijkt hij haast niet verlaagd.

Het is nooit te zeggen of hij ook exact 25/30mm zal verlagen, die van mij is bijvoorbeeld maar 26mm gezakt voor en achter heb ik niet meer gemeten. Dat hij op Apexen hoger staat zal ook te maken hebben met die hardheid uit mijn eerdere post. Meet even wat je afstand is van het hart van het wiel tot de onderkant van je wielkast. Meet na verlaging nog eens om te zien wat je nu echt gezakt bent. Overigens heb je met versleten schokbrekers ook kans op extra zakken tov af-fabriek.

Ik zou vooral kijken naar het overgebleven comfort per type veer, en je niet blind staren op de verlaging in mm. Een zachte veer op -30mm, of -10mm en keihard is natuurlijk niet ondenkbaar. Ik heb ook uitgebreid alle fora doorzocht voor ik voor de Eibachs koos en ik heb hiervoor ook meerdere verlaagde auto's gereden, variërend van gele sportkoni's met H&R veren, Weitech spullen tot de huidige Eibachs. Probeer met verschillende verlaagde auto's (mee) te rijden voor een echte goede vergelijking.

Geplaatst: 11.01.2011 - 19:52
door chris_zweden
Denk je ook aan de homokineten. Als je 30mm gaat verlagen moet je ook spacers gebruiken (nee niet voor velgen)

Geplaatst: 11.01.2011 - 20:25
door FrankS60
Leg ons die even uit Chris, je totale veerweg wordt kleiner en de auto komt niet anders te staan dan wanneer je een stukje zou inveren.

Geplaatst: 11.01.2011 - 20:32
door blastaway
Ik weet dat het hier niet past, maar dit is mijn Passat met de Koni Pro set. Is dus dempers en veren in hardheid instelbaar. Ik wete niet of deze set er ook is voor de Volvo, maar zelfs mijn vrouw (die echt over elk comfortverlies klaagt) zei dat deze set BETER is dan de originele set. Ik heb de dempers precies goed ingesteld en hij veert comfortabel. Rij al 60.000 km met de set en bevalt erg goed. Raak niks.
De volvo is natuurlijk al lager dan eens standaard Passat, maar Koni houdt wel rekening met de auto en gaat niet extreem omlaag. M.a.w men kijkt wel of het rijdbaar is en niet bijvoorbeeld de wielen in de kassen zakken.
Afbeelding

Geplaatst: 11.01.2011 - 20:52
door FrankS60
Nice, Passat Duitse stijl!

Geplaatst: 11.01.2011 - 21:56
door toppertje
Zenith schreef:
toppertje schreef:ik denk dat je het beste af bent met een org. Volvo-set
http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... VCC-249470
Wat jij dus voorstelt is een originele Volvo/Sachs nivomat verlagingsset? (link werkt niet) Wat zou dat kunnen kosten zo'n volledige verlagingsset?
de link werkt idd niet 100%,maar die sachs-set bedoel ik idd.

Geplaatst: 11.01.2011 - 22:47
door Zenith
ah, precies wat ik zocht: voorbeeld van 18" en verlagingsset van de Dynamic Line. Verlaagt de auto echt niet veel (-15mm?), maar 'k vind het een mooi compromis. -30mm en wellicht ook -25mm vind ik echt max, blijf liever wat boven die waarden voor het comfort. Zouden mijn schokbrekers na 130'000km al aan vervanging toe zijn? Kan ik het nog goedpraten :evil3:
Zeer mooie passat trouwens!

Tips waar ik een set kan vinden + productcodes zijn altijd welkom, niet zeker wat er allemaal bij komt kijken

Afbeelding

Geplaatst: 11.01.2011 - 23:54
door edraket
Heb toevallig vandaag mijn auto voorzien van andere veren aan de voorzijde. Was niet helemaal tevreden over de verlaging aan de voorkant icm de Koni FSD dempers. Werd iets te stuiterig waar de V70 zowiezo al wat last van heeft als je verlaagde veren monteert icm de standaard dempers. Ik heb de standaard Volvo verlaagde veren besteld, en de auto is wel iets omhoog gekomen. Hij is nu ongeveer 15mm lager dan origineel. Ik denk dat hij nog wel een klein beetje zal zakken de komende weken.

Overigens is die auto op de bovenste foto met de Apex veren heel wat meer gezakt dan 25mm. Denk eerder aan 40+mm. Apex geeft de verlaging zeer slecht op en de veren zijn ook behoorlijk stug te noemen. De verlaging zegt dan ook niets over de mate van stugheid.
"Onze" Volvo's zijn niet de makkelijkste auto's om te verlagen. Er zijn niet zoveel bestuurders die dat doen, en dat maakt dat het aanbod beperkt is. Tot nu toe is verlagen bij een Volvo mij altijd weer tegen gevallen wat betreft eindresultaat. Of niet op de juiste hoogte (meestal te hoog), of voor/achter niet in balans of vering/demping niet meer in balans (eigenlijk altijd).

Dat is de reden dat ik nu weer originele veren heb gekozen icm iets sportivere dempers. Ik moet zeggen dat de auto nu fluweelzacht aanvoelt, maar wel veel beter in balans dan origineel. Dan maar iets minder laag. Overigens is met name het vervangen van de (Nivomat) achterdempers het grootste verschil. Die dingen zijn dan welliswaar handig, maar verre van het toonbeeld van finesse.

Geplaatst: 11.01.2011 - 23:55
door Zenith
deze combi blijft een kanshebber, eens kijken hoeveel het scheelt in prijs:

http://www.eurosporttuning.ca/mm5/merch ... =VL-V70-su

Geplaatst: 11.01.2011 - 23:58
door edraket
Ik kan uit ervaring melden dat deze combinatie gewoon niet werkt. Het levert geen goede balans op ondanks de vele positieve berichten. Ik begrijp niet dat iemand dat met goed fatsoen kan aanbieden. Het werkt gewoon niet samen. De vering is simpelweg te stug voor deze dempers!

Geplaatst: 12.01.2011 - 00:13
door Zenith
edraket schreef:Ik kan uit ervaring melden dat deze combinatie gewoon niet werkt. Het levert geen goede balans op ondanks de vele positieve berichten. Ik begrijp niet dat iemand dat met goed fatsoen kan aanbieden. Het werkt gewoon niet samen. De vering is simpelweg te stug voor deze dempers!
Nu heb je dus de juiste combinatie gevonden vind je zelf? Welke dempers heb je dan zitten voor & achter? erg bedankt voor de heads up! Hele investering om risico's te gaan nemen, maar daarvoor heb je 'n forum he :occasion5:

Heb je nog het productnummer liggen van die verlaagde veren? Deze moeten dus niet per sé met nivomats gecombineerd worden achteraan?

Geplaatst: 12.01.2011 - 10:40
door edraket
Ik heb Koni FSD dempers rondom. Ik heb de originele nivomat veren achter. Zonder nivomats staan deze lekker laag en is de auto zeer soepel geveerd. Icm de FSD dempers is dat werkelijk top aan de achterkant kwa veer/demper gedrag. Wel zou ik de veren iets stijver willen ivm het laadvermogen. Daar ga ik nog iets aan doen. Voor heb ik nu origineel verlaagde veren voor een lichte auto. Nummer is 9461950. De auto zakt dan een heel klein stukje extra door. Ik had hem ietsje lager gehoopt maar er valt mee te leven. Als de balans ook maar een klein beetje weg is vind ik dat zeer storen en dat is met deze veren niet het geval.

Let op: bijna elke verlagingsveer voor onze auto's heeft 5 windingen (standaard = 6) aan de voorkant. Daarmee is de balans dus weg met de originele dempers (ook met FSD). De Volvo verlaagde veren hebben 6 windingen en dat rijdt wel goed. Alleen gaan die niet zo laag als een aftermarket verlaagde veer.

Voor de achterkant zijn er geen verlaagde veren, Volvo combineert deze altijd met nivomats en de daarbij behorende veren. Wat je probleemloos kunt doen is een stukje van de veer afhalen aan de achterkant. Je kunt dan prima de hoogte voorspellen en de veer wordt iets sterker waardoor hij minder ver doorzakt.