Pagina 1 van 13

De Pilot Xenon Pro set is ingebouwd

Geplaatst: 11.01.2011 - 23:19
door MartenS40
Tjonge jonge, wat een verschil! Bepaald geen weggegooid geld! Ik heb 2 dagen geleden alvast een foto gemaakt, en vanavond na het inbouwen weer.

De belichting van de camera heb ik beide keren exact hetzelfde gehad. Je kunt dus met de foto goed het verschil in intensiteit meten.

Geplaatst: 11.01.2011 - 23:27
door MartenS40
En nog even wat foto's. De laatste twee zijn ingeflitst dus je ziet geen verschil in intensiteit omdat de camera de belichting per foto heeft bepaald.

Geplaatst: 12.01.2011 - 08:02
door ewing
Ziet er mooi uit. De standaard halogeen verlichting voldoet inderdaad niet. Ik heb daarom zelf ook twee jaar geleden al xenon ingebouwd, maar dan een iets goedkoper setje en 6000K. Alhoewel ik ook wel tevreden ben, heb ik toch het idee dat jouw Pilot Xenon set meer licht geeft.

Geplaatst: 12.01.2011 - 08:07
door bart simpson
Ik blijf het meuk vinden als het medeweggebruikers verblind, er rijdt regelmatig een S70 achter me met dit soort "net niet" verlichting die irritant verblind, was/ben zelf voor een verbod voor deze troep.
Ben je nachtblind moet je daar vooral niet een ander zijn probleem van maken.

Geplaatst: 12.01.2011 - 08:43
door blastaway
veel beter!

Geplaatst: 12.01.2011 - 09:22
door Iroll
Helemaal mee eens Bart, waardeloos die xenon troep in een halogeen behuizing. Het geeft veel te veel strooilicht, dat valt niet goed aftestellen. Gewoon een stel goede kwaliteit witte halogeen lampjes erin, dat is een stuk goedkoper en geeft meer dan genoeg licht in een behuizing die ervoor ontworpen is.

Geplaatst: 12.01.2011 - 09:26
door 945i
Bart & Iroll

+1

Geplaatst: 12.01.2011 - 09:36
door Doeke Dobma
Hmm mooi! Wellicht wat voor de S60 ;)

En als het goed afgesteld wordt zal het met dat strooilicht etc ook wel meevallen. De 'petjes' met hun 12.000k met veel strooilicht verpesten het schijnbaar voor gebruikers die de boel wél goed afstellen. Ik vind het wat te vroeg om over het strooilicht van MartenS40 te oordelen als je hem zelf niet op de weg bent tegengekomen.

Geplaatst: 12.01.2011 - 09:37
door MartenS40
Zeker geen S40/V50 voor 2006 gereden met de standaard verlichting... In sommige slecht weer situaties met tegenliggers rijd je soms maar gewoon op de gok.

Ik vind DAT zeer gevaarlijk. Helemaal nu ik binnenkort vader word vind ik veiligheid zeer belangrijk.
Verder heb ik er op toe gezien dat ze vrij laag staan afgesteld, en zoals je op de foto ook ziet zit er een zeer scherpe lijn in waaronder het licht blijft. Ook heb ik een afspraak om morgen het lichtbeeld nog eens extra te controleren bij de garage, zodat ik geen andere weggebruikers verblind.

Ik zie dan ook geen verschil met fabriek af, of zoals enkele positievelingen het noemen deze 'troep'.
Overigens hebben deze 'halogeen' lampbehuizingen gewoon een goedkeuring voor xenon.

Maar ieder zijn mening.

Geplaatst: 12.01.2011 - 10:32
door sequence
Mooi resultaat Marten!

Ik ben het ook met Bart en Iroll eens dat xenon in halogeenbehuizing geen porum is. Daarom hadden ze zich misschien even in de materie moeten verdiepen voor ze een mening plaatsen.

En inderdaad, de S40/V50 behuizing heeft een keurmerk voor zowel Halogeen als Xenon lampen, in het glas vind je de code HCR (Halogeen) en DCR (Xenon). Die staat ook in de koplamp van auto's met af-fabriek xenon.

Zie: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... hting.html

Er is dus geen sprake van meer strooilicht dan bij af-fabriek xenon. Wat wel belangrijk is, is de hoogte-afstelling. Netjes afstellen en lager zetten bij veel belading aangezien je geen automatische hoogteregeling hebt.

Geplaatst: 12.01.2011 - 10:40
door diesel01
Ik vind het er ook netjes uit zien en eigenlijk geen verschil met std zoals ik tegenwoordig heb.
Ik zit de laatste tijd niet erg veel op de donkere landwegen, maar dat was de voornaamste reden dat ik in okt'09 xenon op onze S60 heb laten zetten.
Ik moet wel zeggen dat ik de laatste tijd meer en meer pastapipo's zie rijden die meer verblinden dan licht op de weg krijgen.

Geplaatst: 12.01.2011 - 10:47
door MartenS40
@diesel01, yep, en die mensen verpesten het fijn voor de mensen die het wel goed proberen te doen.

@sequence, dankjewel voor je verhelderende uitleg! Ik heb overigens ook op aanraden van een aantal forumleden de lens schoongemaakt. En inderdaad een wittige aanslag op beide zijden die veel licht tegenhield.

Geplaatst: 12.01.2011 - 12:56
door Thamar
't Was te verwachten dat er bepaalden weer gingen lopen kankeren. Moesten ze evenveel tijd steken in de wereldproblemen op te lossen als dat ze lopen kankeren, it would be a perfect world...


Marten, lens schoongemaakt? Explain...

Geplaatst: 12.01.2011 - 13:06
door Dey
Nou nou, kan het wat minder Thamar?

Aftermarket xenon is gewoon niet goed te krijgen zonder grote investeringen, lees dat maar na in diverse topics. Houdt u verlichting a.u.b. origineel want u bent er anderen mee tot last.

Geplaatst: 12.01.2011 - 13:14
door MartenS40
@thamar, Ik had van verschillende forumleden gehoord dat de verlichting van de S40 nog slechter wordt door een wittige aanslag die zich naar verloop van tijd op de projectielens vormt, die voor het H7 lampje zit gemonteerd.

Je kan de H7 houder losschroeven, bij de rechterlamp zijn dat 2 torxschroeven bij de linker 3. Bij de linker moet je de torxjes die het witte hoogteophangingsysteem vasthouden een beetje losdraaien zodat je de ophanging wat naar je toe kan halen om bij de 3e schroef te kunnen, deze zit achter het verstelmotortje.
Als je dan de H7 houder een slag draait en eruit haalt neem je de complete lens die eraan vast zit mee.

Bij mij zat er inderdaad (na 270dkm) een behoorlijke witte laag op. Zodra ik er een doekje overheen haalde zag je dat er een glans op de lens hoort te zitten. De wittige laag maakt hem helemaal dof. Je ziet dat zelfs vanaf de buitenkant als je het eenmaal weet.

Geplaatst: 12.01.2011 - 13:23
door MartenS40
Dey schreef: Aftermarket xenon is gewoon niet goed te krijgen zonder grote investeringen, lees dat maar na in diverse topics. Houdt u verlichting a.u.b. origineel want u bent er anderen mee tot last.
Tja, ik moet toch echt uit ervaring zeggen dat dit niet het geval hoeft te zijn. Zoals eerder vermeld is de koplampunit al xenon geschikt en dezelfde als ook orgineel wordt gebruikt. Ook de projectielens die ervoor zit zorgt ervoor dat het licht alleen op plekken komt waar het mag gaan (zoals je op de foto ook ziet).
De automatische hoogteverstelling is te ondervangen door bij belading er gewoon voor te zorgen dat je hem zelf even wat lager zet.
Dan zul je het moeten gooien op de koplampsproeier die er niet op zit, dat is gewoon een kwestie van de lamp goed schoon houden, nu ben ik een poetsfanaat, dus voor mij is dit geen probleem.

Wat is dan precies het verschil met orgineel wat je zo dwars zit Dey?

P.S. als ik jou terecht meer verblind op de weg dan dat met origineel xenon het geval was geweest, doe ik je voor elke keer een kratje bier of iets anders van die waarde :D Ik nodig je uit, kom eens met jou auto voor m'n auto staan, je zult zien dat je niet verblind wordt. (tenzij het door de schoondheid is 8) )

Geplaatst: 12.01.2011 - 13:32
door 945i
Het risico bij een dergelijke sterke lichtbron is dat elke vorm van vuil op het 'glas' voor hinderlijk strooilicht zorgt.
Met H lampjes is dat nog te hachelen als tegenligger, maar met xenon zie je meteen niets meer.

Nu kan jij best iemand zijn die voor elke rit zijn koplampen schoonmaakt en de afstelling aanpast aan de belading, maar 99% doet dat niet. Vandaar de aversie...

Geplaatst: 12.01.2011 - 13:46
door MartenS40
@945i Dat ben ik met je eens, vandaar ook dat het een kwestie is van goed schoonhouden, niet per se voor elke rit, maar vaak genoeg zodat ie schoonblijft. Ik rijd vrijwel altijd zonder belading, maar met belading zou mijn lamp goed af te stellen zijn op het muurtje voor mijn parkeerplaats. Kan precies tellen tot welke steen die hoort te komen.

Geplaatst: 12.01.2011 - 13:48
door Dries77
En die sproeikopjes bij std ingebouwde Xenon werken zo goed dat ze altijd schoon zijn? Kan het me niet voorstellen. Ik denk dat een weldenkend persoon deze wel op tijd schoon zal maken.

Marten, heb je ook een foto van de installatie? Hoe heb je die ballast mooi weggewerkt? Zit er ook aan te denken, standaard verlichting is te karig, zeker met slecht weer. En Bart? Nee ik ben niet nachtblind.

Geplaatst: 12.01.2011 - 14:07
door MartenS40
Ik heb de balasten met montageband onder de zijschermen vastgezet, meer dan genoeg ruimte, en volledig uit het zicht. Even goed ontvetten, en de montageband(t/m10KG) zit muurvast.

Verder gaan er bij elke lamp twee kabels naar de balasten en weer terug. Aan beide kabels zit ook nog iets van een relais/weerstand aan vast. Die heb ik gelijk ook maar met montageband onder het zijscherm gemonteerd. De kabel zelf loopt dan vrijwel goed onder het zijscherm door.
Links ging perfect, rechts is een beetje weinig ruimte en is het qua kabels wat minder goed weggewerkt allemaal, maar nog prima acceptabel naar mijn mening.

Je zou zelfs alles in de lamp kwijt kunnen, maar dat durfde ik niet aan in verband met eventuele warmte ontwikkeling. Gewoon voor het gevoel.

Ik zal even kijken of het me straks lukt wat foto's te maken.