Pagina 1 van 3
Volvo V60 T4 (handbak) versus D3 (handbak)
Geplaatst: 12.01.2011 - 14:01
door DJR
De T4 is behoorlijk sneller (8,3 versus 9,5 tot 100km/u) van de plaats en belooft ook doorzettingskracht tot in de hogere toeren. De D3 wordt goed getest maar een kritiek punt is de korte powerband. In de 0-100 komt hij seconden tekort in een vergelijk met Audi (2.0TDI) en Mercedes (220CDI). Ergo, hij is wellicht lekker soepel, maar niet heel erg snel.
Mijn vraag: Is de T4 wellicht niet de betere rijdersauto als het gaat om de keuze als motor voor de 'sportiefste Volvo ooit' ?
Overigens vind ik nergens testen van de T3 of T4 met de handmatige versnellingsbak. Laat staan tussen accelleraties.
Jullie mening?
Geplaatst: 12.01.2011 - 14:15
door 945i
Mijn mening? Een 2.0 diesel met een goeie automaat. Dat rijdt het lekkerst.
Geplaatst: 12.01.2011 - 18:41
door DJR
Misschien een andere vraag dan: heeft iemand van jullie de T4 (handgeschakeld) gereden en ervaringen met de D3 ? Ik zoek namelijk de verschillen in rij ervaring. Beide motoren hebben namelijk wat te bieden.
Geplaatst: 12.01.2011 - 18:50
door 945i
Ik weet dat ik niet een antwoord gegeven heb op je eigenlijke vraag, maar de ervaring met beide modellen ontbreekt om je daar antwoord op te geven.
Toch dunkt mij dat de diesel beter rijdt, om het koppel, dat bijna twee keer zo hoog is.
En dat in combinatie met een automaat..

Juist omdat het werkbare toeren gebied niet zo groot is, is een automaat eigenlijk onontbeerlijk bij zo'n auto imho.
Met opgepepte 1.6 en heb ik iets minder affiniteit.
Geplaatst: 13.01.2011 - 03:17
door drowel
Opzich niet onlogisch wat je hier zegt 945i, echter is het karakter van een benzine motor vaak een stuk sportiever. En zoals hierboven al gezegd werd gaat het hier om "de sportiefste" volvo ooit. Dan kan ik me voorstellen dat de combinatie (als je een sportieve volvo wil) van de auto met benzine motor de voorkeur krijgt!
Geplaatst: 13.01.2011 - 09:05
door MartijnEV
De T4 rijdt zeer sportief en heeft zowel in lage als in hoge toeren veel trekkracht.
Voor mij absoluut de betere keuze boven een diesel.
Geplaatst: 13.01.2011 - 10:26
door jds
Een krachtigere benzine is toch zowieso sportiever dan een minder krachtige diesel, bij de één kan je schakellui rijden(koppel) en de andere zul je sneller zijn maar dan in de toeren moeten trekken. Hoe meer Pk hoe sneller, soepeler, hoe meer koppel hoe krachtiger.
Geplaatst: 13.01.2011 - 11:30
door jds
MartijnV60-EV240 schreef:De T4 rijdt zeer sportief en heeft zowel in lage als in hoge toeren veel trekkracht.
Voor mij absoluut de betere keuze boven een diesel.
Ik zou nu ook terug meer neigen naar een T3 of T4, enkel het verbruik of de af te leggen km's zouden de doorslag geven naar de D3
Geplaatst: 13.01.2011 - 12:14
door DJR
Ik ga een T4 (6-bak manueel) eind februari ophalen. Veel lopen twijfelen of de D3 wellicht niet een betere keuze was maar toch gegaan voor de meer sportieve kant. Ik heb aangenomen dat de T4 beter zou passen bij de uitstraling en ambities van de auto zelf. We zullen zien..
Ik zal t.z.t. een testverslag hier plaatsen. Ik heb me suf gezocht naar testen van de T4 met 6-bak maar nergens gevonden. Wel veel Powershift ervaringen gelezen.
Nog wel even geduld dus (ook voor mij)..
Overigens, leuk forum dit!
Geplaatst: 13.01.2011 - 13:13
door DJR
@jds: kun je aangeven waarom je achteraf gezien liever voor de T3 of T4 had willen gaan?
Geplaatst: 13.01.2011 - 13:30
door jds
DJR schreef:@jds: kun je aangeven waarom je achteraf gezien liever voor de T3 of T4 had willen gaan?
Ik zou niet achteraf naar een T3/T4 gaan, daar ik nog geen S60 D3 heb,
maar ik heb vroeger turbobenzines gereden en ben naar diesels gegaan voor het verbruik en de restwaarde, maar een diesel heeft nooit het raffinement van een benzinewagen, qua rijbeleving, lawaai, snelheid etc. Het koppel is mooi, maar uiteindelijk zijn het de Pk's die de wagen vooruitkrijgen.
Geplaatst: 13.01.2011 - 13:34
door edraket
Veel koppel is nergens goed voor, hooguit voor een zenuwachtig rijgedrag (zeker in lagere toerentallen). Het feit dat de diesel een hoger koppel heeft zegt nog niets over de trekkracht!
Zonder in beiden gereden te hebben geef ik op voorhand de voorkeur aan de benzine. Rustiger motorloop en toch een stuk sneller lijkt me voldoende reden voor de doorslag (afgezien van de financien natuurlijk).
Geplaatst: 13.01.2011 - 13:35
door 945i
@ jds, Ja, en dat zijn er 163 in een D3 +400Nm!
Geplaatst: 13.01.2011 - 13:54
door 945i
edraket schreef:Veel koppel is nergens goed voor, hooguit voor een zenuwachtig rijgedrag (zeker in lagere toerentallen). Het feit dat de diesel een hoger koppel heeft zegt nog niets over de trekkracht!
Echt? Wat zegt koppel uitgedrukt in Nm dan over een motor, hoe zenuwachtig hij is?
Dus een hoger koppel = niet goed?
Geplaatst: 13.01.2011 - 14:05
door jds
945i schreef:@ jds, Ja, en dat zijn er 163 in een D3 +400Nm!
En de T4 180 dus sneller, misschien is de D3 in de hernemingen sneller, alhoewel indien de T4 in de toeren doorgetrokken wordt, deze misschien even snel is. Feit is dat benzine geraffineerder is dan diesel en diesel enkel gekocht wordt voor het verbruik/km's, koppel is dan weer mooi om lasten te trekken. Het is het verhaal van souplesse versus kracht, beide zijn goed maar hebben een verschillende manier van Pk's uit de motor halen, toeren vs koppel.
Geplaatst: 13.01.2011 - 17:25
door Figaro
Hier staat goed uitgelegd wat koppel en vermogen nu precies inhouden.
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/ ... t-is-beter
HET GAAT INDERDAAD OM HET VERMOGEN
Als je het terugbrengt naar de kern gaat het niet om kracht maar om energie:
Een lichaam met een bepaalde snelheid bevat een hoeveelheid (kinetische) energie.
Dus om je auto een bepaalde snelheid te geven moet je er een bepaalde hoeveelheid energie inpompen.
Als je die snelheid in weinig seconden wil bereiken heb je veel "energie per seconde" (=vermogen) nodig.
MAAR HET KOPPEL BEPAALT BIJ ELK TOERENTAL HET AFGEGEVEN VERMOGEN
Het Vermogen bij een bepaald toerental = Toerental maal Koppel (maal een bepaalde factor).
Veel Koppel bij een laag Toerental betekent dus ook veel Vermogen bij een laag Toerental.
Het mooiste is dus bij een laag Toerental veel Koppel en dat bij oplopende Toeren zo lang mogelijk volhouden.
(lange vlakke koppelkromme)
ALLEEN MAX KOPPEL, OF MAX VERMOGEN ZEGT DUS NIETS
Het gaat er bij snel optrekken om hoeveel energie per toerental je bij elkaar sprokkelt, terwijl het toerental oploopt.
Diesels leveren al bij lage toeren veel vermogen ("relaxed" snel optrekken), benzinemotoren moeten daarvoor veel meer toeren nodig ("sportief" langer doortrekken en hoog in de toeren blijven).
Geplaatst: 13.01.2011 - 18:53
door MartijnEV
Figaro schreef:Diesels leveren al bij lage toeren veel vermogen ("relaxed" snel optrekken), benzinemotoren moeten daarvoor veel meer toeren nodig ("sportief" langer doortrekken en hoog in de toeren blijven).
Maar bij de T4 gaat dit onderscheid niet meer zo sterk op, deze motor is echt van een nieuwe generatie:
De T4 combineert het mooie van een benzinemotor met het mooie van een dieselmotor. De T4 is namelijk een benzinemotor die al bij lage toeren veel vermogen levert. Je kunt dat zien aan de koppelkromme die de vorm van een plateau heeft, dus hij heeft gedurende een breed toerenbereik vrijwel maximaal koppel, en daardoor rijdt hij (wat prestaties vanaf lage toerentallen betreft) "als een diesel".
Heel erg lekker dus.
En omdat hij directe injectie heeft, klinkt hij ook nog eens heel lekker (zeker voor een 1.6).
Geplaatst: 14.01.2011 - 12:30
door edraket
945i schreef:edraket schreef:Veel koppel is nergens goed voor, hooguit voor een zenuwachtig rijgedrag (zeker in lagere toerentallen). Het feit dat de diesel een hoger koppel heeft zegt nog niets over de trekkracht!
Echt? Wat zegt koppel uitgedrukt in Nm dan over een motor, hoe zenuwachtig hij is?
Dus een hoger koppel = niet goed?
Een diesel met een hoog koppel zorgt voor een zenuwachtig resultaat in de laagste versnellingen. Ik zeg niet dat koppel per definitie zegt dat hij zenuwachtig is. Maar nog steeds denkt nagenoeg iedereen dat de hoogte van het koppel iets zegt over de trekkracht van de
auto en dat is zeker niet het geval. Een benzine auto van gelijk gewicht met een substantieel lager koppel kan toch sneller zijn dan de diesel, zelf in een gelijke versnelling. Zeker met de turbo benzine motoren van nu is dat het geval. De oudere benzine motoren hadden vaak veel toeren nodig om op stoom te komen zodat de inhaalaktie in zijn 4 bijvoorbeeld erg langzaam verliep. Ik zeg dus dat niet het koppel maar het vermogen er toe doet als je naar acceleratie kijkt. Het gaat dus om het koppel icm het toerental (=vermogen!) en de versnellingsbak en dat maakt dat een benzine simpelweg sneller is als een diesel indien het vermogen hoger is. En in mijn ogen kan een diesel nog steeds niet tippen aan de rust en verfijning die een goede benzine motor (5 cil Volvo motor bijv) levert.
Geplaatst: 14.01.2011 - 12:36
door 945i
Daar zijn de meningen dan over verdeeld..
Ik zeg, een dikke diesel met automaat, daar kan (bijna) geen benzine tegenop qua rust en comfortabel vlot vooruit komen.
Geplaatst: 14.01.2011 - 12:43
door MartenS40
@edraket, ben het wel met je eens, vooral het geluid van een diesel zit me dwars, en de korte tijd per versnelling die je maar van dat koppel kan genieten.
Als ik het financieel gezien voor het kiezen had werd het zeker een mooie 5 of 6 cylinder...