Pagina 1 van 1

vreemd bijgeluid bij 1600/1700 toeren

Geplaatst: 13.01.2011 - 11:33
door margaret
Hallo,

Onze XC70 D5 van 2006 heeft sinds kort een vreemd bijgeluid onder de motorkap.
Dit geluid komt naar boven als de auto 1600/1700 toeren maakt.
Zowel bij het optrekken (dan hoor je het minder omdat de motor dan meer geluid maakt) als bij het af laten zakken van de snelheid.
Je hoort het bij zowel een koude motor als een warme motor.
Het geluid is vergelijkbaar met een dynamo van een fiets die op de band mee draait maar dan versterkt zeg maar.
Iemand een idee?
De auto heeft nu circa 189.000 km op de teller staan en 9000 km geleden nog een grote beurt gehad.

Groet Margaret

Geplaatst: 13.01.2011 - 18:02
door Ramon&Ramon
is de distributie riem toen ook gedaan?of eerder al,dat moet haast wel...

Geplaatst: 14.01.2011 - 12:38
door margaret
Ja de riem is bij de beurt daarvoor al vervangen.

Geplaatst: 14.01.2011 - 13:03
door toppertje
kunnen diverse dingen zijn.
spanrollen/meelooprollen/trillingsdemper,ook vervangen?

Geplaatst: 15.01.2011 - 13:01
door margaret
Dat moet ik navragen, wij hebben de auto vorig jaar augustus gekocht.
De d.riem is vervangen bij de garage van de vorige eigenaar.
Ik weet dat onze garage altijd alles vervangt maar of die garage dat ook doet... Ik ga komende week naar de garage toe, er rijdt dan iemand mee om te luisteren naar het geluid.

Geplaatst: 15.01.2011 - 13:21
door Rippie V70
Maakt het wat uit en welke versnelling hij staat, en is het en automaat?

Geplaatst: 15.01.2011 - 15:21
door Koenta Kinte
Stuurbekrachtigingspomp met te weinig olie?

Geplaatst: 15.01.2011 - 16:27
door margaret
Het is een automaat, het geluid komt bij verschillende snelheden naar boven, als je 50 rijdt maar ook als je bijvoorbeeld 80 rijdt en de auto af laat zakken voor een scherpe bocht.
Het geluid komt zowel naar boven als je rijdt op een rechtstuk als in de bochten

Geplaatst: 15.01.2011 - 16:34
door Oceanracer
Zou zo maar een resonantie uit het flexstuk kunnen zijn.

Geplaatst: 16.01.2011 - 21:31
door margaret
Kan je meer uitleg geven over het flexdtuk?
Wat doet deze en waar zit deze onder de motorkap?
Alvast bedankt

Geplaatst: 16.01.2011 - 22:31
door Oceanracer
Het flexstuk is min of meer het verbindingsstuk tussen de uitlaat zelf en het spruitstuk. Je kunt het alleen vanaf de onderkant goed zien. Als je er op slaat met je hand, hoor je het gelijk als het geluid daarmee wordt gereproduceerd. Je kunt het vervangen, maar je kunt ook eerst proberen met ijzerdraad de spanning van het vlechtdraad te verhogen, waarmee het gerammel wordt tegengegaan. Zie hier een voorbeeld:

Afbeelding

Geplaatst: 17.01.2011 - 10:13
door margaret
Super, dank je wel voor je uitleg.
Zal de auto eens scheef zetten (1 kant op de stoeprand) en er eens onder kijken.
Ben heel benieuwd waar het geluid nu vandaan komt en wat het is.
Ik kan me namelijk vreselijk storen aan bijgeluiden die er niet horen te zijn!
Plus dat ik graag wil weten of het kwaad kan of niet zeg maar.

Geplaatst: 21.01.2011 - 13:46
door margaret
Monteur is mee geweest.
Hij heeft het geluid ook gehoord, echter was het nu niet zo duidelijk hoorbaar.
Hij dacht aan het luchtfilter, het flexstuk of eventueel aan de bak..
Ik moet er nu nog mee doorrijden aangezien het geluid voor een vreemde nog niet zo goed hoorbaar is. Ik ken het geluid nu en ben er dan dus meer op gefixeerd... Nadeel is dat ik erg anti vreemde geluiden ben en me er erg aan kan storen. Ze verwachten niet dat ik zo snel wat kapot kan rijden en als het er weer is direct weer komen.
Ben wel blij dat de monteur het geluid wel even heeft gehoord, sta je niet te voor l*l...

Geplaatst: 22.01.2011 - 01:16
door Gertjan R
had hetzelfde, zoemend geluid vanaf 1600 1700 toeren, werd steeds erger, proefrit door garage. conclusie wielager kapot. is inmiddels vervangen, nu lawaai verdwenen. kosten waren te overzien.

Hoop dat je hier iets aan hebt. Succes ermee!

Geplaatst: 22.01.2011 - 13:05
door Oceanracer
Een defect wiellager is snelheidsafhankelijk, niet toerentalafhankelijk. Bij een defect wiellager zal je dus niet bij iedere versnelling en gelijk aantal toeren het geluid kunnen reproduceren.

Geplaatst: 22.01.2011 - 13:13
door 945i
En zal derhalve luider worden met het stijgen der snelheid. :)

Geplaatst: 23.01.2011 - 13:11
door Gertjan R
Oceanracer/945i helemaal met jullie eens, maar de geluiden manifesteerden zich voor het eerst rond 1.600 1.700 toeren, later werd het erger en erger en speelde het toerental geen rol meer.
Na de reparatie weer serene rust in de auto. Inmiddels 276.000 km op de teller, de wiellagerreparatie was eigenlijk het eerste serieuze mankement. :)

Geplaatst: 26.01.2011 - 16:25
door margaret
Ik neem de info weer mee, dank hiervoor heren!
Geluid is er nog altijd, ik hoor het ook bij het op gang komen. Hoor het dan natuurlijk veel zwakker omdat je dan de motor meer hoort.
Garage is bij ons gelukkig niet de moeilijkste. Ook al zou blijken straks na de garantie dat het probleem pas echt duidelijk wordt is het bij hun nog gewoon garantie omdat het in die tijd al is aan gegeven!

Geplaatst: 26.01.2011 - 17:47
door Hans oet Twent
Ehm kijk eens vanaf het luchtfilter gezien met een zaklantaarn op het motorblok. Daar zit een luchtpijp die vanaf het luchtfilter naar d eachterkant van de motor gaat. Die luchtpijp hoort halverwege vast aan het motorblok te zitten. Als dat niet goed vast zit trilt het op het blok en op de bout waarmee hij wordt vast gezet. Uiteindleijk slijt dat gat helemaal uit en is de bout eruit getrilt waardoor je metaal op metaal hoort. Dat zou het eventueel kunnen zijn. Ik spreek uit ervaring.... Ik heb er ooit en topic over geopend.

Scroll even naar beneden dan zie je de pijp. De oude heb ik weer in orde gemaakt. Dus de complete pijp + eindstukken kunnen eventueel overgenomen worden.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=