Pagina 1 van 2
Advies gevraagd: op zoek naar XC90
Geplaatst: 13.01.2011 - 19:58
door vvrijder
Als iemand advies heeft bij het volgende, graag!
We zijn op zoek naar een XC90 2.5T of D5 uit 2003/4 tussen de 12 en 15.000 euro. Dat betekent km-standen boven de 180.000, heb ik al gezien.
Waar ik op moet letten als ik het forum goed doorgespit heb:
- Distributieriem vervangen
- Remmen nagekeken/vervangen
- Versnellingsbak gereviseerd
- Geen interieurnaden gescheurd
- Geen tik- of rammelgeluiden tijdens het rijden
Nu is de D5 ook boven de 200.000km een van de meest probleemloze XC90's heb ik begrepen, maar dan moet al wel het een en ander vervangen/gereviseerd zijn.
Mis ik nog aandachtspunten in de zoektocht?
Geplaatst: 13.01.2011 - 22:35
door Oceanracer
Als je onbedoeld geen FWD wilt aanschaffen, zou ik in elk geval
dit topic even doorlezen.
Ga ook niet over één nacht ijs. Zo gaan sommige XC90's als een natte krant door de bocht door een defect stuurhuis. Zorg er voor dat je weet hoe een XC hoort te rijden.
Geplaatst: 14.01.2011 - 13:40
door vvrijder
Dank je voor de tips! Fijn, hier heb ik wat aan.
We hebben al gereden in een 2.5T. Die stuurde juist in de bocht wel scherp, maar boven de 50/60 wazig. Maar volgens mij is dat 'normaal jeep-gedrag'
Ik moet dus wat betreft de AWD even checken of ik de cardanas met de hand rond kan draaien. Zal 't onthouden!
Geplaatst: 14.01.2011 - 18:26
door awedzing
Hier in Zweden kosten ze tussen de 15000 en 23000 euro. Ik weet echter niet hoeveel bpm je dan nog moet betalen wanneer je er één naar Nederland zou halen.
Geplaatst: 14.01.2011 - 19:29
door Oceanracer
Dat wazige stuurgedrag kan dus ook worden veroorzaakt door een defect stuurhuis. Vandaar dat je er in meer dan ééntje moet hebben gereden om dit goed aan te voelen. Een nieuw stuurhuis gaat je namelijk een slordige € 1.500,- kosten.
Geplaatst: 16.01.2011 - 17:22
door vvrijder
Dank voor alle tips. Er is er inmiddels één aangeschaft! Een D5 uit 2003 met 2,5 ton op de teller. Maar rij- en stuurgedrag als bij een nieuwe. Die 163pk is misschien niet veel, maar voor het sportieve werk hebben we wel iets anders. De 4x4 werkt nog, het interieur is netjes, de motor loopt goed en de remmen zijn vervangen. Enige wat me zorgen baart is de bak, maar dat risico is dan maar bewust aangegaan, zullen we maar zeggen.
Wat er nu op de planning staat, is een gedeeltelijke ombouw naar de facelift (MY2007). Vooral aan de achterkant. De skidplate van de facelift heb ik al via Marktplaats op de kop getikt. Ik ga nu op zoek naar de chroomstrip voor boven de nummerplaat en naar de achterlichten...
Iemand nog tips???
Geplaatst: 16.01.2011 - 18:42
door Oceanracer
Ehhhh, foto's?
Geplaatst: 16.01.2011 - 21:23
door pimsam
Achterlichten, skidplates (voor en achter) etc. Bijna alles is te koop op Ebay. Met name in Duitsland, UK en USA.
Ik heb de volgende net binnen:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWNX:IT
Moeten natuurlijk wel nog gespoten worden.
Voor de acherlichten van de facelift moet je wel e.e.a. aan de fittingen aanpassen. Deze zitten op een andere plek dan van voor de facelift.
Geplaatst: 19.01.2011 - 10:20
door vvrijder
Dank je pimsam. Er staat op Ebay inderdaad veel meer te koop via internet dan bij ons in NL.
Enige wat ik aan de voorkant wil doen is een andere grill (of de nieuwste met nieuw logo, of de V8 grill...).
Voor de achterkant ben ik dus al een eind met de skidplate en ook die chroomstrip zal niet zo moeilijk zijn. De achterlichten wordt inderdaad het lastigste...
Geplaatst: 19.01.2011 - 10:26
door vvrijder
Voor oceanracer nog even een foto van de nieuwe huiszweed alhier:

Geplaatst: 19.01.2011 - 13:43
door Thijs
Mooi bakkie! Geniet ervan!
Geplaatst: 19.01.2011 - 13:44
door Oceanracer
Met privacyglas? Gaaf hoor!
Geplaatst: 19.01.2011 - 16:03
door Morgenstond
Zo, nette wagen. Ik vraag me wel af waarom je je zorgen maakt om de bak? Wat is de aanleiding daarvoor?
Geplaatst: 19.01.2011 - 19:02
door vvrijder
Dankjulliewel!
De bak baart me zorgen, omdat tijdens de proefrit het volgende naar voren kwam:
Als je op constante snelheid ergens tussen de 50 en 60 het gas even loslaat en hem even laat 'zeilen' om vervolgens meteen daarna weer wat gas bij te geven, zit er een momentje van nietsdoen tussen waarna de motor voel en hoorbaar (een tik) aangrijpt. Alsof hij er inklikt of alsof de versnelling er met een kloenk invalt. Sorry, ik kan het niet veel beter uitleggen dan dit... Hij deed dat trouwens op geen enkele andere snelheid.
Geplaatst: 19.01.2011 - 20:14
door Oceanracer
Software-update of flushen wil nog wel eens helpen.
Geplaatst: 20.01.2011 - 08:24
door Dieselross
Mooie auto, veel plezier ermee!
Groet,
een XC70 rijder (met 330.000 km!)
Geplaatst: 20.01.2011 - 17:03
door Chiel
altijd mooi zo'n XC90, veel plezier ermee.
grtn
Chiel
Geplaatst: 27.01.2011 - 20:53
door oudegroen
Iemand nog tips???
Doe ook je spiegels als je gaat faceliften!
Geplaatst: 27.01.2011 - 21:43
door vmcc
wat jij voelt is normaal voor een D5. dat gevoel heb ik ook, dat ie even wat later pakt zeg maar...en niet alleen op de 50 en 60 kilometer.
die tik die je hoort is de aandrijving van de as naar de achterwielen...
als iemand er anders over denkt hoor ik het graag;-)
maar Software-update of flushen wil idd nog wel eens helpen. het is verstandig dat gewoon te laten doen, als geruststellen en als onderhoud
Geplaatst: 29.01.2011 - 10:13
door vvrijder
Dank voor alle leuke reacties! Hij staat hier nu een weekje en het bevalt ontzettend goed. Dit is uberhaupt de beste snelwegauto die ik ooit gereden heb. Een zwevende huiskamer.
Wat betreft de versnellingsbak; ik ben er inmiddels achter dat hij die vertraging en kloink op elke snelheid heeft inderdaad. Ik zal even achter die update/flushen aangaan.
Wat betreft de facelift; ik heb inmiddels de chroomstrip op de achterklep geplakt en ik ben nu bezig de skidplate van de facelift te bevestigen. De achterlichten zijn helaas niet te vinden voor een redelijke prijs...
Aan de voorkant doe ik niets, behalve dat ik misschien nog de grill in V8-stijl spuit.
Ten slotte heb ik bij Volvo nog wel even een nieuwe botsbalk/skidplate besteld voor de voorkant en gemonteerd. Zo'n nieuwe is wel een heel verschil ten opzichte van een oude afgebladderde!
Ik merk trouwens dat gebruikte onderdelen voor de carrossie voor de XC90 nauwelijks te vinden zijn... (ik heb Elferink, Marans, Nordicar, Rima, etc geprobeerd).