Pagina 1 van 3

440 Turbo, kathalisator leegslaan???

Geplaatst: 10.02.2006 - 19:58
door robertjuhh
Hallo, zou het leeghalen van de orginele kathalisator zin hebben op de prestaties?? Of is het niet de moeite waard? Het gaat om een 440 turbo nieuwe model waarvan de turbodruk is opgeschroefd..

Groetjes Robertjan

Geplaatst: 10.02.2006 - 22:52
door Ludo
tuurlijk heeft dat zin, hij gaat dan 0.02 seconden sneller naar 100.
:roll:

Geplaatst: 10.02.2006 - 22:55
door eugene
Ik zou dan een rechte buis ervoor in de plaats zetten, zodat je voor de APK de kat weert erug kan zetten.

Het zal voornamelijk schelen in geluid, en hij loopt wat soepeler door de toeren heen.

Geplaatst: 11.02.2006 - 10:40
door Michel740Turbo
Ik ga mee met Eugene. het geeft dan el slechts 3 a 5 pk winst maar samen met de rest aan tuning merk je wel degelijk verschil en dat heb ik zelfs ondervondenen met de 1800 :D

Geplaatst: 11.02.2006 - 10:50
door Ben
Ik denk dat het weghalen van een katalisator illegaal is.
Dat ding zit er niet voor niets onder.
Als je een 'snellere' auto wilt kun je dat op vele andere manieren bereiken.

Geplaatst: 11.02.2006 - 11:29
door KR@MMETJE
"leegslaan" van de kat lijkt me niet echt een strak plan! Dat is namelijk niet het meest gezonde spul wat er bestaat die "kat-vulling"!

Pijp ertussen lassen dus zoals Eugene en Michel al zeggen!

Geplaatst: 11.02.2006 - 13:00
door Caerbannog
Niet leegslaan! Zitten veel edelmetalen en zware metalen in. Een volle kat levert nog best wat geld op!
Ik heb nog wel een lege kat liggen, mag je gratis wel hebben.

Geplaatst: 11.02.2006 - 16:25
door EV
Ben schreef:Ik denk dat het weghalen van een katalisator illegaal is.
Dat ding zit er niet voor niets onder.
Als je een 'snellere' auto wilt kun je dat op vele andere manieren bereiken.
Dat is zeker illegaal, bij de APK zal een niet aanwezige of lege katalysator zeker opgemerkt worden en het resultaat daarvan zal in de 4-gastest zeker voor afkeur zorgen, Ik zou kiezen voor een katvervanger als je het toch nodig vindt, verder er altijd voor zorgen dat er met de APK een goede werkende katalysator onder zit, een katalysator die een jaar achter de schuur gelegen heeft werkt zeker niet direct 100% na inbouw en moet eerst een paar keer goed heet worden alvorens hij het werk weer gaat doen!

EV

Geplaatst: 11.02.2006 - 20:37
door Michel740Turbo
@EV: katvervanger?!? dit is dus meestal een lege kat met een buis er in
je bedoelt waarschijnlijk een sportkat. Ik heb zelf tot nu toe nog geen problemen gehad met mijn lege kat, ik had alleen een hogere co waarden maar dat kwam door een lek in mijn spruitstuk pakking. Maaaaaaar!!! de metingen zijn wel aan gescherpt in de loop van de jaren. Dus vraag het even na bij je dealer of garage heb ik ook gedaan eventueel met co meting (als je al rijd zonder kat).

Geplaatst: 11.02.2006 - 20:45
door wepster850
er is voor de 400 een cat vervanger te koop bij de dealer (ff vermelden dat je naar polen of die landen wil) dan monteren ze hem voor je (tegen betaling natuurlijk).
weet nu ff het produkt nummer maar kan wel voor je informeren als je dat wil

Geplaatst: 12.02.2006 - 11:55
door Marc
Er zijn ook pasklare niet-originele katvervangers. Wat je ook kunt doen is alleen de achterste 'steen' eruit slaan, dan heb je toch nog werking en minder tegendruk.

Geplaatst: 12.02.2006 - 13:37
door robertjuhh
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reacties..

Caerbannog: Waar woon je ergens? Zou het wel eens willen proberen.. Het schijnt ook nog moeilijk te zijn om je oude kat eronder uit te krijgen?? Vastgeroeste lambdasone??


wepster850: Wat kost dat dan bij de dealer??

Geplaatst: 12.02.2006 - 13:43
door erik-jan
Ik heb bij een 480 turbo de cat leeggehaald ik merke wel dat er iets meer trekkracht in de auto zit.
Maar pas wel op met het matriaal in de cat.
En is je auto gebouwd na 1994 dan moet de cat werken.
de auto's die voor 1994 gebouwd zijn hoeven geen cat onder de auto te hebben.

Geplaatst: 12.02.2006 - 13:55
door robertjuhh
Hallo Eric-Jan, is het de moeite waard? Mijn turbodruk is ook opgeschroefd dus misschien zou de turbo makkelijker meekomen.. Eerder en langer aanhouden..

Geplaatst: 12.02.2006 - 14:09
door EV
4-gasmeting:
stationair moet co 0,5 % zijn,
op 3000 o/m moet co 0,3 of lager zijn met een Lambdagetal van 1,00 +/- 3% dus 0,97 of 1,03 !

Vanaf 31/12/92 4-gasmeting bij U9, E2 en katalysator/Lambda motorsystemen.

Vermeld op het kentekenbewijs!

31/12/95 Altijd een 4-gastest uitvoeren.

EV

Geplaatst: 12.02.2006 - 14:46
door eugene
robertjuh, het zal wel een klein beetje schelen, maar het is maar een kleine turbo die boven in de toeren toch "buiten adem" is. Hij zal iets soepeler door de toeren lopen en iets sneller/feller reageren.

Het grootste verschil is het geluid.

ET heeft ook een katvervanger, maar het makkelijkste en goedkoopste is iemand zoeken die je de kat ertussen uit haalt flenzen erop zet en een rechte pijp erin. Zodat je met de APK de kat er weer snel en makkelijk onder kunt hangen.

Geplaatst: 13.02.2006 - 10:40
door V480-S60
Hoewel ik geen moraalridder ben of daar voor over wil komen. Het volgende.

Principieel ben ik tegen het weghalen van zaken die voor de typegoedkeuring, en overige toelatingseisen op een auto horen te zitten. Daarbij komt het feit dat alleen het weghalen van een katalysator bij een standaard motor geen tot weinig zin heeft. Die paar extra pk-s merk je in de praktijk echt niet. (Wat men er ook over beweerd.)
Het gaat met name om het koppel en dat wordt door het verwijderen van een kat echt niet beter.

Daarbij. Je rijdt VOLVO, momenteel wordt voor elke verkochte VOLVO een boom geplant. Als je die katalysator eruit haalt doe je dat goede werk ook weer teniet. (En ik wacht daarnaast nog steeds op een retrofit roetfilter)

Ik heb niets tegen snelle auto's maar moedwillig een van zichzelf niet snelle auto op die illegale manier proberen sneller te krijgen, terwijl het bewezen niet veel helpt, nee helaas.

Geplaatst: 13.02.2006 - 10:51
door menjo
meer pk = meer koppel (een katloze Thema Turbo ging heel wat harder dan de katvolle bijvoorbeeld)

Maar ik ben het er mee eens dat je een katalysator niet weg zou moeten halen, zo'n ding zit er niet voor niets en is gewoon verplicht (en ook voor en na de APK keuring moet je auto aan de keuringseisen voldoen). Daarnaast wordt het volgens mij gewoon gezien als milieudelict.

Geplaatst: 13.02.2006 - 11:15
door eugene
Het ligt er maar aan hoe je het aanpakt.

Als je bij een 850 T-5 het dunne 2.25" pijpje na de turbo met kat, vervangt door een katloos 3"exemplaar merk je het echt wel :)

Dat is overigens mijn volgende upgrade. ;)

De kat leegslaan zou ik niet doen, maar een vervanger eronder hangen of rechte pijp (met flenzen) wel

Geplaatst: 13.02.2006 - 11:26
door Ludo
eugene schreef:Als je bij een 850 T-5 het dunne 2.25" pijpje na de turbo met kat, vervangt door een katloos 3"exemplaar merk je het echt wel :)
ja, 15pk volgens de rollenbank. :twisted:
voor het milieu zet ik hem ook niet terug, zal me sowiezo worst wezen.
maar buiten dat, komen de waardes die gemeten worden tijdens mijn jaarlijkse keuring (lpg) niet eens in de buurt van enig andere benzine versie. :lol: