Pagina 1 van 1

electrisch functies

Geplaatst: 15.01.2011 - 23:16
door ericwan
Sinds enige tijd heb ik een electrisch storing in mijn XC90 (2003)

Bij contact "aan" zetten gaan soms een aantal (orginele) accesoires niet aan, t.w.
[*]navigatie (scherm komt ook niet omhoog)
[*]achteruitrij sensoren
[*]telefoon
[*]de radio gaat wel aan, maar staat dan op minimum volume

Als ik een aantal uren niet gereden heb (dus contact uit geweest is), gaat het meestal wél goed, maar als ik bv 15 minuten stil gestaan heb, gaat het niet goed en heb ik meestal bovenstaand electr probleem (niet altijd). De eerste 3 dingen krijg ik dan ook echt niet aan de praat, de radio kan ik dan wel gewoon weer harder zetten. Ik heb van alles geprobeerd om een regelmaat te constateren en daarmee dichter bij een diagnose te komen, maar helaas tevergeeft.

Wie o wie, heeft er een idee?

Geplaatst: 16.01.2011 - 21:34
door abbabak1
Klinkt me als te weinig stroom, dus een +contact of een massa. De storingen zijn allemaal met elkaar verbonden.
Werkt de CD functie dan ook of gaat het draaien niet en krijg je cd error ?

Geplaatst: 16.01.2011 - 21:42
door ericwan
Bedankt voor je reactie
Ik weet niet of de CD dan wel/niet werkt, want die gebruik ik normaal eigenlijk niet (sorry, ben meer een "radio-man"). Zal ik eerdaags eens proberen.
Heb je enig idee waar ik dat +contact of massa probleem zou moeten zoeken?

Geplaatst: 16.01.2011 - 22:31
door abbabak1
Nee ;) en zelfs nog niet hoe. Ik hoop dat hier iemand zit met een deel van het schema in z'n hoofd of op papier.

Ik zou beginnen bij de zekering met een multimeter: Als er meerdere zekeringen zijn voor deze groep acc dan zit het mogelijk in de voeding want de RTI en radio massa zitten natuurlijk apart.

Is het gemeten voltage dezelfde als bij de accu ?
Wat gebeurd er met het voltage van de zekering indien je de radio of RTI(motor) aan zet ?

Als de spanning echt valt zit je probleem tussen accu en zekeringkast cabine...

Zo ben je al weer iets verder...

Geplaatst: 17.01.2011 - 16:09
door Hilbert
Ik heb ook een aardig forum gevonden bij de "buren" daar was ik dit al eens tegen gekomen. Ik heb het nog niet geprobeert, maar baat het niet schaad het niet zou ik denken??

Succes!

Geplaatst: 17.01.2011 - 16:31
door abbabak1
- welk forum ? linkje :)
- wat was je tegengekomen ? Het probleem of de oplossing ?

Geplaatst: 17.01.2011 - 17:08
door Hilbert

Geplaatst: 17.01.2011 - 18:39
door abbabak1
;D

Ik doe met google even een poging tot vertalen:
quote
En zo gaat het:

(Nu heeeeeeeeeeeeel precies de volgende stappen uit te voeren!)

Start de wagen
Alle verbruikers (Airco UIT, op MAN) UIT.
Zo moet echt alles uit.

Draai de contactsleutel naar stand 0.
Verwijder de contactsleutel.


Wacht ten minste vijf minuten (luister naar het klikken van het relais tijdens deze periode).

Deur, motorkap, aklep open laten
De massakabel van de batterij met een stevige ruk los te koppelen.

De plus van de batterij met een stevige ruk los te koppelen.

Beide kabels verbinden om zo reststromen weg te werken.

De pluskabel van de batterij 1 een keer opnieuw te verbinden, vooral zonder los/vast.

Steek de contactsleutel en draai de contactsleutel naar stand II.

De massakabel van de batterij 1 een keer opnieuw te verbinden, vooral zonder los/vast.

Wacht 5 minuten.

Draai de contactsleutel naar stand 0.
Start de motor
Stop de motor
Contactsleutel verwijderen
Alle deuren ed. sluiten

afsluiten met de contactsleutel Bestuurdersdeur MANUAL 3 keer dicht en open (UEM reset voor CV)

Good luck, en als er iets hangt nu, kan alleen de VIDAman je nog helpen.

/quote

Nou het staat er nog iets rommelig maar, denkik, begrijpelijk.

Dat is best een klus.... en een goede aanvulling voor elek. problemen...

bedankt !