Pagina 1 van 1

Chiptunen zonder Turbo?

Geplaatst: 17.01.2011 - 19:26
door marijns40
Steeds vaker zie ik advertenties voor chiptuning van bijvoorbeeld s40's zonder turbo.. hoe werkt dat dan? Dat je van een 2.4 140 pk een 170 pk kan maken (door mechanische aanpassingen) kan ik mij iets voorstellen, maar wat is er dan maximaal aan vermogen uit een 2.4 5 cilinder 170 pk te halen? Chippen heeft (dacht ik) alleen maar nut bij een turbo...

Geplaatst: 17.01.2011 - 19:46
door bart simpson
als jij een motor zomaar 1500t/min harder laat draaien om het hogere vermogen af te geven kan het zonder turbo ook wel winst geven

Geplaatst: 17.01.2011 - 19:46
door Fredhead
De 2.4 komt bij Volvo zelf in 2 verschillende versies vandaan.
Namelijk een 140 pk versie en de 170 pk versie, enige verschil tussen deze 2 is de ecu.

Door middel van chiptuning worden ecu waardes van de 140 pk versie (min of meer) gelijk gezet met die van de 170 pk versie en zie daar het verschil :)
Normaal gesproken haal je met een niet-turbo versie niet zulke grote waardes met alleen een ander chipje

Geplaatst: 03.05.2011 - 22:32
door peter d
Hallo Marijns40,

Ik heb dan wel geen S40/V50 maar een S60 met orgineel 140pk.
deze motor is in principe hetzelfde blok als de 170pk.
Mijn S60 heeft de software vd 170pk versie gekregen met een extraatje als zogenaamd 18pk erbij...dus totaal 188pk volgens BSR Tuning Nederland ( zweeds tunings/software ontwikkelingsbedrijf ).
zij hebben vervolgens de smoorklep in de ETM electronisch verder open gezet bij vraag naar vermogen.
Ik merk dat hij rond 3000 rpm iets feller is. En bij 2800rpm tijdens normaal optrekken merk je dat hij echt wil... al is het niet vergelijkbaar met een 2.4T 200pk's.

Misschien heb je iets aan deze info. ( misschien is S40/V50 wel anders kwa elektronica, ik zou ff goed navraag doen )

Succes, groetjes Peter

Geplaatst: 03.05.2011 - 22:42
door Ralf T
Heb in het verleden ook 'ns m'n 316i voorzien van een andere ECU. Verschil bij ongeblazen motoren is echter minimaal als je alleen de software laat aanpassen, tenzij ze softwarematig 'geknepen' zijn. Scheelt je zo'n 5-10 pk in werkelijkheid en dat is moeilijk merkbaar. Bij geblazen motoren is het echt een wereld van verschil.