Pagina 1 van 1
Flexstuk naar katalysator gescheurd
Geplaatst: 18.01.2011 - 17:13
door Jasper Severs
Hallo allemaal,
vanmorgen heeft mijn S60 D5 uit 2002 een kleine beurt mogen ontvangen(km stand 267.000). Ik had geen verrassingen gepland, de auto dacht daar anders over. Toen ik hem ophaalde kreeg ik de mededeling dat er een stuk pijp vlak achter de turbo richting de katalysator/uitlaat bijna volledig is afgescheurd. Kreeg daarbij het advies hem voor de volgende APK te laten vervangen. Kosten onderdeel in de orde van 685 euro ex btw. En dat was nog een imitatie onderdeel.
Garagehouder zag niets in lassen of andere provisorische oplossingen. Ik hoop eigenlijk op wat input vanaf hier of ik echt vast zit aan vervanging compleet deel inclusief 2(??) katalysatoren die er kennelijk aanhangen. Dank alvast voor tijd en antwoorden.
Geplaatst: 18.01.2011 - 18:15
door FrankS60
De garagehouder is waarschijnlijk een slecht lasser en pakt meer marge op een nieuwe. Zoek een goede uitlaatspecialist en laat er een nieuw (flex)stukje in lassen. Kosten onderdeel: 50 tot 100 euro, arbeidsloon 50 tot 100 euro en probleem opgelost.
In het allerergste geval even de bekende volvo sloperijen/demontagebedrijven bellen, die hebben zeker 2e hands liggen voor 1/3 van de prijs.
Geplaatst: 18.01.2011 - 19:32
door Oceanracer
Het flexstuk is, naast de einddemper van een S60/V70, het slechtste onderdeel van de uitlaat. Als ie niet scheurt, gaat ie wel resoneren.
Geplaatst: 18.01.2011 - 20:00
door Jasper Severs
Oceanracer schreef:Het flexstuk is, naast de einddemper van een S60/V70, het slechtste onderdeel van de uitlaat. Als ie niet scheurt, gaat ie wel resoneren.
Nou zie ik dat ook jij in het Hoge Noorden woonachtig bent. Heb jij toevallig een adresje wat iets voor me kan betekenen?
Geplaatst: 18.01.2011 - 20:25
door FrankS60
Geplaatst: 18.01.2011 - 20:29
door Oceanracer
Jasper Severs schreef:Oceanracer schreef:Het flexstuk is, naast de einddemper van een S60/V70, het slechtste onderdeel van de uitlaat. Als ie niet scheurt, gaat ie wel resoneren.
Nou zie ik dat ook jij in het Hoge Noorden woonachtig bent. Heb jij toevallig een adresje wat iets voor me kan betekenen?
Ik heb hem destijds gewoon bij de dealer laten vervangen. Dus nee, ik kan je niet helpen.
Geplaatst: 18.01.2011 - 23:39
door Ramon&Ramon
FrankS60 schreef:De garagehouder is waarschijnlijk een slecht lasser en pakt meer marge op een nieuwe. Zoek een goede uitlaatspecialist en laat er een nieuw (flex)stukje in lassen. Kosten onderdeel: 50 tot 100 euro, arbeidsloon 50 tot 100 euro en probleem opgelost.
In het allerergste geval even de bekende volvo sloperijen/demontagebedrijven bellen, die hebben zeker 2e hands liggen voor 1/3 van de prijs.
Een voorpijp van een D5 kun je niet lassen,het is een complex flexible deel waar je niets mee kunt als hij lekt.
Geplaatst: 18.01.2011 - 23:41
door FrankS60
Ook geen ander stuk ertussen zetten ergens? Eventueel een flens voor op de turbo en dan met een bocht en flexstuk de zaak aan laten sluiten op de (oude) rest? Ik heb nooit iets gedaan met de volvo diesels dus zou niet weten hoe hij er exact uit ziet. Ging er eigenlijk vanuit dat hij niet zo veel zou verschillen van de benzine versie. In VADIS is het ook niet te zien of het een heel moeilijk ding is maar ik geloof je direct R&R
Geplaatst: 19.01.2011 - 16:30
door Jasper Severs
Ramon&Ramon schreef:Een voorpijp van een D5 kun je niet lassen,het is een complex flexible deel waar je niets mee kunt als hij lekt.
Hmmzz, dus jij zegt eigenlijk doe geen moeite en laat vervangen. Is de eerder genoemde optie tav tweedehands dan handig of heeft ook dat nadelen/risico's?
Geplaatst: 19.01.2011 - 21:17
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Een voorpijp van een D5 kun je niet lassen,het is een complex flexible deel waar je niets mee kunt als hij lekt.
Dat is nieuw, waarom zou je niet aan die voorpijp kunnen lassen?
Geplaatst: 19.01.2011 - 22:10
door sbv
Het is zoals Ramon al zegt een redelijk complex ding. Een gebruikte kopen kan uiteraard, al loop je wel het risico dat deze ook lek kan zijn.
Plaatje van een gebruikte
http://cgi.ebay.de/KATALYSATOR-VOLVO-S6 ... 3a5f1140d1
Geplaatst: 19.01.2011 - 23:01
door Ramon&Ramon
AlexV70 schreef:Ramon&Ramon schreef:Een voorpijp van een D5 kun je niet lassen,het is een complex flexible deel waar je niets mee kunt als hij lekt.
Dat is nieuw, waarom zou je niet aan die voorpijp kunnen lassen?
Hij scheurt naast de las weer gewoon verder na verloop van tijd..
Geplaatst: 19.01.2011 - 23:01
door Ramon&Ramon
Je mag het wat mij betreft proberen,ik heb wel een voorpijp liggen waar je mee kunt expirimenteren!
Geplaatst: 20.01.2011 - 21:31
door Gast
Ramon&Ramon schreef:Je mag het wat mij betreft proberen,ik heb wel een voorpijp liggen waar je mee kunt expirimenteren!
Vriendelijk aangeboden, maar ik heb nog geen last. Anders had ik dit zeker uitgeprobeerd.

Geplaatst: 21.01.2011 - 21:23
door Jasper Severs
Dank voor de tips, zal eens op zoek naar een nette gebruikte. Iemand nog wat liggen toevallig..? :scratch:
Geplaatst: 22.01.2011 - 00:34
door sbv
Zie mijn bericht van iets eerder. Deze is nog te koop in Duitsland