Pagina 1 van 4
dagrijverlichting Volvo DNA
Geplaatst: 19.01.2011 - 08:52
door least
Wat is het nut van de dagrijverlichting (Volvo DNA) als het dimlicht altijd automatisch inschakelt? Met name voor de halogeen verlichting voegt dit weinig toe? Voor de Xenon wordt er gedimd door een lichtsensor om de levensduur te verlengen, voor het halogeen licht lijkt dit niet aan de orde.
de lichtschakelaar maakt het alleen nog maar mogelijk om grootlicht al dan niet in te schakelen?
Waarom heeft de lichtschakelaar dan 3 standen, en welke wordt er dan effectief gebruikt door jullie?
Geplaatst: 19.01.2011 - 08:54
door rsnhakan
Wij Volvo rijders staan bekend dat we altijd onze lichten aan hebben. En als het goed is heeft bijna iedereen hier altijd zijn lichten aan. (dimlicht)
Geplaatst: 19.01.2011 - 09:06
door Paul
Er zijn meerdere landen waar Volvo auto's verkoopt. Daar worden die standen voor gebruikt.
Geplaatst: 19.01.2011 - 09:09
door diesel01
Er zijn volgensmij een paar heldere lichten in de Europese Unie geweest die dergelijke verlichting verplicht heeft gesteld voor auto's gebouwd vanaf 2011.
Ik heb er de laatste tijd eens op gelet en het valt mij op dat de lampen ook vaak als dramlamp wordt gebruikt, de nieuwe S-Max heeft ze ook en die branden tijdens gewoon dimlicht ook, bijzonder irritant.
Verder wat Hakan zegt.
Geplaatst: 19.01.2011 - 09:16
door least
rsnhakan schreef:Wij Volvo rijders staan bekend dat we altijd onze lichten aan hebben. En als het goed is heeft bijna iedereen hier altijd zijn lichten aan. (dimlicht)
eens, maar wat moeten we dan met dagrijverlichting als Volvo het dimlicht al standaard inschakelt?
Geplaatst: 19.01.2011 - 09:26
door diesel01
Ik gok op de Europese verplichting.
Geplaatst: 19.01.2011 - 12:15
door XC30
least schreef:rsnhakan schreef:Wij Volvo rijders staan bekend dat we altijd onze lichten aan hebben. En als het goed is heeft bijna iedereen hier altijd zijn lichten aan. (dimlicht)
eens, maar wat moeten we dan met dagrijverlichting als Volvo het dimlicht al standaard inschakelt?
Meegaan met de algehele LED-verlichting hype waar Audi mee begonnen is lijkt me. Zie ook geen andere reden. Misschien dat LED wat zuiniger is dan de overige (dim)lichten.
Geplaatst: 19.01.2011 - 12:30
door JeroenSpock
XC30 schreef:Misschien dat LED wat zuiniger is dan de overige (dim)lichten.
Dimlicht van 110 Watt is niet zo zuinig als die led's van, wat zal het zijn, 3-5W hooguit?
Top Gear had er een keer achteraan gebeld, Volvo zei toen dat het extra verbruik van het dimlicht zo klein was, dat het onmeetbaar was. Hamster er achteraan: Audi heeft het onmeetbare nog onmeetbaarder gemaakt.
Die led's gaan in ieder geval langer mee dan de gloeidraadjes, maar autorijden kost toch geld.
Voor de rest vind ik ze alleen maar irritant fel op sommige auto's.
Op onze bussen zitten ze ook, nadeel is dan dat de sidemarkers en achterlichten uit zijn.
Geplaatst: 19.01.2011 - 13:43
door bart simpson
Even uitgaande van 3 watt p/st, er zitten er een stuk of 20 per kant, en achter ook zoiets, daar zat normaal een enkel 5 watts lampje (per kant)
Geplaatst: 20.01.2011 - 10:15
door JeroenSpock
3W per led is erg veel hoor.
Geplaatst: 20.01.2011 - 10:52
door zagato
nut? het is gewoon mooi! niet dan?
Geplaatst: 20.01.2011 - 16:11
door least
zagato schreef:nut? het is gewoon mooi! niet dan?
tsja, daar ben ik nog niet uit, zeker als je ze bijna niet ziet naast de altijd brandende dimlichten...
Geplaatst: 20.01.2011 - 17:36
door bart simpson
bij 1 watt per led is het met een ledje of 100 rondom niet de stroombesparing die zoden aan de dijk zet
Geplaatst: 02.02.2011 - 19:44
door rsnhakan
Ik vind die ledjes wel erg mooi hoor..

Geplaatst: 07.04.2011 - 14:55
door Raptor
Ik begrijp het ook niet. Die knop dient eigenlijk nergens voor. Bij mij staat die in de rechtse stand, anders werken de grootlichten niet.
Geplaatst: 07.04.2011 - 20:21
door JW71
Zoals boven al ergens staat, niet in ieder land gaan de dimlichten altijd aan. Middelste stand van de knop kan als parkeer licht gebruikt worden (was op onze voorgaande Volvo's in elk geval zo, behalve de 340)
Zag laatst overigens een S60 rijden met alleen de DNA verlichting aan. Wel op Nederlands kenteken.
Geplaatst: 07.04.2011 - 20:27
door Raptor
Ja dat doet de middelste stand. Maar dan gaan volgens mij de dimlichten niet automatisch aan en blijven de standlichten aan als de motor wordt afgezet. Er is ook geen indicatie of de dimlichten branden of niet.
PS: ik heb ook een knop voor de voorste mistlichten die nergens voor dient. Er staat alleen niks op, maar hij staat boven die van de achterste mistlamp. Je weet het of je weet het niet maar Volvo maakt geen mistlampen meer.
Geplaatst: 08.04.2011 - 22:35
door silverado
Het enige wat ik zou wensen, als we het over energie sparen hebben, is een automatisch inschakelen van dimlicht erop zetten. Moet wel de achterpartij aanblijven.... ik zie nu bij grauw weer van die duitse auto's met een grauwe kleur die aan de voorkant wel dag-rij lichten aanhebben, en vervolgens vallen ze van achter nauwelijks op. oh.. shit.. we hebben zelf ook nog zo'n duits ding... :oops: maar wel MRB vrij.. dat dan weer wel (voor zolang het duurt..)
Geplaatst: 21.08.2011 - 12:15
door selur
kan het ook zo worden ingesteld dat alleen de led's en de achterlichten branden?
Geplaatst: 21.08.2011 - 12:20
door bart simpson
dat mag van de rdw niet, (felle) leds voor aan is de rest uit