Pagina 1 van 1

Weer eens een ritje in de V40 en...

Geplaatst: 19.01.2011 - 09:08
door Quota
Hallo,

ivm noodzakelijk onderhoud aan de V70 ben ik vandaag in de V40 van mijn vrouw naar het werk gereden. Het viel mij op dat de temperatuurmeter na 25 km pas twee streepjes "los" was van de 0, en dat hij ook na wat "snellere" snelweg km's ook niet verder steeg. Bij mijn 2.4D staat deze meter zelfs na die 25 km provinciale weg al in het midden (en die motor staat erom bekend "lastig" op temperatuur te komen).

Klopt mijn vermoeden dat de thermostaat misschien open blijft staan, of zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat de auto origineel in zwitserland is geleverd en daar op is afgesteld ivm de bergweggetjes?

iemand suggesties?

Geplaatst: 19.01.2011 - 09:28
door Iroll
Wordt de kachel wel goed heet? Zo niet dan is het ws de thermostaat.

Geplaatst: 19.01.2011 - 09:31
door Quota
Tsja, wat is goed heet, uiteindelijk word hij wel warm, maar heet...

Hoort de indicator niet gewoon in het midden te staan, ook bij de V40? Of is er extra koelcapaciteit vanwege de automaat?

Geplaatst: 19.01.2011 - 09:40
door Morgenstond
De temperatuurmeter hoort inderdaad gewoon strak in het midden te staan. Bij mij is dat na een paar minuten al zo. De kachel hoort flink warm te worden; als ik die op z'n hoogste stand zet, drijf ik de auto bij wijze van spreken uit. Ik denk ook dat de thermostaat kapot is.

Geplaatst: 19.01.2011 - 09:43
door Iroll
De metertjes kunnen afwijken door defecte sensor of metertje. De kachel warmte is daarom een goede indicator. Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de thermostaat te vervangen als je twijfeld. Makkelijk klusje en de thermostaat kost je ook de kop niet.

Geplaatst: 19.01.2011 - 09:59
door Quota
Wat kost zoiets en waar kan ik een "how to" vinden? Ik heb niet de beschikking over een brug oid, kan ik het gewoon op de oprit doen?

p.s. kan dit ook invloed hebben op het verbruik van de auto? Dat bijvoorbeeld de inspuiting niet aangepast word omdat de temperatuur sensor niet op "bedrijfstemperatuur" komt?

Geplaatst: 19.01.2011 - 14:06
door S80 Executive
De V40 van m'n vrouw had onlangs hetzelfde. Een termostaat kost 69,- gaf de baliemedewerker door. Geen idee of dat in/ex inbouw en BTW is. De factuur moeten we nog krijgen. Je merkt direct verschil, de kachel spuwt veel sneller en veel warmere (met ecc gewoon op 21) lucht uit. Omdat het defect raken geleidelijk gaat, wen je aan de verminderde kachelcapaciteit, maar ze is er weer helemaal blij mee, de koukleum.

Geplaatst: 19.01.2011 - 14:14
door Quota
S80 Executive schreef:De V40 van m'n vrouw had onlangs hetzelfde. Een termostaat kost 69,- gaf de baliemedewerker door. Geen idee of dat in/ex inbouw en BTW is. De factuur moeten we nog krijgen. Je merkt direct verschil, de kachel spuwt veel sneller en veel warmere (met ecc gewoon op 21) lucht uit. Omdat het defect raken geleidelijk gaat, wen je aan de verminderde kachelcapaciteit, maar ze is er weer helemaal blij mee, de koukleum.
@ S80 Executive: Nou, ben wel benieuwd of dat inclusief montage is of niet. Want voor dat geld ga ik niet zelf lopen rommelen op de oprit... :P

Iemand nog commentaar op het al dan niet een relatie hebben tussen het hoge verbruik (1 op 10) en een kapotte thermostaat?

Geplaatst: 19.01.2011 - 14:51
door Iroll
Als de motor niet op bedrijfstemp. komt doordat de thermostaat open blijft staan dan zal het verbruik wat omhoog gaan. Maar niet echt dramatisch.

Geplaatst: 19.01.2011 - 15:44
door Morgenstond
Ik denk dat 1 op 10 niet slecht is. Mijn 1.8 automaat doet 1 op 11 tot een kleine 1 op 13, afhankelijk van de rijstijl en het jaargetijde.

Geplaatst: 23.01.2011 - 19:12
door Pantagorian
1.8 handgeschakeld zou 1 op 13,5 moeten rijden op snelweg,
weet niet hoezeer dat veranderd met automaat, ( zeker wel wat, aangezien hij stukken zwaarder is )
1 op 10 is idd niet slecht. ( algemeen gesproken )

Zelf denk ik ook aan de thermostaat trouwens, mijn 440 had destijds ook die kwaal, en met een nieuwe thermostaat was het verdwenen.
Als je kachel echt een half uur duurt met warm worden licht het daaraan.
Als je na ca. 10 minuten rijden als enigszins warmte voelt komen, en het daarna vrij snel warm word in de auto, dan zou ook je metertje kapot kunnen zijn. Ik heb het nog niet gehad met de s40, maar weet wel dat de 440 niet altijd nauwkeurig in het midden staat, vaak er zelfs nog iets onder. ( maar dat had waarschijnlijk te maken met het metertje )

Geplaatst: 29.01.2011 - 17:46
door HP
Had laatst ook mijn thermostaat kapot van mijn V40,zelfde klachten als die je omschrijft.
Bij mij kostte de nieuwe thermostaat 25 euro.
Monteur heeft me de oude nog laten zien,bleef idd open staan.
Metertje staat weer keurig (na ongeveer 5 minuten) in het midden.